arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۹

دبیر کل سازمان ملل: بار دیگر از اسرائیل می خواهم شهرک سازی در کرانه باختری را متوقف کند

گوترش گفت: «من بار دیگر از اسرائیل خواسته‌ام که فوراً تمام اقدامات شهرک سازی را که مانع بزرگی برای دستیابی به راه حل دو دولتی و برقراری صلح عادلانه ، پایدار و جامع است ، متوقف کند.» دبیر کل سازمان ملل افزود: «هدفی که از دیرباز بر سر آن توافق شده روشن است که آن، پایان دادن به اشغالگری و دستیابی به راه حل دو دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: دبیر کل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست شهرک سازی‌ها را در کرانه باختری و قدس اشغالی متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «آنتونیو گوترش» در اولین جلسه «کمیته سازمان ملل در زمینه اعمال حقوق مسلم مردم فلسطین در سال جاری در نیویورک» این سخنان را بیان داشت.

این کمیته در سال ۱۹۷۵ برای ارائه مشاوره در مورد «توانمند سازی مردم فلسطین برای احقاق حقوق مسلم خود از جمله حق تعیین سرنوشت و حق بازگشت» تأسیس شد.

گوترش در سخنرانی خود در این جلسه بر تعهد سازمان ملل متحد بر حمایت از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل و پایان دادن به رنج فلسطینی را تأکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل افزود: «هدفی که از دیرباز بر سر آن توافق شده روشن است که آن، پایان دادن به اشغالگری و دستیابی به راه حل دو دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ است.»

وی توضیح داد که این موضوع با قوانین بین المللی، قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل و توافق‌نامه‌های دوجانبه مطابق است.

گوترش گفت: «من بار دیگر از اسرائیل خواسته‌ام که فوراً تمام اقدامات شهرک سازی را که مانع بزرگی برای دستیابی به راه حل دو دولتی و برقراری صلح عادلانه ، پایدار و جامع است ، متوقف کند.»

وی هشدار داد :« محدودیت‌های اسرائیل برای تردد فلسطینیان، نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است و بی اعتمادی بین دو طرف را بیشتر می کند و ما را از صلح دور می‌کند.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین درباره پیامدهای شیوع کرونا در نوار غزه در شرایطی که این منطقه تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد، هشدار داد.

رژیم صهیونیستی در دوره دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا سالانه چهار طرح شهرک‌سازی را اجرایی می‌کرد که این طرح‌ها یا با توسعه شهرک‌های پیشین آن هم از راه ساخت واحد‌های جدید یا با افزودن واحد‌های جدید به ساختمان‌های پیشین انجام می‌شد.

ساخت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری فلسطین از سوی جامعه جهانی نقض قوانین و منشور سازمان ملل متحد معرفی شده و شورای امنیت سازمان ملل متحد بارها طی قطعنامه‌های مختلفی از رژیم صهیونیستی خواسته ساخت این شهرک‌ها را متوقف کند.

طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان هرگونه شهرک‌سازی در داخل مرزهای ۱۹۶۷ کرانه باختری غیرقانونی است.

نظرات بینندگان