arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۹۵۲
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۹

نیکوتین، مقصر متاستاز سلول‌های سرطانی سینه به ریه‌ها

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا با انجام آزمایشات جدیدی دریافته‌اند که نیکوتین، باعث گسترش سلول‌های سرطانی سینه به ریه‌ها می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا با انجام آزمایشات جدیدی دریافته‌اند که نیکوتین، باعث گسترش سلول‌های سرطانی سینه به ریه‌ها می‌شود.

 این یافته توجیه می کند که چرا سیگاری‌های فعلی و نیز افرادی که در گذشته سیگاری بوده‌اند ممکن است در تلاش برای مبارزه با سرطان سینه با موانعی مواجه شوند.

در حالی که ارتباط سیگار کشیدن با سرطان کاملا ثابت شده است اما نقش نیکوتین در متاستاز سلول‌های سرطانی سینه به ریه‌ها، تاکنون مشخص نشده بود.

اکنون مطالعه جدید متخصصان دانشکده پزشکی ویک‌فارست در آمریکا که روی حدود ۱۱۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان انجام شده، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین، محیطی در ریه‌ها ایجاد می‌کند که برای متاستاز سلول‌های سرطانی مناسب است.

به گفته آنها در افراد سیگاری یا سیگاری‌های قبلی، شیوع متاستاز ریه در مقایسه با بیمارانی که هرگز سیگاری نبوده‌اند، بیشتر است.

بنابر گزارش یواس نیوز، این آزمایشات همچنین نشان داد که ترکیبی موسوم به سالیدروسید (salidroside) که در گیاه Rhodiola rosea یافت می‌شود دارای خواص ضدالتهابی، ضدسرطانی و ضدویروسی است که می‌تواند در موش‌های آزمایشگاهی، متاستاز سلول‌های سرطانی ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، هرچند این مطالعه فعلا روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفته و برای تایید آن در نمونه‌های انسانی، انجام آزمایشات بیشتر و دقیق‌تر مورد نیاز است.

 ایسنا

نظرات بینندگان