arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹

کاخ سفید: بایدن و جانسون درباره ایران، روسیه و چین صحبت کردند

کاخ سفید اعلام کرد که همکاری درخصوص مسائل مرتبط با ایران، روسیه و چین، یکی از محورهای گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی کاخ سفید از گفت‌وگوی «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران، روسیه و چین خبر داد.

طبق بیانیه منتشر شده توسط کاخ سفید، بایدن در تماس تلفنی بامداد یکشنبه (به وقت تهران) با جانسون، ضمن تاکید بر «نقش حیاتی» ناتو در دفاع فراگیر دو کشور، از تمایل خود برای تقویت «روابط ویژه» بین آمریکا و انگلیس و احیای روابط فرا آتلانتیک سخن گفت.

بر این اساس، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بر اهمیت همکاری دو طرف از طریق سازمان‌های چندجانبه در مسائلی مانند مقابله با تغییرات اقلیمی، مهار همه‌گیری «کووید۱۹» و حفظ امنیت بهداشتی جهان تاکید کرد.

کاخ سفید همچنین گفت که بایدن و جانسون همکاری آمریکا و انگلیس درباره اولویت‌های سیاست خارجی مشترک از جمله ایران، روسیه و چین را لازم دانستند.

یک سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس نیز در این باره گفت: «نخست‌وزیر [در این تماس] به گرمی از تصمیم رئیس‌جمهور [بایدن] برای بازگشت به توافق اقلیمی پاریس استقبال کرد».

بایدن پیش از این نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا و «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک از برنامه‌هایش برای بهبود روابط دوجانبه و خنثی کردن اقدامات مخرب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته بود.

شامگاه شنبه همچنین «جِیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده و «مئیر بن‌شبت» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بر لزوم مباحثه و ارتباط دو طرف درباره ایران و توافق‌های سازش تاکید کردند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان