arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

ترند جدید آشپزی در دنیا و ایران: غذا رو از وسطش بپز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترند جدید آشپزی در دنیا و ایران: غذا رو از وسطش بپز

مدت هاست که با تغییر ذائقه و نگرش مصرف کنندگان جهانی غذای آماده، الگوهای مصرف و به تبع آن الگوهای تولید، درحال دگرگونی هستند. ازجمله فرایند هایی که در دنیای امروز به بخشی از فرهنگ مصرفی تبدیل شده اند، سهولت دسترسی، صرفه جویی در زمان و حرکت به سمت اصالت است.

کسانی که کمی قدیمی تر هستند یکی از شاهکارهای برند سازی در دهه‌های پیش را به یاد می آورند: شعار «بشور و بپوش» در حوزه پوشاک در واقع شروع فرایند تولید پارچه هایی بود که نیازی به اتوکشی نداشتند. «سهولت دسترسی و صرفه جویی در زمان» این شعار که یکی از موفق ترین شعارهای برند سازی در تاریخ برند های ایران بود، درحقیقت زنگ آغاز مدرنیته درحوزه مصرف انرژِی به شمار می آید.

حالا مدت هاست که تولیدکنندگان ازجمله درحوزه مواد غذایی، این خواست مصرف کنندگان را به یکی از محورهای اصلی طراحی استراتژی های «مشتری مداری» خود تبدیل کرده اند.

برند «پمینا» که یکی از نام های مطرح در زمینه تولید مواد خوراکی منجمد و نیمه آماده است، با یک شعار مشابه ولی اصیل پا به عرصه برندسازی و «مشتری مداری» گذاشته است. شعاری با این کلمات: «غذا رو از وسطش بپز»

مفهوم «غذا رو از وسطش بپز» درواقع به معنای «بگیر و بپز» است. به زبان ساده تر، یعنی این که مصرف کننده، مواد غذایی نیمه آماده را که با رعایت بالاترین استانداردهای جهانی و داخلی تولید شده، در یک پروسه بسیار کوتاه از «مرحله پخت» به مرحله مصرف رسانده و روی میز قرار دهد.

اگر بخواهیم درباره طیف متنوع پیتزاهای «پمینا» صحبت کنیم. به طور مثال مهم ترین قسمت آماده‌سازی این غذا، نان پیتزاست که فرآیندی طولانی برای تهیه خمیر نیاز است، اما در پیتزا منجمد، خمیر پیتزا آماده شده، تخمیر شده، در فر (سنگی) پخته شده و نهایتا نان خروجی فقط نیاز به پخت نهایی (در یک زمان بسیار کوتاه) دارد و به فرآیند خمیرگیری نیاز نیست. چنین کانسپتی در راستای همان همسویی با دگرگونی فرهنگ مصرفی جامعه و برای تسهیل در فرآیند تهیه غذا ارائه شده است.

بدیهی است که چنین شناخت و مواجهه ای با جامعه مصرفی در قالب یک برند، یک شبه به دست نمی آید. لازم به یادآوری است که درحال حاضر با گذشت چند دهه از آغاز فعالیت هلدینگ فرآورده های گوشتی آمل، برند پمینا با هدف تولید غذاهای آماده و نیمه آماده سالم فعالیت خود را آغاز کرده است و ارائه چنین کانسپت هایی محصول تجربه هایی طولانی است.

در همین راستا و به دنبال همین نیاز جامعه مصرفی، برند پمینا که در سه دسته غذایی آماده مصرف، آماده پخت و مواد اولیه به تولید محصول می‌پرداخت، در سالهای اخیر با هدف ارتقا فرهنگ مصرف غذاهای آماده و ایجاد تنوع در سبد غذایی مصرف‌کنندگان، فعالیت خود را گسترش داده است.

البته تولید غذاهای آماده مصرف و غذاهای نیمه‌آماده منجمد صرفا نمی تواند تنها عامل موفقیت کمپین ها و برنامه های «رویکردمحور» درخطوط تولید باشد. بلکه فراهم کردن مواد اولیه باکیفیت و استفاده از تازه ترین تکنولوژی های به کار رفته در خطوط تولید دنیاست که می تواند در بازار بسیار پررقابت صنایع غذایی کشور به یک برند امکان شکوفایی و موفقیت بدهد. موضوعی که «پمینا» درحال حاضر بدان دست یافته است.

نباید فراموش کرد که درکنار ارتقای کمی وکیفی فروش، توسعه خطوط تولید، گسترش شبکه مویرگی توزیع و عوامل متعدد دیگر، ارتقا فرهنگ غذایی مصرف‌کنندگان و ترویج الگوی تغذیه سالم نه به عنوان عاملی برای تحقق فروش بیشتر، بلکه به عنوان مسئولیت مدنی برندهای تولید کننده مواد غذایی بسیار حایز اهمیت است. مساله ای که «پمینا» در راس خط مشی خود در سال های اخیر قرار داده است.

 

نظرات بینندگان