arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

اتحادیه اروپا گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت به‌رسمیت نمی‌شناسد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بروکسل از این پس خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا چندی پیش در پی انتخابات پارلمانی ونزوئلا، از پایان رسمیت بخشی قانونی به گوایدو خبر دادند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ در ونزوئلا که در نتیجه آن نیکلاس مادورو بار دیگر به قدرت رسید، گوایدو خود را رئیس جمهوری موقت این کشور نامید. وی هنوز در آمریکا و انگلیس به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته می شود.  

موقعیت اعطا شده به گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت، امکان وجوهات مصادره شده ونزوئلا از سوی دولت های غربی را برایش فراهم می ساخت و همچنین دسترسی وی به مقام های ارشد را امکان پذیر می کرد.

اعضای اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که گوایدو بخشی از مخالفت دموکراتیک است، به رغم مصوبه هفته گذشته پارلمان اروپا مبنی بر اینکه دولت های اروپا موقعیت گوایدو به عنوان رئیس دولت را حفظ کنند.

بیانیه اتحادیه اروپا که پس از نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه در بروکسل منتشر شد، حاکی است: اتحادیه اروپا بار دیگر خواستار آزادی و ایمنی همه مخالفان سیاسی به ویژه نمایندگان احزاب مخالف منتخب مجمع ملی سال ۲۰۱۵ و همچنین خوان گوایدو است.

مجمع ملی منتخب سال ۲۰۱۵ در دست مخالفان بود، در حالی که مجمع جدید در اختیار متحدان مادوروست.

در همین حال، «آنتونی بلینکن» نامزد موردنظر جو بایدن به عنوان وزیر خارجه دولت جدید آمریکا گفته است: دولت بایدن خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته و به دنبال اعمال تحریم‌های موثرتری علیه ونزوئلا خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا دولت نیکلاس مادورو را نامشروع می‌دانست و خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت و مشروع این کشور به رسمیت می‌شناخت.

مردم ونزوئلا طی فرآیند انتخاباتی ۶ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۶ آذر) نمایندگان مجلس جدید را برای تعیین سرنوشت کشور خود برگزیدند.

نظرات بینندگان