arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۹

تغییر دکوراسیون در اتاق بیضی کاخ سفید؛ چرچیل رفت، سنگ کره ماه آمد

محل کار رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید که به نام اتاق بیضی یا Oval Office مشهور است، یکی از مکان‌های نمادین حکمرانی در ایالات متحده به شمار می‌رود. مطابق یک سنت قدیمی، روسای جمهور آمریکا پس از برگزیده شدن به این سمت دکوراسیون این اتاق را مطابق با سلایق شخصی و سیاسی خود تغییر می‌دهند.جو بایدن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نخستین تصاویر از اتاق بیضی کاخ سفید پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید، تغییرات فراوان و گاه نمادین را نشان می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محل کار رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید که به نام اتاق بیضی یا Oval Office مشهور است، یکی از مکان‌های نمادین حکمرانی در ایالات متحده به شمار می‌رود.

مطابق یک سنت قدیمی، روسای جمهور آمریکا پس از برگزیده شدن به این سمت دکوراسیون این اتاق را مطابق با سلایق شخصی و سیاسی خود تغییر می‌دهند. این تغییرات از میز کار گرفته تا تابلوهای نقاشی روی دیوار، مجسمه‌ها و حتی اشیاء داخل قفسه کتابخانه را شامل می‌شود.


جو بایدن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نخستین تصاویر از اتاق بیضی کاخ سفید پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید، تغییرات فراوان و گاه نمادین را نشان می‌دهد.

آنچه در نگاه نخست می‌توان متوجه شد خارج کردن مجسمه وینستون چرچیل از اتاق بیضی است. دونالد ترامپ این مجسمه «نخست‌وزیر جنگ» بریتانیا در جنگ جهانی دوم را در چهار سال گذشته در اتاق گذاشته بود و اکنون برچیده شدن آن هرچند ناراحتی‌هایی در محافل بریتانیایی ایجاد کرده است، با این حال می‌تواند بیانگر موضع جو بایدن در قبال تحولات باشد که «دوران جنگ» به سر آمده است.

آسوشیتد پرس

به جای مجسمه چرچیل، مجسمه‌ای از هری ترومن، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گذاشته شده است.

از تفاوت‌های دیگر دفتر، عوض شدن تابلوی رئیس‌جمهور سابق آمریکا اندرو جکسون است که در دوره دونالد ترامپ در اتاق نصب بود. اندرو جکسون غالبا به عنوان رئیس‌جمهوری «ساختارشکن» و دارای «تصمیمات غیرمتعارف» در تاریخ آمریکا شناخته می‌شود که از بیرون حلقه اصلی بازیگران قدرت توانست به کاخ سفید راه یابد.

جو بایدن به جای تصویر او، تصویری از بنجامین فرانکلین نصب کرده است که در تاریخ از او غالبا به عنوان چهره‌ای ملی و متحد کننده آمریکایی‌ها در جریان جنگ‌های استقلال نام برده می‌شود.

مجسمه‌هایی که جو بایدن به اتاق بیضی آورده است عموما چهره‌هایی از فعالان حقوق مدنی سیاهان و لاتین‌تبارها هستند. در پشت سر میز کار وی مجمسه سزار چاوز از رهبران جنبش مدنی لاتین‌تبارها به چشم می‌خورد. مجسمه رزا پارکس و نیم‌تنه مارتین لوترکینگ، از چهره‌های جنبش سیاهان، نیز به اتاق آورده شده است.

آسوشیتید پرس

از سوی دیگر در قفسه کتابخانه رئیس‌جمهوری شیء‌ای جدید به چشم می‌خورد؛ یک قطعه سنگ متعلق به کره ماه که از سازمان ناسا به امانت گرفته شده است.

این تکه سنگ که Lunar Sample 76015,143 نام دارد، سفری ادیسه‌ای را به مدت ۳.۹ میلیارد سال طی کرده تا سرانجام سر از اتاق بیضی کاخ سفید درآورد.

دانشمندان می‌گویند این تکه سنگ بقایای برخورد یک سیاره دیرین شبیه مریخ است که ۶۰۰ میلیون سال پس از شکل‌گیری ماه با وزنی حدود ۲۵ هزار تریلیون تن و با سرعت حدود ۸۰ هزار کیلومتر در ساعت به ماه برخورد کرد.

 

آسوشیتد پرس

فضانوردان آپولو ۱۱ در سال ۱۹۷۲ از محل این برخورد یک تکه سنگ را تراشیدند و با خود به زمین آوردند، سپس اخترشناسان در مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون این سنگ را به چند تکه تقسیم کردند و می گویند مطالعه روی آن می‌تواند دریچه‌ای رو به گذشته مبهم زمین باز کند.

ناظران معتقدند نصب تکه سنگ متعلق به کره ماه در دفتر رئیس‌جمهور جدید نشانی نمادین از پایبندی دولت جدید به ارزش علم است که اقای بایدن می‌خواهد پیامش را به جهان مخابره کند. 

جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود به دفعات دونالد ترامپ را به بی‌توجهی به علم متهم کرد و گفت در صورتی که بر سر کار آید برنامه‌ای علم‌محور را پی خواهد گرفت و منزلت و جایگاه ویژه دانش را در دولت احیا خواهد کرد.

 

منبع: یورو نیوز

نظرات بینندگان