arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹

طالبان خواستار خروج فوری نیروهای خارجی از افغانستان شد

سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که خواهان خروج همه نیروهای خارجی تا اواخر ماه آوریل سال ۲۰۲۱ (اول تا دهم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰) از افغانستان هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: "شیر محمد عباس استانکزی"از اعضای ارشد مذاکره کننده طالبان در دوحه و سخنگوی این گروه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در مسکو گفت: تنها سه ماه به تاریخ تعیین شده برای خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان باقی مانده است.

وی افزود: بخش عمده نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده اند و فقط چند هزار نیروی خارجی مانده است و ما امیدواریم که تا پایان ماه آوریل آنها نیز کشور ما را ترک کنند.

استانکزی گفت: گروه طالبان همچنین امیدوار است تا آمریکا در دوره جو بایدن توافقنامه صلح که در دوحه امضا شده است را رعایت می کند و این شانس خوبی برای واشنگتن است.

وی ادامه داد: اگر دولت بایدن قصد بازنگری در این توافقنامه دارد این اقدام به معنای خروج آمریکا از آن نیست و بازنگری در توافقنامه ای تشریفات داخلی آنها است.

سخنگوی طالبان گفت: برای آمریکا فرصت خوبی است تا مطابق این توافقنامه از افغانستان خارج شود و این موضوع صرف نظر از ان است که چه حکومتی در آنجا در راس قدرت است. امیدواریم زمانی که توافقنامه را بازنگری کنند به این نتیجه برسند. 

 وی افزود: طالبان امیدوار است که روسیه بتواند آمریکا را برای اجرای توافق ها در مورد خروج نیروهای نظامی از افغانستان متقاعد کند. 

 گروه طالبان و آمریکا روز ۲۹ ماه فوریه سال ۲۰۲۰ توافقنامه صلح امضا کردند که بر اساس نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک می کنند. 

 هیات طالبان در مسکو روز گذشته با ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه رایزنی کرد.

کابولوف در آن دیدار خواستار انجام گفت وگو فوری میان گروه‌های افغان با هدف تشکیل دولت ملی در این کشور شد.

 وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد:  در جریان آن دیدار طرف روسی خواهان آغاز مذاکرات سازنده بین گروه های افغان شد که منجر به توقف جنگ و خونریزی در این کشور و تشکیل حکومت ملی در افغانستان شود.

بر اساس این بیانیه، رئیس هیات طالبان در این دیدار از تلاش های روسیه برای برقراری سازش ملی در افغانستان حمایت کرده و نقش و توانمندی و پتانسیل روسیه برای کمک به مردم این کشور برای بنای حکومت صلح طلب، مستقل و خودکفای اقتصادی را عالی ارزیابی کرد.  

گروه طالبان دو سال پیش نیز هیاتی را برای شرکت در مذاکرات بین گروه های افغان در مسکو اعزام کرد. این گروه دیدارهایی با مقامهای شرکت کننده در نشست مسکو داشت. 

نظرات بینندگان