ایرنا: مهدی علینژاد روز یکشنبه در گفتوگویی اظهار داشت: یکی از بخشهایی از جامعه که متر و معیار خوبی برای ارزیابی کار آن وجود دارد، بخش ورزش است زیرا همه موضوعات آن خیلی شفاف بوده و به اصطلاح روی میز قرار دارد و با عدد و رقم هم میتوان آن را ارزیابی کرد. بهترین جایی که در ورزش قهرمانی میتوان روند آن را ارزیابی کرد، بازیهای المپیک و آسیایی است.
وی افزود: بازیهای آسیایی بازیهایی که رشتههای متعدد دارد و در عالیترین سطح برگزار میشود و بهترین جا برای محک خوردن ورزش کشور است. وقتی به صورت تیمی در المپیک ۱۹۴۸ شرکت کردیم، از گذشته تاکنون روند صعودی قابل توجهی داشتیم. بهویژه عملکرد ملیپوشان در دو یا سه المپیک اخیر اصلا قابل قیاس با گذشته نبوده است.
معاون توسعه ورزش حرفهای و قهرمانی وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: در المپیک لندن و ریو توفیقات فوق العادهای بدست آوردیم و به اندازه گذشته در این دولت توفیق داشتیم. برای اولین بار هم در بازیهای آسیایی ۱۹۵۲ شرکت کردیم تا به امروز در بازیهای آسیایی ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ اتفاقات خوبی برای ایران افتاد و خارج از آن، بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ تهران اتفاق خاصی به خاطر میزبانی ایران بود.
وی یادآور شد: عملکرد بازیکنان در این بازیها با بازیهای آسیایی اخیر قابل قیاس نیست و دیدگاه مثبتی نسبت به عملکرد ملیپوشان در سالهای اخیر دارم. در المپیک ۲۰۱۸ جوانان رتبه هفتم را کسب کردیم و بهترین نتیجهای بود که در تاریخ المپیکها داشتیم و این نشان میدهد، در رده سنی پایه که آینده ساز هستند، اتفاقات خوبی رقم میزنیم.
علینژاد ادامه داد: برای موفقیت در ورزش قهرمانی باید مولفههای زیادی فراهم شود و یکی از آن مولفههای بسیار مهم و مغفول در کشور ما بحث کرسیهای موثر بین المللی است. امروز ۳۰۰ کرسی بین المللی داریم اما شاید ۲۰ یا ۳۰ کرسی موثر در کشور باشد. وقتی درباره کرسیهای بین المللی حرف میزنیم باید درخصوص تاثیرگذاری آن هم حرف بزنیم. چرا مهم است؟ زیرا بسیاری از اتفاقات ورزش در میدان اتفاق نمیافتد و خارج از میدان روی میدهد.
وی اضافه کرد: در خوشبینانهترین حالت آن بحث قوانین است و در جایی که قانون مینویسند میتوانند در نوشتن این قانون برخی از موضوعاتی که مزیت نسبتی بر آن دارند، رعایت کنند و کمیتههای فنی در فدراسیونهای جهانی و هیات روسا نقش اساسی در این کار دارند. ما در ووشو بارها قوانینی نوشتیم که با شاکله ورزشکاران ما بیشتر همخوانی داشت یا جلوی برخی از قوانینی را که با ورزشکاران ما خیلی هماهنگی نداشت، گرفتیم.
معاون توسعه ورزش حرفهای و قهرمانی وزیر ورزش و جوانان افزود: مثلا در جودو یک تغییر قانون بود که باعث افت جدی بیش از یک دهه شد. این قانون این بود که در شروع تکنیکها جودوکاران بتوانند دست به پا بزنند یا خیر. این باعث شد که کلی از جودوکاران که چوخهکار بودند نتوانستند از فرمول چوخه استفاده کنند. اگر آن روز میتوانستیم جلوی آن قانون را بگیریم آن روند روبه رشد جودوی ما از لحاظ فنی انجام میشد. این موضوع چقدر میتواند تاثیرگذار باشد یا در کشتی یک سری قوانین در فیلا تصویب شد که با سبک کشتی ایران مغایر بود و این خوشبینانهترین حالتی است که میگویم. در بحث داوری، تقسیم مدالها و موارد دیگر اگر ما حضور نداشته باشیم نمیتوانیم در آن بخش ایفای نقش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا آیین نامهای را تدوین کردیم که ابتدای سال ۹۹ به فدراسیونها در جهت حمایت از کرسی بین المللی و کسانی که صاحب این کرسیها هستند، ابلاغ شد. در ذیل این آیین نامه علیرغم کرونا توانستیم دو یا سه کرسی را بگیریم و وضعیت انتخابات شرایط خاص و حضوری نبود و خیلی از اقدامات را میتوانستیم انجام دهیم اما در حالت کرونایی نمیشد. با این وجود کار را به گونهای پیش بردیم که وزارت ورزش حمایت کرد و برخی از فدراسیونها توانستند کرسیهای خوب بین المللی کسب کنند.
معاون وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: مشکلات زیادی درباره زیرساخت خصوصیسازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود داشت. نزدیک به یک سال و نیم است که میخواهیم کارهای زیرساختی را انجام دهیم و با اقدامات متعددی که انجام شد، دو ورزشگاه برای هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته شده است. ۷۱۰ میلیارد تومان سرمایه باشگاه استقلال است و این ارزشگذاری در حال بهروز رسانی است.
وی افزود: هفته پیش جلسه معارفه را داشتند. پرسپولیس به لحاظ سال مالی یک ماه از استقلال جلوتر است. امیدواریم که بتوانیم در سریعترین حالت ممکن عرضه اولیه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را ارائه دهیم. ما در حال حاضر یک ریال هم نمیتوانیم هزینه کنیم، چون هزینهکرد برای ورزش حرفهای ممنوع است. ما صددرصد سهام را میخواهیم واگذار کنیم و قرار است تا پایان دولت فعلی این موضوع صورت بگیرد، اما اگر این فرآیند در این دولت انجام نشد، باید دولت بعدی این کار را انجام دهد.