arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹
گزارش «الخلیج آنلاین» از یک نگرانی اسرائیل؛

بایدن بر سر دوراهی فروش یا عدم فروش اف ۳۵ به امارات

پیش از روی کار آمدن بایدن، آنتونی بلینکن تصریح کرده بود جنگنده‌های اف ۳۵ مختص اسرائیل در خاورمیانه است و دولت بایدن با تصمیم ترامپ برای فروش این جنگنده‌ها به امارات، در چارچوب توافق عادی سازی با اسرائیل، مخالف است. به گفته بلینکن، دولت بایدن با جدیت برای تجدید نظر در فروش اف ۳۵ به امارات تلاش می‌کند، تا برتری نظامی در منطقه از آن اسرائیل باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بایدن بر سر دوراهی فروش یا عدم فروش اف ۳۵ به امارات

الخلیج آنلاین نوشت: با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، به نظر می‌رسد اوضاع ایالات متحده و خاورمیانه کاملا متفاوت از گذشته خواهد بود. یکی از مهمترین‌ترین نکات اصلی در برابر رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده، معاملات مربوط به جنگنده‌های اف ۳۵ آمریکایی و فروش سلاح و تجهیزات به دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس است؛ در حالی که قطر و عربستان اعلام کردند مایل به خرید جنگنده‌های آمریکایی هستند، ترامپ در آخرین ساعات حضور در کاخ سفید، قرارداد این جنگنده‌های پیشرفته را به نفع ابوظبی امضا کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در این میان، پیش بینی‌هایی در مورد موانعی که احتمالا دولت بایدن برای اجرای این قرارداد با آن مواجه است مطرح شد.

جنگنده‌های اف ۳۵

تاکنون، اسرائیل تنها طرفی در خاورمیانه است که از جنگنده‌های اف ۳۵ بهره‌مند بوده و از ان‌ها استفاده می‌کند، همانطور که در دسامبر گذشته اعلام کرد دومین سری از این جنگنده‌ها وارد مرحله راه اندازی شده است.

این در حالی است که در اکتبر ۲۰۲۰ قطر رسما درخواست خرید جنگنده‌های اف ۳۵ را مطرح کرد، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت کشورش تا زمان ابلاغ کنگره، پاسخ قاطعی به پیشنهاد‌های خرید تجهیزات دفاعی نمی‌دهد.

درخواست قطر برای دست یابی به این جنگنده‌های پیشرفته، در راستای تکمیل ناوگان فعلی اش بود و در همین رابطه، مسئولان آمریکایی پس از امضای توافق‌های عادی سازی بین بحرین و امارات با اسرائیل، به دنبال فروش اف ۳۵ به این دو کشور بودند.

یک ساعت پیش از آنکه ترامپ کاخ سفید را ترک کند، قرارداد فروش اف ۳۵ به دولت‌های حاشیه خلیج فارس را امضا کرد و به موجب آن، ابوظبی طی یک معامله بزرگ به ارزش ۲۳ میلیارد دلار، به تعدادی جنگنده اف ۳۵ آمریکا دست می‌یابد.

نگرانی‌های اسرائیل

در اواخر اکتبر گذشته، مسئولان اسرائیلی در مورد امکان فروش اف ۳۵ به عربستان هشدار دادند و وزیر انرژی اسرائیل تاکید کرد دیر یا زود عربستان و قطر هم به اف ۳۵ دسترسی خواهند یافت.

این اظهارات در بین مسئولان نظامی اسرائیلی نگرانی‌هایی را در این باره برانگیخت، چرا که عربستان، برخلاف امارات در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از ایلات قرار دارد.

این مسئولان در گفتگو با روزنامه یدیعوت احرونوت افزودند: هیچکس نمی‌داند چه تحولات استراتژیکی در آینده رخ می‌دهد.

همانطور که اینترنشنال از مسئولان آمریکایی نقل کرد که رژیم اشغالگری که واشنگتن با آن در مورد فروش سلاح در خاورمیانه رایزنی می‌کند، با هر گونه معامله احتمالی برای فروش اف ۳۵ به قطر مخالفت خواهد کرد.

معاملات توقف ندارند

اسماعیل ایوب، تحلیلگر مسائل نظامی معتقد است که دولت بایدن هرگز فروش اف ۳۵ به دولت‌های حاشیه خلیج فارس را متوقف نخواهد کرد، به چند دلیل، از جمله اینکه شرکت‌های تولید کننده این جنگنده‌ها در صورت توقف تولید آن، فرصت‌های شغلی زیادی را از دست می‌دهند، همین مساله آن‌ها را مجبور می‌کند تا سیاستمداران را وادار کنند تا فروش اف ۳۵ به دولت‌های حاشیه خلیج فارس را متوقف نکنند. علاوه بر این، ایوب به یک نکته اقتصادی اشاره کرد که مربوط به اموالی است که برای اقتصاد آمریکا سرازیر می‌شود.

قطب العربی، دیگر تحلیلگر سیاسی نیز با ایوب هم عقیده است و تصریح می‌کند دولت بایدن اجازه می‌دهد معاملات اف ۳۵ انجام شود، اما با شروط و ضوابطی مبنی بر آنکه این دولت‌ها نتوانند بدون موافقت آمریکا از اف ۳۵ استفاده کنند.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: این نوع از جنگنده‌های پیشرفته که امکان کنترل از راه دور را دارند، کلید حکمرانی را در دست آمریکا نگه می‌دارند و در این صورت، امکان معامله آن‌ها به ارزش میلیارد‌ها دلار وجود دارد.

پیش از روی کار آمدن بایدن، آنتونی بلینکن تصریح کرده بود جنگنده‌های اف ۳۵ مختص اسرائیل در خاورمیانه است و دولت بایدن با تصمیم ترامپ برای فروش این جنگنده‌ها به امارات، در چارچوب توافق عادی سازی با اسرائیل، مخالف است. به گفته بلینکن، دولت بایدن با جدیت برای تجدید نظر در فروش اف ۳۵ به امارات تلاش می‌کند، تا برتری نظامی در منطقه از آن اسرائیل باشد.

در کنار اعتراض دولت بایدن به فروش این جنگنده‌ها به امارات، رئیس کمیسیون مسائل خارجی کنگره و تعدادی از نمایندگان دموکرات طرحی مبنی بر عدم فروش سلاح پیشرفته آمریکا به دولت‌های خاورمیانه را ارائه دادند.

بایدن در برنامه‌های انتخاباتی خود به پایان دادن به نقش ایالات متحده در درگیری یمن فراخواند، تا به این شکل عقب نشینی واضحی از سیاست اوباما داشته باشد.

نظرات بینندگان