arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
رئیس کمیته علمی ستاد کرونا:

مراجعات دیرهنگام دلیل افزایش مرگ و میر جوانان در ابتلا به کرونا

مصطفی قانعی درباره افزایش مرگ‌ومیر جوانان مبتلا به کرونا گفت: ویروس کرونا تغییر نکرده و این مرگ و میرها را نمی‌توان به ویروس بریتانیایی ربط داد، بلکه یک نوع تاخیر در مواجه باعث شده برخی از جوانان دچار مشکل شوند. این پزشک تاکید کرد: افراد بعد از ابتلا در صورت بروز علائمی همچون سرفه و نفس تنگی برای درمان مراجعه کنند. برخی از مرگ‌و میرها به دلیل مراجعات دیرهنگام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنا: مصطفی قانعی درباره افزایش مرگ‌ومیر جوانان مبتلا به کرونا گفت: ویروس کرونا تغییر نکرده و این مرگ و میرها را نمی‌توان به ویروس بریتانیایی ربط داد، بلکه یک نوع تاخیر در مواجه باعث شده برخی از جوانان دچار مشکل شوند.

 بر اساس آخرین گزارشات از وضعیت کرونا از سوی سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته 80 نفر بر اثر کرونا فوت کرده‌اند. این عدد و رقم در مقایسه با میزان مرگ و میرها در دو ماه گذشته نشان از کاهش میزان ابتلا و مرگ و میرهای کرونا در کشور دارد. این مهم هم به دلیل افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی حاصل شده است. هرچند در روزهای اخیر محموله واردات واکسن اسپتوتیک به کشور رسید، اما باید دانست که تزریق واکسن هم نمی‌تواند افراد را صد درصد در برابر ابتلا به کرونا مصون نگهدارد.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا به خبرنگار برنا گفت: بر اساس آمار برخی از افراد بعد از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده‌اند. این مقوله را می‌توان تحت عنوان شانس موفقیت واکسن ارزیابی کرد. برای مثال واکسن اسپوتیک 92درصد ایمنی ایجاد می‌کند. برخی از واکسن‌ها با 70 و 60 درصد ایمنی همراه است. در علم 70 درصد ایمنی قابل قبول ارزیابی می‌شود.

او افزود: واکسنی که بتواند 70 درصد اثربخشی داشته باشد قابل قبول است.

قانعی با تاکید بر اینکه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند شانس ابتلای دوباره به کرونا در آن ها اندک است، ادامه داد: برای مثال از هزار نفر 4 نفر مجدد به کرونا مبتلا می‌شوند. افرادی که به کرونا مبتلا شده در صورت ابتلای دوباره بیماری را به شکل خفیف تجربه می‌کنند، چون سیستم ایمنی بیماری را شناسایی کرده و نحوه مقابله با ویروس را می‌داند.


این پزشک تصریح کرد: بنابراین افرادی که به کرونا مبتلا شده تا یکسال ایمنی دارند. درضمن افرادی که واکسن تزریق کرده ایمن شده و هم میزان واکسیناسیون و اثربخشی واکسن‌ها از لحاظ علمی قابل قبول است.

افزایش مرگ‌ومیرهای کرونا به‌دلیل مراجعات دیرهنگام

قانعی درباره افزایش مرگ‌ومیر جوانان مبتلا به کرونا ادامه داد: ویروس کرونا تغییر نکرده و این مرگ و میرها را نمی‌توان به ویروس بریتانیایی ربط داد، بلکه یک نوع تاخیر در مراجعه باعث شده برخی از جوانان دچار مشکل شوند.

این پزشک تاکید کرد: افراد بعد از ابتلا در صورت بروز علائمی همچون سرفه و نفس تنگی برای درمان مراجعه کنند. برخی از مرگ‌و میرها به دلیل مراجعات دیرهنگام است.

ویروس بریتانیایی در کشور اپیدمی نشده است

او درباره آخرین وضعیت ویروس بریتانیایی در کشور گفت: تاکنون 8 مورد در کشور شناسایی شده است. هم‌اکنون فرودگاه‌های کشور به‌رغم اینکه مسافر تست پی سی آر منفی همراه دارد مجدد تست شده و بر اساس پیگیری‌های انجام شده فعلا ویروس بریتانیایی به عنوان اپیدمی در ایران شیوع پیدا نکرده است.

غرغره آب نمک تاثیری در مهار کرونا ندارد

این پزشک درباره اینکه برخی اقدامات همچون غرغره آب نمک می‌تواند در مهار کرونا تاثیرگذار باشد، گفت: سند علمی برای تاثیر غرغره آب نمک موجب بهبود کرونا وجود ندارد.

او افزود: عمده مشکل در ویروس کرونا داخل سلول رفته و تکثیر شده و وارد سلول‌های دیگر می‌شود. با این تفاسیر آب نمک هیچ تاثیری بر روی این بخش از ویروس ندارد. عمده آسیب‌ها از ویروس‌های داخل سلول است نه سلول‌های بیرونی.

آرامش، امنیت و توکل رمز درمان بیماری‌ها

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه مردم از ترس کرونا به چه بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند گفت: ترس میزان مرگ و میرها را هم افزایش می‌دهد. آرامش، امنیت و توکل به طور اثبات شده می‌تواند مشکلات ناشی از بیماری را کاهش دهد. این مقوله در امر پزشکی ثابت شده است.

تنها راه مهار کرونا پیشگیری است

قانعی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور بیان کرد: هم‌اکنون در حد واکسیناسیون عمومی واکسن کرونا در اختیار نداریم. بنابراین تنها راه پیشگیری و رعایت فاصله اجتماعی است.

این پزشک ادامه داد: اگر امروز مرگ‌ومیرها در کشور کاهش یافته به‌دلیل رعایت مسائل بهداشتی است. بنابراین اگر این شیوع رعایت شود و مردم 6 ماه به رعایت پروتکل‌های درمانی بپردازند واکسیناسیون می‌توان روند ابتلا را در حد قابل توجهی کاهش دهد.

به گفته او اگر اقدامات بهداشتی رعایت شود و روند ابتلا به کرونا کاهش یابد به نسبت نوروز مناسب‌تر برگزار می‌شود، طبیعتا اگر از امروز رعایت نکات بهداشتی به‌شکل مناسب انجام نشود دو تا سه هفته آینده این بیماری در کشور اوج گرفته و در نوروز بیماری اوج می‌گیرد با این تفاسیر باید بیماری در کشور مهار شود.

نظرات بینندگان