arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

پکن: حضور نظامیان آمریکا در دریای جنوبی چین، فایده‌ای برای ثبات منطقه ندارد / تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است؛ آمریکا باید از اصل «چین واحد» تبعیت کند

وزارت خارجه چین با انتقاد از «قدرت‌نمایی» نظامی آمریکا در دریای جنوبی این کشور، گفت اینگونه اقدامات فایده‌ای برای صلح و ثبات منطقه شرق آسیا ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت پکن، چند روز پس از تحلیف دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن»، بار دیگر از حضور نظامی ایالات متحده در دریای جنوبی چین انتقاد کرد.

«ژائو لی‌جیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) در واکنش به حرکت یک فروند ناو هواپیمابر ارتش آمریکا در آب‌های مورد مناقشه، گفت قدرت‌نمایی نظامی واشنگتن هیچ فایده‌ای برای صلح و ثبات در منطقه شرق آسیا ندارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ژائو در نشست خبری روزانه در این باره گفت: «ایالات متحده معمولا جنگنده‌ها و شناورهای خود را به دریای جنوی چین اعزام می‌کند تا قدرت‌نمایی نظامی داشته باشد».

وی با انتقاد از اینگونه اقدامات آمریکا تاکید کرد: «این، فایده‌ای برای صلح و ثبات در منطقه [شرق آسیا] ندارد».

ارتش آمریکا روز گذشته اعلام کرد که ناو گروه دریایی «تئودور روزولت» و سه کشتی جنگی روز شنبه با هدف ادعایی «ترویج آزادی دریاها»، وارد آب‌راه تنگه تایوان و دریای جنوبی چین شده است.

به نوشته رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر ثابت بودن موضع پکن درباره تایوان، گفت این کشور بخش جدایی ناپذیری از سرزمین چین است و آمریکا باید از اصل «چین واحد» تبعیت کند.

روز گذشته بود که وزارت دفاع تایوان برای دومین بار در دو روز متوالی مدعی شد، تعدادی از هواپیماهای جنگی چین وارد حریم شناسایی پدافند هوایی این جزیره شده‌اند.

همچنین هفته پیش، وزارت خارجه چین از تصمیم این کشور برای تحریم مقام‌های آمریکایی به دلیل آنچه رفتار «زننده و ناشایست» آنها در موضوع تایوان خوانده، خبر داد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان