arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹

ظریف برای رایزنی‌های دوجانبه و منطقه ای وارد مسکو شد

«محمدﺟﻮاد ظﺮﯾﻒ»، وزﯾﺮ ﺧﺎرﺟﻪ جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر منطقه‌ای خود صیح روز سه شنبه با هدف رایزنی های دوجانبه و مطقه ای با مقامات روس وارد مسکو شد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 «محمدﺟﻮاد ظﺮﯾﻒ»، وزﯾﺮ ﺧﺎرﺟﻪ جمهوری اسلامی ایران، در ادامه سفر منطقه‌ای خود صیح روز سه شنبه با هدف رایزنی های دوجانبه و مطقه ای با مقامات روس وارد مسکو شد

به گزارش ایرنا از مسکو، رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به همکاری‌های چندجانبه در منطقه و اهمیت این مسئله برای ایران ابراز داشت: در جریان سفر به جمهوری آذربایجان روسیه، ارمنستان، گرجستان و ترکیه در زمینه همکاری‌های شش جانبه و دیگر همکاری‌های منطقه‌ای صحبت و رایزنی خواهیم کرد.

ظریف قرار است در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود موضوعات کلیدی از جمله وضعیت منطقه قره باغ، برجام، حل و فصل مساله سوریه، افغانستان و اوضاع منطقه خلیج فارس و سایر مسائل را بررسی کند.

همچنین در این دیدارها هماهنگی مواضع در مورد روابط ایران و روسیه و گفت و گو درباره اقدامات برای پیشبرد آن صورت خواهد گرفت.

ظریف و هیات همراه که روز دوشنبه برای انجام دیدار کاری در جمهوری آذربایجان حضور داشت، بعد از سفر باکو برای دیدار با مقامات روسیه وارد مسکو شده است.

وزارت خارجه روسیه با توجه سفر ظریف به مسکو با انتشار بیانیه ای نوشت: گفت و گوهای سیاسی میان روسیه و ایران فشرده تر شده است و روسای جمهوری دو کشور سال گذشته چهار بار گفت و گوی تلفنی داشتند. تماس های بین مقامهای ایران و روسیه در سطوح مختلف ازجمله از کانال های وزارت خارجه، پارلمانی و سایر ساختارها و سازمان های دولتی دو کشور هم جریان دارد.

در پایان این بیانیه آمده است: کمیسیون همکاریهای اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه که امیدواریم نشست آتی آن در سال جاری برگزار شود سهم قابل توجهی در گسترش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور داشته و افزایش همکاریهای بین مناطق ایران و روسیه نقش مهمی در این روند دارد.

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه آورده است: «مصمم هستیم روابط سودمند متقابل با ایران را همچنان گسترش دهیم و به همکاری با این کشور به نفع ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی ادامه دهیم و امیدواریم گرایش های مثبت در تمام عرصه های روابط ایران و روسیه تقویت شود.»

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: استمرار روند توسعه همکاری‌های سودمند متقابل و هم افزایی ظرفیت های قابل توجه روسیه و ایران می تواند نه فقط به شکل مساعدی بر وضع دو کشور تاثیر گذارد بلکه اوضاع منطقه قفقاز جنوبی و خاورمیانه را بهبود بخشد و شرایط بهتری را برای تامین ثبات و امنیت در منطقه بوجود بیاورد.

ظریف بعد از دیدارهای مسکو در قالب سفر منطقه ای خود همچنین به کشورهای ارمنستان، گرجستان و ترکیه سفر خواهد کرد.

نظرات بینندگان