arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹

اولین نشست خبری وزیر خارجه آمریکا: عمل بایدن شفاف است؛ اگر ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد،ما هم همان کار را می‌کنیم

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مقابل دوربین رسانه‌ها قرار گرفت. وی گفت: بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مقابل دوربین رسانه‌ها قرار گرفت.

بلینکن با بیان اینکه اشتیاق زیادی برای فعالیت‌های پیش‌رو به عنوان وزیر خارجه آمریکا دارد، گفت: «تغییرات اقلیمی یک مسئله امنیت ملی است که در [برنامه] استراتژی دفاع ملی بعدی گنجانده خواهد شد».

وی با بیان اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا قصد دارد شفافیت را در کاخ سفید احیا کند، اظهار داشت: «آزادی رسانه، یکی از بنیان‌های اساسی دموکراسی ماست».

 

یمن، اولویت دولت جدید آمریکا

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت جدید قصد دارد در اقدامات دولت پیشین به ریاست «دونالد ترامپ» تجدید نظر کند، توضیح داد: «ما برخی تصمیمات دولت قبلی را بازنگری می‌کنیم و تمرکز بر تحریم‌ها علیه حوثی‌ها (انصارالله یمن) است».

بلینکن ضمن تکرار اتهامات بی‌اساس علیه جنبش انصارالله، گفت: «حوثی‌ها به متحد ما یعنی سعودی‌ها حمله کردند. مسئله حوثی‌ها و یمن اکنون اولویت ماست».

وی با بیان اینکه حق دولت جدید واشنگتن است که در قراردادهای تسلیحاتی بازنگری کند، افزود: «تا مطمئن شویم چیزی که در نظر گرفته شده، اهداف استراتژیک ما را پیش می‌برد و سیاست خارجی ما را پیشرفت می‌دهد».

 

تداوم حمایت واشنگتن از توافق‌های سازش

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت جدید آمریکا درباره توافق‌های سازش کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: «ما از توافق‌های آبراهام حمایت می‌کنیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل با همسایگانش اهمیت دارد و امیدواریم آنها این موضوع را تقویت کنند».

بلینکن درباره موضوع ایران، توافق هسته‌ای و درخواست تهران برای برداشته شدن تحریم‌ها توضیح داد: «بایدن بسیار شفاف بوده، اگر ایران به پایبندی کامل از تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند».

 

بازگشت به برجام، بستر توافقی گسترده‌تر

وی ادامه داد: «سپس از آن به عنوان بستری برای ایجاد توافق قوی‌تر و طولانی‌تر که دیگر مسائل مشکل‌زا در روابط با ایران را برطرف کند، با کمک متحدان خود استفاده می‌کنیم. اما هنوز فاصله زیادی با آن نقطه داریم».

وزیر خارجه دولت جدید آمریکا اضافه کرد: « ایران در چندین حوزه در تناقض با برجام است و مدتی زمان طول می‌کشد که اگر تصمیم بگیرند به تابعیت برگردد و ما باید ابتدا راستی‌آزمایی کنیم که در حال تبعیت هستند».

بلینکن تصریح کرد: «اگر ایران تصمیم بگیرد که به پایبندی به برجام برگردد، ما نیز تیم قدرتمندی از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کنیم».

 

چین و روسیه

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، روابط با چین را مهمترین رابطه آمریکا با یک کشور خارجی دانست اما اتهامات علیه چین را تکرار کرد: «همچنان معتقدم که چین مرتکب نسل‌کشی شده و این موضع [آمریکا] تغییری نکرده است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین  با ابراز نگرانی درباره بازداشت «الکسی ناوالنی» چهره ضد دولت روسیه در مسکو، مدعی شد: «بنظر می‌رسد دولت روسیه از یک مرد، یعنی ناوالنی می‌ترسد».

بلینکن همچنین گفت که دولت جدید آمریکا در حال بررسی گزارش‌های خبری تاییدنشده مبنی بر ارائه مشوق‌های مالی توسط دولت روسیه به شبه‌نظامیان افغانستان برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی، هستند.

منبع: فارس

نظرات بینندگان