arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۹

اصول و شرایط وکالت در طلاق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اصول و شرایط وکالت در طلاق

اعطای وکالت در طلاق به زوجه :

زوج به زوجه از دو طریق  میتواند  وکالت در طلاق بدهد

الف)از طریق درج در ضمن عقد نکاح ؛ عقد نکاح عقد لازمی است و شروطی نیز که در ضمن آن می آید ، لازم میباشد . بنابراین عقد وکالت ضمن آن هم لازم میشود و وکالت زن در طلاق ، غیر قابل عزل میباشد.

ب)از طریق تنظیم وکالت نامه در دفاتر اسناد رسمی؛ عقد وکالت عقدی جایز است و مرد میتواند زن را هر وقت که بخواهد ، از وکالت عزل کند. بنابراین مرسوم است که وکالت را در ضمن عقد لازم به زن اعطاء میکنند.

در ادامه با توضیحات وکیل متخصص خانواده همراه باشید..

اعطای وکالت در طلاق به شخص ثالث

بطور مثال اگر شخصی در خارج از کشور باشد و قصد طلاق زن خود را داشته باشد و امکان طلاق زوجه خود را نداشته باشد ، به برادر خود وکالت میدهد تا واقعه طلاق را انجام دهد.

اعطای وکالت در طلاق به وکیل پایه یک دادگستری

*کارآموز وکالت به دلیل اینکه در دعاوی که رسیدگی فرجامی دارند ، نمیتوانند قبول دعاوی کنند ، فلذا چون طلاق از جمله دعاوی میباشد که قابل فرجام است ؛ فلذا کارآموز وکالت به هیچ عنوان حق ندارد ، دعاوی طلاق را قبول کند.

*وکیل پایه یک دادگستری میتواند از طریق تنظیم وکالت نامه ی الکترونیکی ، اقدام به قبول دعاوی طلاق ، چه از جانب زوج و چه از جانب زوجه کند.

اعطای وکالت در طلاق به دفتر رسمی طلاق

زمانی که زن علیرغم اینکه وکالت در طلاق ندارد ، اما به دلیل عسر و حرجی که برای او پیش آمده است ، تقاضای طلاق داده باشد و دادگاه حکم طلاق را صادر کند و مرد از حضور در دفتر طلاق برای اجرای صیغه طلاق امتناع کند ، دادگاه به دفترخانه نیابت میدهد تا صیغه طلاق را جاری کند و زن را مطلقه کند که به نوعی دفتر خانه وکیل زوج برای اجرای صیغه طلاق میباشد.

اصول و شرایط وکالت در طلاق

نکات اساسی در حق طلاق

در وکالتنامه ای که زوج به زوجه در دفترخانه بصورت رسمی میدهد ، باید نکات ذیل در وکالتنامه مذکور ذکر شود تا این سند جامع و کامل تنظیم شود:

الف) وکالتنامه باید قابل توکیل به غیر باشد که زوجه در هنگامی که قصد طلاق دارد ، بتواند به وکیل متخصص طلاق توافقی وکالت بدهد تا به نیابت از همسر خود، اقدام به طلاق کند.

ب) در وکالتنامه بلاعزلی که تنظیم میشود ، باید برای جلوگیری از بلااثر شدن آن ، حق ضم امین یا وکیل یا انجام توسط خود زوج ، در وکالتنامه ساقط شود.

ج)اگر زوجین دارای فرزندی هستند ، در خصوص حضانت و نفقه و ملاقات باید در وکالتنامه تعیین تکلیف کنند که در غیر اینصورت حضانت طبق قانون خواهد بود مگر اینکه طرفین نزد داور مرضی الطرفین به توافق برسند.

د)در وکالتنامه حتما به اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی اشاره کنند ؛ زیرا در صورت عدم اشاره ،زوجین بعد از صدور رای نمیتوانند بلافاصله به دفترخانه رجوع کنند و صیغه طلاق جاری کنند و به مدت 44 روز باید صبر کنند تا بتوانند بطور رسمی از یکدیگر جدا شوند.

ه)در وکالتنامه حتما تصریح شود که اجرای صیغه طلاق به هر قسمی که باشد،  خالی از اشکال نمیباشد .

وکالت در طلاق باید حتما محضری باشد یعنی در سند رسمی باشد ؛ خواه ضمن سند ازدواج یا بصورت وکالتنامه طلاق محضری.

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت وکیل نادری به آدرس vakilnaderi.com علاوه بر مطالعه مقالات مرتبط ، از مشاوره حقوقی آنلاین و اینترنتی نیز بهره مند شوید.

نظرات بینندگان