arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۰۳
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

ابوالقاسم طالبی: سینمای ما ناپاک نیست/ در تمام صنوف فساد وجود دارد

کارگردان فیلم سینمایی «قلاده های طلا» معتقد است مساله فساد در سینما مانند فساد در سایر بخش‌های جامعه است و چیزی فراتر از آن نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابوالقاسم طالبی در گفت‌و‌گو با فارس درباره بحث مشکلات فساد در سینما و تلویزیون، گفت: همان طور که پیش از این هم گفته‌ام، روزی که قرار شود راجع به این قضیه حرف بزنم، آن وقت خیلی‌ها خجالت می‌کشند از حرف‌هایی که می‌زنند. ما پاک‌ترین سینما را در دنیا داریم. نباید این پاک‌ترین را این قدر مورد هجوم قرار دهیم. در همه صنوف آدم بد وجود دارد. در صنف ما هم آدم بد هست. آدم بی‌محبت و نامرد هم وجود دارد.

وی ادامه داد: نمی‌گویم همه یک دست هستند. در همه صنوف این مساله وجود دارد، مگر در خبرنگارها نیست. شما بیایید ببینید در صنف خبرنگارها، چند خبرنگار پناهنده شدند و در مقابل چند هنرمند و بازیگر به خارج از کشور پناهنده شدند.

* هنرمندان سینما و تلویزیون ما مدافع انقلاب هستند

وی با بیان اینکه خانمی به خارج از کشور رفته، پیراهنش را کنده، این‌ها خوش خوشان‌شان شده و سوژه پیدا کردند، تصریح کرد: ما آدم خوب و بد همه جا داریم. تمام کسانی که تا به حال با آن‌ها کار کردم آدم‌های شریفی بودند. البته من نمی‌خواهم بگویم حرف‌های آقایان سلحشور، مظفری، تارخ و خانم‌ها پطروسیان و صالحی وجود ندارد و دروغ می‌گویند. ولی این‌ها همه قصه نیست. شما از قصه‌ای تعریف می‌کنید، از موجودیتی حرف می‌زنید که این موجودیت در حال حاضر همه فرهنگ ما است. یعنی همین هنرمندان در سینما و تلویزیون مدافع انقلاب‌مان هستند. از کجا هنرمند بیاوریم؟ برویم واردات کنیم و از چین بیاوریم. برویم از چین بازیگر بیاوریم؟

* در تمام صنوف فساد وجود دارد

کارگردان مجموعه تلویزیونی «به کجا چنین شتابان» در ادامه گفت: من که می‌گویم ممکن است در تمام صنوف فساد وجود داشته باشد، نمی‌خواهم بگویم که اکثر صنوف بوتیک‌داران و تاکسی‌ران‌ها و صنوف دیگر با سینما یکی است. اثر از موثر است. وقتی شما در سینما کار می‌کنید، متن، کارگردانی و بازی دیده می‌شود. آنچه که پشت صحنه اتفاق می‌افتد، شاید بر این موارد تاثیر بگذارد ولی فعلا در حدی نیست که شما روی آن مانور بدهید.

وی ادامه داد: شما می‌توانید در رابطه با محتوای تفکری آثار که مثلا به نظر شما تفکر لیبرالیسم چقدر در بین آثار ما نفوذ دارد یا انسان‌محوری چقدر جای خدا محوری را گرفته؟ یا التقاط چقدر وجود دارد؟ حرف بزنید. آنچه که به ما ضربه می‌زند، تفکر است نه اینکه خانم یا آقایی با یک نفر صحبت کرده یا بیشتر از یک صحبت. از لحاظ دینی ما نه اجازه داریم بگوییم، نه تا زمانی که چهار شاهد آن را تائید نکرده عنوان کنیم و اگر بگوییم، حد دارد.

طالبی اظهارداشت: به فرموده حضرت علی(ع) نیز اگر دیدید کسی کار ناشایستی انجام داد، فردا دیگر به همان چشم به او نگاه نکنید شاید تا صبح توبه کرده باشد و خداوند او را بخشیده باشد. این چه وضعی است که ما راه انداخته‌ایم و بازار مکاره‌ای شده برای هر آدم شکست خورده‌ای و شروع می‌کند و می‌گوید فساد است. کسانی که می‌خواهند فساد را ریشه‌یابی کنند، باید به آموزشگاه‌ها سری بزنند و ببینند آموزش این‌ها چگونه بوده است؟

کارگردان فیلم سینمایی «دست‌های خالی» عنوان داشت: سینمای ما یک سینمای پاک است و من بارها و بارها دیده‌ام که در گوشه و کنار صحنه و لوکیشن‌هایی که هستیم خانم‌ها و آقایان نماز می‌‌خوانند. یا روزه می‌گیرند. این چه نوع بحثی است که شروع شده و رویش مانور می‌دهند؟

ابوالقاسم طالبی در ادامه گفت: شأن یک مکتوبه فرهنگی این است که به لحاظ متن و درون‌مایه یک اثر را تحلیل کنند نه اینکه به پای لنگ کسی گیر بدهند و مدام بگویند چرا این پا لنگ است؟‌ چون یک نفر لنگ است و یکی صاف راه می‌رود. یکی خوب می‌خندد و دیگری بد. این آدم‌ها نوع لباس پوشیدن و رفتارشان تاثیر اجتماعی دارد قطع به یقین. این مقوله دیگری است که باید با مدیران فرهنگی و خود همین افراد مورد بحث قرار بگیرد، مجتمع فرهنگی تشکیل بدهید و صنف را توجیه کنید. اما اینکه جنجال در مطبوعات و سایت‌ها راه بیاندازید کار خوبی نیست که همه رسانه‌های خارجی فکر کنند همه این‌ها مثل کسانی هستند که آن طرف آب هستند. خیلی فرق است بین خانم گلاب آدینه و پروانه معصومی با  افرادی که آن طرف هستند.

وی با بیان اینکه فساد ورود آدم‌ها به سینما و تلویزیون خیلی جاها از آموزشگاه‌ها می‌آید، گفت: این آموزشگاه ها بیشتر از دانشگاه آزاد پول می‌گیرند و معلوم نیست آنجا چه آموزش می‌دهند. هیچ نهاد آموزش عالی در این کشور آموزش‌شان را تائید نمی‌کند که در چه حدی هستند. البته برخی قابل اعتماد هستند و خوب کار می‌کنند. ممکن است به کسی هم قول‌هایی بدهند. این موارد در همه جا وجود دارد.

وی ادامه داد: شما به عنوان خبرگزاری به ما یاد بدهید که اگر جایی اشتباه کردیم بتوانیم فریاد بزنیم که اشتباه کرده‌ایم و نباید این کار را انجام می‌دادیم. کار فرهنگی یعنی شما به ما یاد بدهید. عده‌ای فرصت‌طلبانه وارد قصه شدند. آن طرف آبی‌ها فکر کردند که خبری است. شروع کردند روی برهنگی آن خانم مانور دادند و بعد هم بگویند تمام کسانی که اینجا هستند دوست دارند بروند آن طرف و برهنه شوند. این مساله خیلی ظلم و جفاست. کسی جلوی کسی را نگرفته و اگر می‌خواستند می‌رفتند.

کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» گفت: این موارد بر اساس آموزه‌های دینی ما عقوبت دارد. نگاه بد کردن به آدم‌ها و ناخن زدن به زندگی شخصی افراد خلاف شرع است. ممکن است این موضوع در مطبوعات غربی جزو کارهای ژورنالیستی باشد ولی در مملکت ما گناه است و در دین اسلام گناه کبیره است. در احادیث ائمه ما نیز گناه کبیره است و باعث سیاه شدن قلب انسان می‌شود و نورانیت را از انسان می‌گیرد و دارای حس خودخواهی می‌شود تا گناه خود را نبیند و بعد هم از گناهی که می‌کند، لذت می‌برد. این موضوع هم دروغ و تهمت است و هم باعث بیماری روانی است.

طالبی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این‌هایی که می‌گویند فلانی از کجا آمده خودشان از کجا آمده‌اند؟ طوری حرف می‌زنند که انگار خودشان نزد اساتید بزرگ بازیگری دنیا درس آموخته‌اند. اصلا اینطور نیست. کسی ذوق دارد و کارگردانی تشخیص می‌دهد. چطور وقتی خودشان وارد می‌شوند و بازی می‌کنند خوب است ولی وقتی می‌روند، کار بدی است؟ من تا به حال با هیچ کدام از افرادی که درباره فساد سینما صحبت کرده‌اند کار نکرده‌ام و نمی‌دانم که چقدر در حرف‌شان صادق هستند، اما حرفم این است که این بحث و موضوع غلط و اشتباه است یا نوع ورودش غلط است.
نظرات بینندگان