arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹

ظریف: آماده همکاری با روسیه در مورد قفقاز و خلیج فارس هستیم/ روابط تهران و مسکو وابسته به کسی نیست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در جهت صلح و ثبات در منطقه است، گفت: آمادگی داریم با روسیه چه در مورد منطقه قفقاز و چه خلیج فارس همکاری کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به منطقه در مسکو حضور دارد، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

ظریف ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو گفت: در رایزنی‌ها مسائل مختلفی را مطرح کردیم و خوشحالم به اطلاع شما برسانم واکسن اسپوتنیک دیروز توسط مسؤولان بهداشتی در ایران تایید شد و در آینده نزدیک امیدواریم بتوانیم خرید و تولید مشترک را بین مؤسسات مشابه در ایران و روسیه انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دوجانبه با توجه به اهمیت رهبران دو کشور به روابط دوجانبه امروز درباره روش مستحکم‌تر کردن روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف در حوزه انرژی، حمل و نقل و سایر حوزه‌ها و همچنین درباره همکاری مفید و سازنده دو کشور در حوزه انرژی هسته‌ای و نحوه تقویت آن گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در مورد افغانستان مشورت خوبی داشتیم برای اینکه حاکمیت قانون و همراهی همه گروه‌ها منجمله طالبان که امروز هیاتی از طالبان در ایران هستند و با همکاران من مشغول گفت‌وگو هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: منطقه ما و همکاری‌های ایران و روسیه در جهت صلح و ثبات در منطقه است و آمادگی داریم با روسیه چه در مورد منطقه قفقاز و چه خلیج فارس همکاری کنیم.

وی گفت که به برجام اشاره نکرده چون با مباحثی که لاوروف درباره برجام گفته موافق است.

ظریف به روابط ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: از کل حیات ایالات متحده ما دوران بیشتری دارای رابطه با روسیه بودیم و ‌این روابط وابسته به کسی نیست. نوع روابط ما حتما محکم است و محکم‌تر هم خواهد شد.

وزیر امور خارجه به گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و گفت: ما کاهش تعهدات خود را در پنج مرحله انجام دادیم و با متانت و صبر استراتژیک شروع به کاهش تعهدات کردیم ولی علیرغم همه تلاش‌های ما  طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم ولی اگر تا آن زمان اقدامات مناسب برای آمریکایی‌ها پایان دهند و ما نتیجه آن را ببینیم آن زمان است که ایران به کلیه تعهداتش برمی‌گردد نه تنها مانع دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل الحاقی نمی شود بلکه به سایر تعهداتش عمل می‌کند.

این خبر در حال تکمیل است...

نظرات بینندگان