arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۹

سخنگوی صنعت برق: فعلا قطعی برق نداریم

رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر وضعیت شبکه برق کشور عادی است و هیچگونه قطع برقی نداریم و تا به امروز سوخت رسانی به نیروگاه‌ها طبق روال ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با ورود سامانه جدید سرما و استفاده بیش از قبل از گاز، هشدار برای کمبود سوخت نیروگاه ها به صدا در آمد.

کاهش مجدد دما در کشور مصرف گاز بخش خانگی را افزایش می دهد و به نوعی دوباره هشدار کمبود سوخت نیروگاه های برق و قطعی ها شنیده می شود.

همه ساله با آغاز فصل سرما آلودگی هوا هم تشدید پیدا می کند به طوری که متهم اصلی آلودگی به خصوص در کلانشهر‌ها محسوب می‌شود، امسال هم با شیوع ویروس منحوس کرونا آلودگی در کلانشهر تهران بیماری را دو چندان می‌کند به طوری که برخی‌ها این آلودگی را ناشی از کیفیت پایین سوخت و برخی‌ها مصرف مازوت در نیروگاه‌ها می‌دانند.

تا سال گذشته خودرو‌های فرسوده و موتورسیکلت‌ها نقش بسیاری در آلودگی هوا داشتند، ولی این بار مازوت سوزی ردیف اول آلودگی در تهران را دارد، با توجه به اینکه در تهران چندین نیروگاه قرار دارد برخی‌ها این آلودگی را از مازوت سوزی نیروگاه‌ها می‌دانند.

برای گرم شدن بویلر‌ها (دیگ بخار) در نیروگاه‌های حرارتی از مازوت استفاده می‌کنند، اما ورود مازوت و سایر نفت‌های کوره به محیط زیست آثار مختلفی را به همراه دارند، نفت‌های کوره همچون مازوت از مواد شیمیایی مختلفی تشکیل شده‌اند و هریک نوعی مخلوط متفاوت از دیگری به شمار می‌آید. زمانی که این مواد به خاک یا آب‌های سطحی می‌رسند، بخشی از آن‌ها تبخیر می‌شوند برخی دیگر نیز به دلیل نشتی مخازن نگهداری آن‌ها در آب و خاک حل خواهند شد.

بر اساس این گزارش، یک منبع آگاه فعال در نیروگاه‌های استان تهران، در طول هفته گذشته میزان گاز ورودی به نیروگاه‌های تولید برق به صفر رسیده و سوخت‌های مایع جایگزین آن شده‌اند.

این منبع آگاه با اشاره به این نکته که شرکت نفت در تامین گازوییل نیز ناتوان است، تاکید کرد: در حال حاضر تن‌ها سوختی که این روز‌ها توسط شرکت نفت در دسترس نیروگاه قرار می‌گیرد، ترکیبی از نفت کوره و گازوییل است که طبیعتا آلودگی بیشتر از گاز طبیعی و گازوییل دارد.

به اعتقاد مسئولان برق حرارتی آلودگی هوای استان تهران ربطی به نیروگاه‌ها ندارد چرا که در پایتخت به هیچ عنوان از گاز مازوت در نیروگاه‎ها استفاده نمی‎شود.

همچنین با توجه به اظهارات سازمان محیط زیست مبنی بر این موضوع که آلودگی تهران مربوط به نیروگاه‌هاست، شرکت برق حرارتی صحت این اظهار نظر را نیز رد کرد و گفت: این موضوع را باید در صنایع دیگر نیز مانند صنایع سیمان بررسی کرد. نیروگاه ری هم از گاز استفاده می‌کند و اگر گاز وجود نداشته باشد از گازوئیل استفاده خواهد کرد، به طوری که آلودگی گازوئیل به طبع بیشتر و بالاتر است و مازوت هم در این نیروگاه استفاده نمی‌شود؛ که در شرایط حال حاضر امکان تعطیلی نیروگاه‌ها وجود ندارد، چرا که تامین برق تهران از طریق همین نیروگاه‌هاست.

شبکه برق در التهاب افزایش ناگهانی مصرف
با وجود خاموشی‌ها در کشور بخصوص در تهران مسئولان وزارت نیرو آن را رد و تکذیب می‌کنند به طوری که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور گفت: متاسفانه با توجه به تمامی هشدار‌ها مبنی بر مصرف بهینه برق، مصرف این انرژی افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول پیک مصرف در حال حاضر بین ۴۰ تا ۴۱ هزار مگاوات گزارش شده است.

او ادامه داد: مصرف برق در کشور ۱۷.۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته، که ۱۵ درصد آن در بخش صنایع و مابقی در بخش خانگی مصرف شده است.

سخنگوی صنعت برق کشور بیان کرد: در حال حاضر مصرف سوخت کشور به ویژه در استان‌های سردسیر باید کاهش یابد، چرا که ممکن است در این استان‌ها با افت فشار گاز در نیروگاه‌ها و یا بخش خانگی روبه‌رو شویم.

رجبی مشهدی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون با توجه به مصرف گاز خاموشی در سراسر کشور گزارش نشده است و شبکه برق پایدار است.

با اشاره به برودت هوا در برخی از نقاط کشور، گفت: با توجه به کاهش دما و برودت هوا، مشکلات تأمین سوخت در مناطق سردسیر و برفی در برخی از نقاط کشور گاهی اتفاق می‌افتد از هموطنان انتظار داریم به طور جدی نسبت به کاهش مصرف گاز اقدام کنند تا در فصل سرد خاموشی نداشته باشیم.

فعلا قطعی برق نداریم
او ادامه داد: سال گذشته در برخی از نقاط کشور به دلیل کاهش تحویل سوخت نیروگاهی (گاز) قطع برق داشتیم که امیدواریم امسال این اتفاق رخ ندهد.

رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر وضعیت شبکه برق کشور عادی است و هیچگونه قطع برقی نداریم و تا به امروز سوخت رسانی به نیروگاه‌ها طبق روال ادامه دارد.

معاون راهبری وزارت نیرو تصریح کرد: احتمال بروز مشکل برای تامین برق کشور در صورت ادامه روند رو به رشد مصرف گاز در بخش خانگی وجود دارد، ولی این قطعی گذرا است و سریع برطرف خواهد شد.

رجبی مشهدی گفت: باتوجه به مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، توصیه می‌شود مصرف برق و بخصوص گاز کاهش یابد.

او ادامه داد:هرچه قدر مصرف گاز خانگی در فصل سرما بیشتر شود، سهم گاز نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند که این موضوع قطعا بی تبعات نیست.

رجبی مشهدی اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل گسترش سرمای هوا در کشور و افزایش مصرف گاز توسط بخش خانگی، اولویت با تامین گاز این بخش است تا مشکلی در گرمایش منازل ایجاد نشود.

گفتنی است، در ۲۴ ساعت گذشته باز هم شاهد افزایش پیک مصرف برق در کشور بودیم به طوری که بر اساس آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته در این ساعت مصرف لحظه‌ای برق کشور به ۳۷ هزار و ۵۲۱ مگاوات رسید.

این در حالی است که سخنگوی صنعت برق کشور خاموشی در کشور را رد می‌کند مشاهدات مردمی از قطع شدن چند ساعته برق در تهران خبر می‌دهند.

براساس این گزارش، یکی از هموطنان در شهر ری با توجه به نزدیکی به نیروگاه ری از قطع شدن دوساعته برق می‌گوید:حوالی ساعت ۲۰ هرشب حتی با روشن بودن ۳ لامپ کم مصرف در منزل برقمان قطع می‌شود و ساعت‌ها در خاموشی به سر می‌بریم.

او گفت: این قطع شدن برق ساعت دقیقی ندارد و با قطع شدن خساراتی به وسایل منازل وارد می‌کند.

با توجه به اینکه شب‌ها روشنایی معابر و بزرگراه‌ها قطع می‌شود شاهد خاموشی برق منازل هستیم به طوری که با خاموشی معابر باید از پیک مصرف کمتر شود، ولی هنوز که هنوز هرشب هموطنان پایتخت در خاموشی به سر می‌برند.

متاسفانه در این بین بیماران جانباز و شیمیایی نیز هستند که راه تنفس دستگاهشان از طریق برق است و با خاموشی‌های شبانه می‌توانند برای این بیماران گران تمام شود.

با وجود اینکه ایران برق و گاز به عراق و برخی از کشور‌های همسایه صادر می‌کند، برخی از نقاط کشور بخصوص تهران در خاموشی است.

دولتی که نتوانست مدیریت مصرف را از خود شروع کند
این پایان ماجرا نیست با یک گشت و گذار ساده می‌توان دریافت که با وجود این در روز‌های نخست شمار ادارات و سازمان‌های دولتی که کم نیستند اداراتی که یا وسایل گرمایشی خود را خاموش نمی‌کنند یا شب‌ها برق دفاتر و اتاق هایشان روشن می‌ماند. این موضوع برای افکار عمومی نیز چندان خوشایند نبود. آن هم برای دولت که می‌خواست تغییر و مدیریت مصرف را از خودش آغاز کند.

در این باره حسین صبوری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: برخورد با اداراتی که حتی با وجود اینکه در شب خالی است و یا حتی یک نفر در آن مشغول به فعالیت است در تابستان گذشته در دستور کار ما بود و با آن‌ها برخورد شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف گاز افزایش یافته و گاز به نیروگاه‌ها افت کرده و خاموشی در پی دارد این موضوع برخورد با جدیت دنبال می‌شود.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با هدف کمک به کاهش مصرف گاز کشور برشمرد و ضمن دعوت از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف گاز به منظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها گفت: به دلیل برودت هوا، رشد مصرف گاز بیشتر از میزان پیش‌بینی شده بوده و به همین دلیل در برخی از نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سوخت دوم شده‌ایم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به این که صنعت برق در تابستان کار بزرگی در کنترل پیک انجام داد، بیان کرد: نتیجه همه فعالیت‌ها باعث شد که رشد پیک در تابستان امسال به یک درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: با کاهش رشد پیک در نهایت هزینه‌های سالانه کاهش و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت زمینه‌های زیرساختی دیگر سوق پیدا کرد.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، این تجربه‌ای بود که در کارنامه مدیران صنعت برق ثبت شد و بر اساس این تجربه نیز مقرر شد که در تعامل با مسئولان استانی و همکاران وزارت نفت و شرکت گاز، مدیریت مصرف انرژی را داشته باشیم تا همکاران شرکت گاز بتوانند گاز رسانی به مشترکان خانگی را بدون مشکل داشته باشند.

وی همچنین در خصوص کاهش روشنایی‌ها نیز با تصریح اینکه ما روشنایی‌های غیرضروری را کاهش می‌دهیم و روشنایی‌های ضروری باقی می‌ماند، خاطرنشان کرد: کنترل روشنایی‌های غیرضروری به خودی خود نشانگر آن است که ما برای برطرف کردن مشکلات نیازمند مدیریت مصرف هستیم.

حائری ادامه داد: روشنایی‌های غیرضروری باعث می‌شود که منابع سوخت ما هدر رود، همچنین دستگاه‌های اداری نیز باید از روشن نگه داشتن سیستم‌های گرمایشی پس از ساعات کاری بپرهیزند.

وی تاکید کرد: با مجموع اقدامات باید مصرف سوخت نیروگاه‌ها تا ۱۰ میلیون لیتر در روز کاهش یابد.

افزایش مصرف گاز بخش خانگی در حالی به عنوان علت اصلی خاموشی‌ها و تشدید آلودگی هوا در تهران معرفی می‌شود که انتطار می‌رفت نهاد‌های ذی ربط برای کنترل مصرف اقداماتی را از پیش تدبیر کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان