arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

مصرف قرص و آمپول بیوتین بعد از کاشت مو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مصرف قرص و امپول بیوتین بعد از کاشت مو

کاشت مو یک روش دائمی و طبیعی برای رفع کم پشتی و طاسی سر و به دست آوردن اعتماد به نفس و زیبایی است. بعد از کاشت مو فرد باید داروهایی را مصرف کند. در مقاله داروهای بعد از کاشت مو کلینیک صدف گفته شده است : " اینکه هر فرد چه داروهایی باید مصرف کند بستگی به نظر پزشک معالج دارد. اصولا پزشک با توجه به روش کاشت و سوابق پزشکی فرد، یا داروهای دیگری که بیمار مجبور است بعد از عمل به دلیل سایر بیماری‌ها مصرف کند داروهایی خاص و مناسب خود شخص تجویز می‌کند. با این حال گروه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم رایجترین داروهای بعد از کاشت مو هستند." در ادامه مقاله تاثیر مهمترین داروهای تقویتی بخصوص قرص و آمپول بیوتین را بعد از کاشت مو بررسی می‌کنیم.

قرص یا آمپول بیوتین چیست؟

بیوتن ماده‌ای متشکل از ویتامین‌های خانواده b است. آمپول یا قرص بیوتین نیز در واقع از ویتامین‌های خانواده b تشکیل شده است. قرص و آمپول بیوتین هر دو در بازار موجود بوده و هر دو نیز موثر هستند اما در افرادی که بدن آنها قرص را جذب نمی‌کند از آمپول استفاده می‌شود.

تاثیر بیوتین روی موها

بیوتین تاثیر چشمگیری روی رشد موها دارد. زیرا این ماده به کمک تولید و تجزیه اسیدهای آمینه به تکثیر سلول‌های مو کمک بسیاری می‌کند. کمبود بیوتین در بدن با علائمی مثل خستگی، گز گز و سوزن سوزن شدن بدن، ریزش موها، کاهش وزن و ... نمود پیدا می‌کند. این ماده در مواد غذایی بسیاری مثل شیر، توت، جو، پیاز و ... وجود دارد ولی ممکن است بدن دچار کمبود شود. در اینصورت نیاز است از آمپول بیوتین استفاده شود.

بعد از کاشت مو به دلیل اینکه پوست سر حساس است و موهای تازه کاشت شده ضعیف هستند نیاز به تقویت دارند به همین دلیل باید از بوتین و بپانتن استفاده شود.

بپانتن چیست؟

بپانتن ویتامین B5 است که وجود آن برای بدن ضروری است. این ویتامین علاوه بر تاثیری که روی رشد موها دارد با تنظیم متابولیسم بدن و تجزیه و تولید پروتئین باعث سلامت انسان می‌شود. کراتین نیز نوعی پروتئین است و ویتامین B5 وظیفه تولید این ویتامین بای موها را دارد.

این ویتامین نیز در بسیاری مواد غذایی مثل ماهی،جگر، بروکلی و ... وجود دارد ولی اکثر افراد تغذیه کاملی ندارند و ویتامین ها را از غذا به طور کامل دریافت نمی‌کنند.

آیا مصرف بیوتین و بپانتن ضرر دارد؟

مصرف بپانتن به صورت روزانه 10 میلی گرم موردی ندارد و حتی ضروری است. این ویتامین علاوه بر تقویت مو از افسردگی و عصبانیت جلوگیری کرده و سطح هورمون‌ها را نرمال نگه می‌دارد. مصرف قرص بیوتین هفته‌ای یک عدد یا آمپول بیوتین هر چند ماه یکبار نیز موردی ندارد.

به طور کلی بیوتین و بپانن از ویتامین‌های موردنیاز بدن بوده و ضرری برای بدن ندارند ولی مصرف بیش از حد هر ماده‌ای می‌تواند مضر باشد. در هر حال بهتر است میزان مصرف هر فرد را پزشک مشخص کند زیرا برخی افراد با توجه به شرایط بدنی خود ممکن است به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز داشته باشند.

مصرف قرص و امپول بیوتین بعد از کاشت مو

ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو

ماینوکسیدیل یک محلول موضعی است که در جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد موها تاثیر چشمگیری دارد. این محلول به صورت 5 درصد و 2 درصد برای آقایان و خانم‌ها در بازار موجود است. البته به هیچ عنوان نباید از این دارو بدون تجویز پزشک استفاده کرد زیرا ممکن است باعث ریزش شدید شود. اگر پزشک این محلول را تجویز کرد باید روزی دو بار روی پوست سر مالید و یک تا دو ساعت صبر کرد تا جذب شود و از شستشوی سر اجتناب کرد.

در مقاله کلینیک صدف درباره ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو گفته شده است : " با مصرف محلول ماینوکسیدیل می‌توان آن قسمت از پوست را که مورد عمل کاشت مو قرار گرفته است تقویت کرد. این محلول به صورت موضعی استفاده می‌شود و می‌تواند بر رویش مجدد پیاز مو تاثیرگذار باشد. استفاده از این محلول باید تا چند ماه بعد از عمل پیوند مو ادامه یابد."

کاشت موی مصنوعی چیست؟

در افرادی که بانک موی مناسبی ندارند یا به هر دلیلی امکان کاشت مو را ندارند از روش کاشت موی مصنوعی استفاده می‌شود. البته روش کاشت موی مصنوعی منسوخ شده است و امروزه از پروتز مو استفاده می‌شود.

درباره موی مصنوعی و روش های اجرای آن در کلینیک صدف گفته شده است : " ش­‌های مختلف کاشت موی مصنوعی عبارتند از: بافتن، ادغام و اتصال. از این روش‌­ها برای پیوند دادن تارهای موی مصنوعی به موهای موجود استفاده می­‌کنند.

  • تکنیک بافت مو: تکنیک بافت موهای جدید به موهای موجود باعث پرپشت دیده شدن موهای سر م‌ی­شود. این روش تاثیری روی پوست سر نمی‌گذارد.
  • تکنیک اتصال: در این روش می­‌توان از موهای مصنوعی یا طبیعی برای پیوند استفاده کرد. تارهای مو با استفاده از موم یا چسب‌های مخصوص مو به پوست یا موهای موجود متصل می­‌شوند. این تکنیک گاهی با آلرژی­‌های جزئی همراه است.

کاشت موی مصنوعی را می‌­توان به صورت دستی یا اتوماتیک انجام داد. این کار تا زمانی که حجم مطلوب به دست آید، ادامه پیدا می­‌کند."

بعد از کاشت موی مصنوعی یا پروتز مو نیز باید از داروهای تقویتی استفاده کرد؟

خیر بعد از پروتز مو ضرورتی به استفاده از داروهای تقویتی نیست. اما فرد می‌تواند برای تقویت موهای خود که ممکن است زیر پروتز تحت فشار باشند از مزوتراپی و داروهای تقویتی استفاده کند اما مانند کاشت موی طبیعی هیچ ضرورتی در استفاده از انواع داروها وجود ندارد.

نظرات بینندگان