arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

ظریف: ملاقات با الهام علی‌اف بسیار مفید بود

وزیر امور خارجه در تشریح رایزنی‌هایش با مقامات جمهوری آذربایجان ملاقاتش باالهام علی اف را بسیار مهم و مفید خواند و گفت: درباره ابتکار منطقه‌ای و روش‌های همکاری در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (دوشنبه) ششم بهمن ماه در جمع خبرنگاران در باکو در تشریح ملاقات‌هایش با مقامات جمهوری آذربایجان عنوان کرد: سفر بسیار خوبی بود.

وی این سفر را شروع یک سفر منطقه‌ای در حوزه ققفاز برای بحث درباره روش‌های تقویت ثبات و صلح در این منطقه و همچنین بحث‌های دوجانبه خواند.

وی افزود: در ماه‌های گذشته با جمهوری آذربایجان در حوزه دوجانبه همکاری‌های خیلی خوبی داشتیم و برای حل و فصل مشکل منطقه‌ای نیز تلاش‌هایی شد و سفر آقای عراقچی (معاون سیاسی وزیر خارجه) به جمهوری آذربایجان را داشتیم.

ظریف با بیان اینکه امروز هر دو حوزه را در دیدار با مقامات این کشور پیگیری کردیم، خاطرنشان کرد: ملاقات با آقای الهام علی‌اف بسیار مهم و مفید بود، هم در مورد ابتکار منطقه‌ای و روش‌های همکاری در حوزه‌های مختلف به صورت چندجانبه در منطقه از ترانزیت تا همکاری‌های دیگر در حوزه منطقه‌ای، انرژی با همکاری‌ همه کشورها که بتواند صلح و ثبات را در منطقه تقویت کند و همین طور در خصوص همکاری‌های دوجانبه.

لازم به ذکر است ظریف در دیدار با علی‌اف با استقبال از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه هایی که به برقراری صلح،  ثبات و آرامش در منطقه کمک کند را اعلام کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با توجه به تصمیم‌هایی خوبی که در جلسه هفته گذشته کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران اتخاذ شد و همچنین صحبت‌های بسیار خوبی که امروز درباره همکاری دوجانبه شد، مخصوصا در حوزه بازسازی مناطق آزاد شده، امیدوارم بتوانیم در این زمینه در جهت منافع دو کشور با یکدیگر همکاری کنیم.

ظریف با اشاره به مقاصد بعدی این سفر عنوان کرد: در مورد همکاری‌های چند جانبه امیدوارم در بقیه این سفر این امکان فراهم شود که با بقیه مسؤولان کشورهای دیگر روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه در مورد زمینه‌های همکاری شش جانبه و همکاری‌های دیگر صحبت کنیم و ان‌شاءالله به نتیجه برسیم.

به گزارش فارس، این نخستین سفر ظریف به جمهوری آذربایجان پس از درگیری اخیر بین این کشور و ارمنستان است. البته سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در اوایل آبان ماه در سفری به باکو، مسکو، ایروان و آنکارا طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل مناقشه قره باغ را در اختیار مقامات این کشور قرار داد.

ظریف قرار بود آذر ماه به باکو و مسکو سفر کند که به خاطر شرکت در جلسات مربوط به بودجه در هیأت دولت به تعویق افتاد. پس از آن نیز وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران آمد و با ظریف و دیگر مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این مدت نیز معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دو سفر به ایران داشت که در آخرین سفر نیز چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار شد.

نظرات بینندگان