arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۹

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

خبرگزاری ایتارتاس گزرش داد «سرگئی نیچایوف»، سفیر روسیه در برلین بعد از تصمیم مسکو در اخراج یک دیپلمات آلمانی به وزارت خارجه آلمان احضار شده است. یک منبع به ایتارتاس گفت وزارت خارجه آلمان در گفت‌وگو با سفیر روسیه مواضع برلین را به صراحت برای او توضیح داد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد سفیر روسیه در برلین را برای پاره‌ای توضیحات درباره اخراج دیپلمات‌های چند کشور اروپایی احضار کرده است.

خبرگزاری ایتارتاس گزرش داد «سرگئی نیچایوف»، سفیر روسیه در برلین بعد از تصمیم مسکو در اخراج یک دیپلمات آلمانی به وزارت خارجه آلمان احضار شده است.

یک منبع به ایتارتاس گفت وزارت خارجه آلمان در گفت‌وگو با سفیر روسیه مواضع برلین را به صراحت برای او توضیح داد. 

ساعاتی قبل‌تر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو سه دیپلمات آلمانی، لهستانی و سوئدی را که در تظاهرات غیرقانونی در حمایت از «الکسی ناوالنی» مشارکت داشتند اخراج کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، این سه دیپلمات عنصر نامطلوب شناخته شده و به زودی این کشور را ترک خواهند کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «طرف روسی انتظار دارد که در آینده هیئت‌های دیپلماتیک پادشاهی سوئد، جمهوری لهستان و جمهوری فدرال آلمان و پرسنل آنها، دقیقا از معیارهای قانون بین‌المللی تبعیت کنند.»

گزارش‌های اولیه از ناظران اروپایی به نقل از منابع ناشناس به اخراج سه دیپلمات اروپایی از روسیه خبر داده بود. این تصمیم پس از گفت‌وگو میان «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روی داد که برای نخستین بار به مسکو سفر کرده بود.

اندکی پس از انتشار بیانیه وزارت خارجه روسیه، وزارت خارجه سوئد اخراج دیپلمات خود از روسیه را تایید کرد. وزارت خارجه لهستان نیز اعلام کرد ورشو  در واکنش به اقدام مسکو، یک دیپلمات روس را اخراج خواهد کرد.

یک منبع در مسکو به خبرنگاران گفت که دیپلمات سوئدی در راهپیمایی بدون مجوز در سنت‌پترزبورگ در روز 23 ژانویه (4 بهمن) حضور داشته است. این در حالی است که سفارت سوئد مدعی است که دیپلمات این کشور تنها ناظر تظاهرات بوده است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به اقدام سفارتخانه‌های کشورهای غربی در پی حوادث اخیر در روسیه گفت که مسکو به تمامی این موارد پاسخ خواهد داد.

الکسی ناوالنی، چهره غربگرای مخالف دولت روسیه اواخر ماه گذشته به محض ورود به فرودگاه مسکو از آلمان بازداشت شد و در پی آن روسیه شاهد برخی ناآرامی‌ها بوده است.  

پیشتر هم دولت آلمان، روسیه را به مسموم کردن وی متهم کرده بود. در حالی که روسیه این ادعاها را رد و اعلام کرد آزمایش ناوالنی هیچ شواهدی از وجود سم در بدن او را نشان نداده است.

ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه بوده به علت از دست دادن حضور در چندین جلسه بازپرسی در لیست افراد تحت تعقیب دولت روسیه قرار گرفته بود و از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات مشروط در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت.

او پیش‌تر به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم شده بود و با توجه به گذراندن بخشی از آن در حبس خانگی، دو سال و هشت ماه دیگر را باید در حبس به سر ببرد. مقامات روسیه می‌گویند، ناوالنی با عدم گزارش موقعیت مکانی خود طی گذراندن حبس خانگی، قوانین را نقض کرده است.

 
نظرات بینندگان