arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۵۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
ذهنیت فراستی‌ها در مورد آمریکا را نمی‌توان فهمید

زیباکلام: لومپنیزم اخراجی‌ها و دایی جان ناپلئونیزم قلاده‌های طلا، جزو موفقیت‌های سینمای حکومتی ایران است

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه‌ خیلی دیر است ‌درباره مرتضی آوینی چیزی یاد بگیرم، من تنها می‌دانم ‌در‌ مورد آثار شهید آوینی پیاده هستم، گفت: ایران سینمای ایران ناموفقی را پشت سر گذاشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه‌ خیلی دیر است ‌درباره مرتضی آوینی چیزی یاد بگیرم، من تنها می‌دانم ‌در‌ مورد آثار شهید آوینی پیاده هستم، گفت: ایران سینمای ایران ناموفقی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، صادق زیباکلام در نشستی با عنوان «هنر متعهد از دیدگاه شهید سیدمرتضی آوینی» اظهار داشت: فیلم‌های مورد افتخار سینمای حکومتی و دولتی ایران، اخراجی‌ها و قلاده‌های طلا است که فیلم‌هایی ایدئولوژیک هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به من گفتند این مناظره با حضور آقای فراستی در موضوع هنر متعهد و شهید آوینی برگزار می‌شود، افزود: خیلی دیر است که درباره مرتضی آوینی چیزی یاد بگیرم، من تنها می‌دانم او سید بوده است، در مورد آوینی پیاده هستم!

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: من باید درباره آخرین وضعیت اصلاحات و ترکیه صحبت کنم چرا که کار من سینما نیست! اما هنر مقوله‌ای جدا دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در دوران جوانی و جاهلیت با تمام وجود به هنر متعهد اعتقاد داشتم، تصریح کرد: پیش از انقلاب هنر متعهد، هنری بود که در خدمت زحمت‌کشان و فقرا باشد و هنری بود که بتواند درد و رنج مردم را نشان دهد.

زیباکلام بیان داشت: امروز فکر می‌کنم ما در دوران جوانی و پیش از انقلاب در رؤیا و خیال بودیم، ایدئولوژیک‌زده بودیم، امروز معتقدم چیزی به نام هنر متعهد وجود ندارد و هنر سیاست‌زده و ایدئولوژیک است.

وی با اشاره به اینکه هنر ایدئولوژیک‌زده راه به جایی نمی‌برد، تصریح کرد: هنر سیاست‌زده را در فیلم قلاده‌های طلا به خوبی مشاهده می‌کنیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: البته آقای فراستی و دوستانشان هم استدلال می‌کنند که هالیوود هم هنر ایدئولوژیک‌زده است.

وی ادامه داد: روزهای جمعه ساعت 9 صبح، رادیو ایران برنامه‌ای با عنوان در انتظار ظهور پخش می‌کند که یکی از موضوعات جالب در این برنامه، سینمای هالیوود است، برنامه‌ای مذهبی که درباره سینمای هالیوود صحبت می‌کند و می‌خواهد به من امثال من بفهماند که هنر ایدئولوژیک است و هالیوود تنها تشکیل شده تا با مهدویت و اعتقادات شیعیان رویارویی کند.

زیباکلام با اشاره به اینکه طبق نظر آقایان، جایی که جمهوری اسلامی از ایدئولوژیکش دفاع کند، خوب است اما ایدئولوژیک‌های دیگر خوب نیست، تأکید کرد: معتقدم در هالیوود، ایدئولوژیک حاکم نیست و هالیوود مبلّغ و شارح یک نوع جهان‌بینی نیست.

وی هنر برای هنر را متعالی دانست و گفت: از نظر من سینمای ایران چه آن بخشی که علمداری آن با آقای فراستی بوده و چه آن بخشی که جشنواره‌ای است، ناموفق بوده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: لومپنیزم اکبر عبدی و اخراجی‌ها، و دایی جان ناپلئونیزم قلاده‌های طلا، جزو موفقیت‌ها و دستاوردهای سینمای حکومتی جمهوری اسلامی ایران است که به آن افتخار می‌کنند.

وی در ادامه با طرح این سؤال که می‌دانید چرا از سینمای اصغر فرهادی دفاع می‌کنم؟، بیان داشت: به این دلیل که سینمای اصغر فرهادی که عصاره و دستاورد غیرحکومتی و غیردولتی سینمای ایران است، موفقیت‌های زیادی را کسب کرده است.

زیباکلام تأکید کرد: "جدایی نادر از سیمین" مروّج و مبلّغ هیچ ایدئولوژی نیست و از هیچ فکری دفاع نمی‌کند بلکه عواطف و احساسات انسان‌ها را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به تولیدات هنری شهید آوینی گفت: به نظر من آوینی زمانی آوینی می‌شود که زاویه‌های کوچک انسانی را در فیلم‌ها و مستندهای خود نشان می‌دهد و اگر به دنبال هنر ایدئولوژیک بود خیلی رشد نمی‌کرد، چرا که نسل سینماگران حکومتی ایران کوتوله ماندند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه خطاب به مسئولان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اگر فروش فیلم‌هایی هم‌چون اخراجی‌ها و قلاده‌های طلا افتخار دارد، چرا به فیلم"صمد به مدرسه می‌رود" که فروش بالایی را در زمان خود داشت، اشاره نمی‌کنید؟

وی ضمن طرح سؤال از مسعود فراستی گفت: آقای فراستی دوست دارم بدانم اگر امروز مرتضی آوینی در میان ما بود درباره فیلم قلاده‌های طلا چه می‌گفت؟ درباره اخراجی‌ها چه نظری داشت؟ آیا مهر تأیید بر این فیلم‌های حکومتی می‌زد؟

زیباکلام در ادامه با اشاره به گروه‌های مخالف غرب گفت: القاعده ضدیت با غرب دارد پس ناامنی و بمب‌گذاری می‌کند، مائو و استالین را هم می‌توانم بفهمم، اینها می‌گویند غرب نظام سرمایه‌داری است و ما با سرمایه‌داری تضاد داریم چرا که استثمار می‌کند اما مشکل ما این است که ذهنیت فراستی‌ها در مورد آمریکا را نمی‌توان فهمید.

وی تأکید کرد: اینها با همه رابطه دارند اما می‌گویند با آمریکا نه، مگر آمریکا واحد جدایی از غرب است؟ غرب مگر چیست؟ حرف حساب شما چیست؟ دعوای اصلی اینجاست، چرا که اینجا یک تضاد بنیادی وجود دارد که فقط هم با آمریکا مشکل دارد، معنای حرف آقای فراستی دو حرف اساسی دارد یکی ما مستقلیم و یکی ما به آمریکا گفته‌ایم نه، یعنی غرب با ما به عنوان ایران مشکلی ندارد بلکه با نگاه ایدئولوژیک ما مشکل دارد که روی پای خود می‌ایستیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برخی با شعارهایی هم‌چون مبارزه علیه نظام‌های سرمایه‌داری و مشت محکمی بر دهان استکبار، با ما مخالف هستند، اضافه کرد: یعنی هر نگاه مستقلی با آمریکا مشکل دارد و این بدان معناست که همه کشورها نوکر آمریکایی‌ها هستند به جز کره‌شمالی، کوبا و ایران و اینجا بحث سینما نیست، اتفاقاً بحث سیاسی است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
15
112
فيلم اخراجيها خيانت بود براي تمام رزمنده ها وشهدا...ولي افسوس....
آرمین 23
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
18
114
الحق که نام «زیباکلام» برازنده شماست.. هیچ گاه ندیده ایم که ناحق درباره شخص و یا اشخاصی موضع گیری و یا صحبت کنید.. ممنون آقای زیباکلام.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
74
5
فیلم فرهادی در همین حکومت و فروش بالایش در همین حکومت بود آقای زیبا کلام
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
خب چه ربطی داره؟!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
کجایی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
6
60
یکی ازافتخارات دوران دولت موقت ودانشگاه هستی
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
4
34
دوخط آخر رو خیلی خوب اومدی .از خوانندگان عزیز میخوام چندین مرتبه بخونندش خیلی با معناس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
26
2
در خصوص اخراجیها با شما همنظرم ام در خصوص قلاده ها ،نه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
3
16
درود بر دکتر زیباکلام تیزبین...
امیر
|
UNITED KINGDOM
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
1
23
ایشان آدم خوبی هستند چون شهامت دارد نظرش را علنا میگوید و مثل بعضی ها نمی ایستد تا ببیند بقیه چه میگویند همان حرف را میزنند و عقل خود را تعطیل کردند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
0
18
میخواستم تو پرانتز بگم این صحبتا تو مناظره ای که بین زیبا کلام وفراستی در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد ایراد شده که بهتر بود اطلاع رسانی کامل انجام میگرفت و بخشی از صحبتای فراستی هم ضمیمه می شد. به خصوص سوالات بی جواب دانشجویان که واسه خودمم خیلی مهم بود
نظرات بینندگان