arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹

مشاور امنیت ملی آمریکا: در حال رایزنی با کشورهای اروپایی درباره ایران هستیم / بایدن حمایت واشنگتن از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌ کند

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت این کشور از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند.سالیوان در پاسخ به سئوالی درباره قصد دولت آمریکا برای بازگشت به برجام تصریح کرد: «فعالانه در حال تعامل با اتحادیه اروپا هستیم... در سطوح مختلف دولت با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا حمایت این کشور از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته این تصمیم در راستای وعده‌های جو بایدن برای پایان دادن به جنگ چند ساله در یمن است که باعث گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۰ درصد جمعیت یمن نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

جیک سالیوان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مسئله توافق هسته‌ای ایران و گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت آمریکا به این توافق هم اظهارنظر کرد. 

او گفت دولت بایدن در حال انجام رایزنی‌هایی با فرانسه، آلمان و انگلیس جهت رسیدن به مواضع متحد در خصوص توافق هسته‌ای ایران است.

سالیوان در پاسخ به سئوالی درباره قصد دولت آمریکا برای بازگشت به برجام تصریح کرد: «فعالانه در حال تعامل با اتحادیه اروپا هستیم... در سطوح مختلف دولت با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.»

مقام‌های دولت جو بایدن در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده‌ است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن به تلویح می‌گویند بازگشت آنها به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در این توافق را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به نقض برجام از سوی آمریکا و اینکه اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای روز دوشنبه با سی‌‌ان‌ان پیشنهاد کرد اتحادیه اروپا می‌تواند گام‌های ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام را همزمان و هماهنگ کند.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با آکسیوس گفت دولت بایدن چنانچه نخست ایران به توافق پایبند شود آمریکا را به آن بازخواهد گرداند. او گفت بایدن قصد دارد از این توافق به عنوان مبنایی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران استفاده کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اما ما با این نقطه فاصله زیادی داریم زیرا ایران در چندین حوزه از پایبندی خارج شده و گام‌های زیادی در این فرایند وجود دارند که لازم است آنها را ارزیابی کنیم. ما درباره این مسئله هماهنگی نزدیکی با متحدان و شریکانمان و همچنین با کنگره خواهیم داشت.»

منبع: فارس

نظرات بینندگان