arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

اهمیت تغذیه با شیر مادر در اپیدمی کووید ۱۹

وبینار علمی "مزایای تغذیه با شیر مادر در اپیدمی کووید ۱۹" توسط گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیرمادر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وبینار علمی "مزایای تغذیه با شیر مادر در اپیدمی کووید ۱۹" توسط گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیرمادر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

 در ابتدای وبینار دکتر اهدایی وند مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: هزار روز اول زندگی هر فرد یعنی از بارداری تا دومین سالگرد تولد ایامی حساس و طلایی در زندگی است که نقش بی نظیری در آینده فرد، اجتماع و کشور دارد.

به گفته وی شیرخوارانی که از ساعت اول تولد، تغذیه با شیر مادر را شروع کرده و چیزی جز شیر مادر از زمان تولد تا شش ماهگی دریافت نمی‌کنند، بهترین شروع زندگی را خواهند داشت.

دکتر اهدایی وند ارایه مراقبت‌های بهداشتی درمانی از طریق تیمی هماهنگ و منسجم را باعث استحکام حلقه‌های زنجیره سلامت مادر، جنین و کودک ذکر کرد.

وی تغذیه با شیر مادر را غذای تجدید پذیر طبیعی و از نظر محیط زیست، ایمن و سبز برشمرد زیرا بدون آلودگی، تولید زباله و نیاز به بسته بندی، تولید شده و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

دکتر اهدایی وند در ادامه در مورد مزایای برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد در ساعت اول شیردهی به خصوص در اپیدمی کووید ۱۹، راه‌های انتقال عفونت به نوزاد، تعریف نوزاد مشکوک و یا مبتلا به کرونا covid-۱۹، شیوه ختم بارداری در مادر مبتلا به بیماری کووید ۱۹، اندیکاسیون‌های انجام یا عدم انجام تماس پوستی مادر و نوزاد، تغذیه با شیر مادر و احیای نوزاد توضیحاتی را بیان کرد.

سپس احمدی رییس گروه سلامت نوزادان، کودکان و شیر مادر معاونت بهداشت دانشگاه در خصوص شرایط و مراقبت‌های لازم برای موفقیت تغذیه با شیر مادر توضیح داد.

وی در ادامه به عوامل موثر بر شیردهی موفق در دوران قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان، مراکز اطلاع رسانی(مانند مرا کز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و مراکز مشاوره شیردهی) و برنامه‌ریزی برای بارداری بعدی اشاره کرد.

در ادامه وبینار دکتر فرنقی متخصص و استادیار کودکان دارای فلوشیپ سم شناسی بالینی بیمارستان لقمان حکیم در مورد مصرف یا منع مصرف داروها در زمان شیردهی به خصوص در زمان اپیدمی کووید ۱۹ مطالبی را توضیح داد و بعد از آن مربیان به موارد و مشکلات شیردهی و هم چنین شیردهی در شرایط اپیدمی کووید ۱۹، دوشیدن شیر مادر و نحوه ذخیره آن، پوزیشن‌های شیردهی، نحوه آموزش به خانواده‌ها، انواع شیردوش‌ها، ذخیره و نگهداری شیر مادر اشاره کردند.

 ایسنا

نظرات بینندگان