arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۹

نخستین زن مسلمان در کسوت دادستان کل در آمریکا

نخستین شخصیت مسلمان در ایالات متحده آمریکا به مقام دادستان کل در آمریکا رسید و این شخص«صایمه محسن» پاکستانی تبار است که پست دادستان کل در بخش شرقی ایالت«میشیگان» را به عهده می گیرد. مسئولان آمریکایی اعلام کردند: با آغاز ماه آینده میلادی، دادستان کل جدید شهر دیترویت در ایالت میشیگان «صایمه محسن» خواهد بود تا نخستین زن مسلمانی باشد که مقام دادستان کل در آمریکا را برعهده می گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جماران: نخستین زن مسلمان پاکستانی تبار به عنوان دادستان کل در آمریکا منصوب شد.

به گزارش آناتولی عربی،نخستین شخصیت مسلمان در ایالات متحده آمریکا به مقام دادستان کل در آمریکا رسید و این شخص«صایمه محسن» پاکستانی تبار است که پست دادستان کل در بخش شرقی ایالت«میشیگان» را به عهده می گیرد.

مسئولان آمریکایی اعلام کردند: با آغاز ماه آینده میلادی، دادستان کل جدید شهر دیترویت در ایالت میشیگان «صایمه محسن» خواهد بود تا نخستین زن مسلمانی باشد که مقام دادستان کل در آمریکا را برعهده می گیرد.

روزنامه «دیترویت فری پرس» کثیرالانتشار در میشیگان گزارش داد: محسن 52 ساله در دوم فوریه 2021 میلادی جایگزین « متیو اشنایدر» دادستان ایالات متحده آمریکا در منطقه شرقی میشیگان خواهد شد. ترامپ در سال 2018 میلادی اشنایدر را به این سمت منصوب کرد.

محسن در حال حاضر دستیار دادستان کل در شرق این ایالت است. وی در پاکستان متولد شده است. محسن از دانشگاه «راتگرز» در ایالت «نیوجرسی» فارغ التحصیل شده است و از سال 2002 میلادی در دفتر دادستان کل آمریکا کار می کند. وی به عنوان یک مهاجر مسلمان آسیایی تبار، مسئول اصلی اجرای قانون در بخش شرقی این ایالت خواهد بود.

وزارت دادگستری در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: محسن در واحد مبارزه با خشونت و جرایم سازمان یافته در دفتر دادستان کل آمریکا و بخش مبارزه با مواد مخدر و واحد جرایم عمومی خدمت می کرد.همه این بخش ها نیز وابسته به دفتر دادستان کل آمریکا هستند.

در این بیانیه آمده است که «محسن دادستان کل حرفه ای است و از سال 2022 تا کنون در دفتر دادستان کل آمریکا فعالیت کرده است و قبل از آن نیز معاون دادستان کل نیوجرسی و دستیار دادستان کل در منهتن بوده است».

محسن تعیین اش را «افتخار بزرگی» دانست.

ماتیو اشنایدر دادستان کل کنونی شرق میشیگان نیز گفت: خوشحال است که این سمت را به دست یکی از بهترین دادستان های فدرال که شناخته شده است، خواهد سپرد. صایمه محسن، یک وکیل پویا و مدیر با استعداد است. او نخستین زن مهاجر و وکیل مسلمان در تاریخ آمریکاست که این سمت را برعهده می گیرد.

وی انتصاب محسن را یک «رخداد تاریخی» توصیف کرد.

روزنامه « ذا نیوز» پاکستان نیز نوشت که « صایمه محسن به تعهد به وظیفه اصلی اش در اجرای قانون اساسی با امانتداری و برقراری عدالت برای همگان پایبند خواهد بود».

از سوی دیگر، تعدادی از رهبران جامعه اسلامی در ایالات متحده آمریکا از تعیین صایمه محسن در پست دادستان کل در آمریکا استقبال کردند.

گفتنی است، در میشیگان شمار زیادی از مسلمانان زندگی می کنند و مساجد متعددی در سراسر این ایالت وجود دارد.

این در حالی است که «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا در بدو ورود خود به کاخ سفید ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را لغو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به فرمان اجرایی جوبایدن رئیس جمهوری جدید این کشور در لغو دستور ترامپ برای منع ورود مسلمانان به آمریکا آن را پایان ممنوعیت تبعیض‌آمیز توصیف کرد.

« ند پرایس» شامگاه چهارشنبه هفته گذشته در صفحه توئیتری خود نوشت: امروز، بایدن رئیس جمهوری آمریکا ممنوعیت تبعیض‌آمیز ورود به ایالات متحده را که برای بسیاری به عنوان ممنوعیت سفر مسلمانان و آفریقا شناخته می‌شود، پایان داد.

وی افزود: به عنوان کشوری که بر پایه آزادی و تحمل مذهبی بنا شده است، از مردم با هر اعتقاد و مذهبی و بی‌اعتقادی استقبال می‌کنیم. این همانی است که ما هستیم.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در نخستین فرمان‌های اجرایی پس از روی کار آمدن در سال 2017، دستور داد ورود از 6 کشور عمدتا مسلمان به آمریکا ممنوع شود.

به موجب این فرمان، ورود از ایران، سوریه، یمن، سومالی، سودان و لیبی به آمریکا با مشکلات فراوان همراه بود و بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا امکان دیدار با خانواده‌های خود را از دست داده بودند.

جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در نخستین فرمان‌های اجرایی، این دستور ترامپ را لغو کرد.

 

نظرات بینندگان