arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹

درهای موزه هنرهای معاصر بعد از ۲ سال باز شد

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بیش از دو سال تعطیلی به منظور مرمت و بازسازی، در نهایت عصر روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با نمایش مجموعه آثار اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی، از هنرمندان معاصر ایران، به صورت رسمی افتتاح شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بیش از دو سال تعطیلی به منظور مرمت و بازسازی، در نهایت عصر روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با نمایش مجموعه آثار اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی، از هنرمندان معاصر ایران، به صورت رسمی افتتاح شد.

 مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران عصر روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه) و مهمانانی از سفارت‌های خارجی در ایران، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، احسان آقایی _ رئیس موزه هنرهای معاصر تهران _ اظهار کرد: بسیار خوشحالم گه بعد از ۳۰ ماه بازسازی می‌توانم به شما خیرمقدم بگویم. این تعطیلی بسیاری از علاقه‌مندان به هنر را منتظر و نگران کرده بود. امروز باعث خوشحالی است که موزه در حالی بازگشایی می‌شود که در نزدیک‌ترین حالت به معماری اولیه خود قرار دارد و حتی بخش‌هایی که در این سال‌ها به موزه اضافه شده بودند در جریان بازسازی حذف شدند.

او خاطرنشان کرد: در زمان مرمت موزه هنرهای معاصر تهران فرصت مناسبی بود تا روی گنجینه موزه تحقیقاتی انجام شود و نتیجه این تحقیقات شش جلد کتاب است که چهار جلد تا قبل از عید منتشر می‌شود. همچنین برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده که به زودی اعلام می‌شوند.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران همچنین از تمامی کسانی که در جریان بازسازی و مرمت، موزه را همراهی کردند یاد و تشکر کرد.

جمشید ناصری، همسر زنده‌یاد منیژه میرعمادی که مجموعه شخصی‌اش را به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرده است در سخنانی با بیان خاطراتی از چگونگی جمع‌آوری این مجموعه از هنرمندان مهم معاصر ایران اظهار کرد: همیشه همسرم می‌گفت که من بالاخره این مجموعه را به موزه هنرهای معاصر خواهم داد که متاسفانه خودش فرصت نکرد و الان این امکان فراهم شد.

در ادامه بهرام کلهرنیا، هنرمند و نماینده هنرمندان در شورای نظارت بر پروژه مرمت موزه در سخنانی اظهار کرد: از جانب جامعه تجسمی به من فرصت داده شد تا در روند مرمت موزه حضور داشته باشم. جامعه هنری مقداری وسواسی است و فکر می‌کند بخشی از حقایق پنهان است. یادم هست در نخستین روزها جلسات بزرگی تشکیل می‌شد و در این زمینه صحبت می‌کردند، در این جلسات متوجه شدم که افراد دیگری نیز بر نظارت موزه نظارت و دغدغه این کار را دارند. احیای موزه آرزوی بزرگی بود که سال‌ها وجود داشت، اما عملی نشده بود. ما در حین انجام پروژه، کار را شناختیم و حتی برخی از کسانی که کار اجرایی داشتند از ابتدا بزرگی کار را نمی‌شناختند. کار بسیار دشوار بود و ما به مرور کار را یاد گرفتیم.

کلهرنیا همچنین با برشمردن اقدامات انجام‌شده در جریان پروژه بازسازی موزه هنرهای معاصر، بیان کرد: متاسفم که امروز و در این مراسم حضور جامعه هنری کمرنگ است. جامعه هنری با حساسیت، تشکیک و نداشتن اطلاعات کافی درباره روند بازسازی موزه می‌اندیشد، اما من به آن‌ها اطلاع می‌دهم که کار به درستی انجام شده است.

سپس سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی خاطرنشان کرد: موزه هنرهای معاصر تهران در جهان و کشور دارای جایگاه ممتازی است. یکی از وجوه امتیاز این موزه سرمایه اجتماعی ارزشمند آن یعنی دوستان و دوستداران این مجموعه است که در نهایت مهر و مسئولیت در این سال‌ها به هنر معاصر توجه کرده‌اند. موزه هنرهای معاصر تهران یادخانه‌ای است از آثار معاصر ایران و جهان در قرنی پراتفاق، رنگین و پرحادثه و هم خاطره‌خانه‌ای است از مخاطبان علاقه‌مند و پیگیر.

او ادامه داد: در این سال‌ها موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل تراکم برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در عرصه تجسمی فرض خود می‌دانست، رویدادهای بسیاری را میزبانی کرد. همین تراکم و توقعات بود که باعث شد پاره‌ای از اقتضائات ضروری را به خود نبیند و به وضعیت آن کمتر رسیدگی شود. در این میان ما از آغاز دولت دوازدهم با دو انتخاب مواجه بودیم؛ یکی امتداد و استمرار فعالیت‌ها و بسنده کردن به اصلاحات حداقلی و دوم پذیرش مسئولیت برای انجام اقدامات بزرگتر.

حسینی اظهار کرد: به طور کلی شاید مسئولین علاقه بیشتری به تاسیس داشته باشند تا به استقرار، اما فرض ما بر این بود که استقرار چنین بنایی ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که باید به آن بپردازیم؛ بنابراین راه دشوارتر و پرتلاطم‌تر را انتخاب کردیم.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان این نکته که پروژه مرمت موزه اختلال زیادی در فعالیت‌های محتوایی ایجاد نکرد، در این زمینه توضیح داد: در طول ۳۲ ماه فعالیت تعمیراتی، قلب فعالیت‌های موزه تعطیل نشد. در این مدت ایجاد بخش‌های ساماندهی آثار و اسناد و پژوهش کاربردی مشغول بودند. همچنین برخط شدن سامانه و آماده‌سازی نشر آثار گنجینه و حرکت به سمت ارائه تقویم سالانه فعالیت‌های موزه از دیگر اقدامات صوت‌گرفته است.

او گفت:‌ خبر اهدای مجموعه ارزشمندی از آثار هنرمندان معاصر ایران از سوی آقای دکتر ناصری و همسر مرحوم ایشان خانم میرعمادی و بررسی‌های پیوسته این فرایند از دیگر رخدادهایی بود که در جریان مرمت موزه با آن مواجه شدیم. این اقدام نشان‌دهنده روحیه وطن‌دوستی و هنردوستی بود و نشان داد که چگونه مجموعه‌داران می‌توانند فارغ از توجه به سود و سودا به فردا بیندیشند.

حسینی تاکید کرد: این مجموعه پرشمار فقط برای موزه و مخاطبان تهرانی نیست، بلکه در شبکه موزه‌های هنرهای معاصر کشور نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

در پایان نمایشگاه «ارمغان» نیز به عنوان اولین نمایشگاه موزه بعد از بازگشایی افتتاح شد. در این نمایشگاه ۱۳۵ اثر از ۴۲ هنرمند از آثار اهدایی مجموعه منیژه میرعمادی به موزه هنرهای معاصر تهران و ۲۶ اثر از ۱۵ هنرمند از آثار گنجینه موزه که متناسب با آثار اهدایی مجموعه میرعمادی است، به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه «ارمغان» آثاری از ابوالقاسم سعیدی، احمد اسفندیاری، بهجت صدر، پروانه اعتمادی، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، جعفر روحبخش، حجت‌الله شکیبا، حسین زنده‌رودی، حسین کاظمی، حسین محجوبی، رضا بانگیز، رضا مافی، ژازه تباتبایی، سهراب سپهری، شکوه ریاضی، صادق تبریزی، عباس کیارستمی، علی‌اکبر صادقی، علیرضا گلستانه، علیرضا اسپهبد، غلامحسین نامی، فرامرز پیلارام، فرح اصولی، فریده لاشایی، فریدون آو، قاسم حاجی‌زاده، کامران کاتوزیان، کورش شیشه‌گران، گیزلا وارگا سینایی، مارکو گریگوریان، محمد احصایی، محمود جوادی‌پور، مسعود عربشاهی، منوچهر شیبانی، منوچهر یکتایی، منیژه میرعمادی، مهدی سحابی، مهدی ویشکایی، ناصر اویسی، نصرت الله مسلمیان و رعنا فرنود از مجموعه اهدایی زنده‌یاد میرعمادی روی دیوار موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

نظرات بینندگان