arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

پلیس راهور: همه مجوزهای تردد به شهرهای گردشگر پذیر لغو شد

جانشین معاون عملیات پلیس راهور گفت: برخی فرمانداری‌ها مجوز مدت دار ۲ و ۳ ماهه تردد صادر کرده‌اند، از تردد این خودروها با وجود داشتن مجوز تردد فرمانداری جلوگیری می کنیم. وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزی به پلیس برای تویف خودروها نداده است. اعمال جریمه تنها سازوکار پلیس برای برخورد با افراد خاطی است و از این رو، موضوع جریمه متخلفان در شهرهایی که تردد پلاک غیر بومی در آن تصویب شده است، با جدیت پیگیری می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: جانشین معاون عملیات پلیس راهور گفت: برخی فرمانداری‌ها مجوز مدت دار ۲ و ۳ ماهه تردد صادر کرده‌اند، از تردد این خودروها با وجود داشتن مجوز تردد فرمانداری جلوگیری می کنیم

تعطیلات پیش رو خیلی‌ها را مجاب کرده است از فرصت استفاده کنند و با توجیه اینکه تعداد جان باختگان ناشی از کرونا کاهش یافته و اوضاع رو به بهبود است، راهی سفر شوند. ترافیک نسبتاً پرحجم روزهای گذشته در جاده‌های مواصلاتی منتهی به استان‌های مسافرپذیر نشان می‌دهد آن‌هایی که چنین تصوری دارند، کم نیستند. سفرهایی که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت سبب شده است ۳ استان کشور در صدر آمار مرگ‌های کرونایی قرار بگیرند. مرگ‌هایی که سیما سادات لاری از آن سخن می‌گوید، رهاورد سفرهای غیر ضروری عده‌ای از هموطنانمان است که دل به جاده‌ها زده‌اند تا از تعطیلاتی که بوی مرگ می‌دهد، استفاده کنند. سخنگوی وزارت بهداشت از تصاعدی شدن روند بستری روزانه بیماران مبتلا به کرونا در برخی استان‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: در هفته گذشته شاهد افزایش بروز موارد مثبت بستری نسبت به هفته قبل از آن در۶ استان مسافرپذیر بوده‌ایم. تنها در این مدت، بیشترین تعداد شناسایی موارد مثبت بستری کشور به ترتیب در استان‌های مازندران، گیلان و سمنان ثبت شده است. او ادامه می‌دهد: بیشترین تعداد موارد جان باختگان ناشی از ویروس نیز در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان ثبت شده است.

مجوز تردد فرمانداری‌ها اعتبار ندارد

براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود خودرو با پلاک غیربومی به استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، قم و نیز شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزایر قشم و کیش ممنوع است. با وجود این ممنوعیت‌ها، برخی افراد با دریافت مجوز تردد به استان‌هایی که نارنجی و قرمز هستند مجوزهایی برای تردد در این استان‌ها دریافت کرده‌اند. با این حال، پلیس راهور ناجا می‌گوید، مجوزهای صادر شده از سوی فرمانداری‌ها اعتبار خود را از دست داده‌اند. هیچ خودرویی پلاک غیر بومی حتی با داشتن مجوز تردد از فرمانداری امکان ورود به شهرهایی که ممنوعیت تردد در آن‌ها اعمال می‌شود، ندارد. رسول ابراهیمی، جانشین معاون عملیات پلیس راهور ناجا به همشهری می‌گوید: برخی فرمانداری‌ها مجوزهای مدت دار۲ و ۳ ماهه برای تردد برخی خودروها صادر کرده‌اند. این نوع مجوزها ناقض سیاست‌های ابلاغی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است. او ادامه می‌دهد: صدور مجوزهای مدت دار سیاست غیر اصولی از سوی برخی فرمانداری‌ها بوده است. موضوع صدور این مجوزها را به وزارت کشور اعلام و خواهان توقف صدور مجوز تردد به شهرهای دارای محدودیت شده‌ایم. از این رو، از تردد هر خودروی پلاک غیر بومی حتی با وجود داشتن مجوز از فرمانداری‌ها در مناطق تعیین شده جلوگیری خواهد شد.

مسافران برنگردند؛ جریمه می‌شوند

جانشین عملیات پلیس راهور با تاکید بر اینکه افرادی که با خودروهای غیربومی در شهرهای دارای محدودیت و ممنوعیت تردد حضور دارند برای جلوگیری ازجریمه احتمالی باید از این شهرها خارج شوند، می‌گوید: رویکرد پلیس این است که وسیله نقلیه غیر بومی به شکل ارشادی و با همراهی پلیس از شهر خارج و به مبدأ اصلی خود برگردد. اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد شاهد بی توجهی افراد به توصیه‌های ارشادی هستیم و ازاین رو تصمیم به اجرای سیاست‌های سلبی برای متقاعد کردن افراد برای بازگشت به شهرهایشان گرفته‌ایم. ابراهیمی با بیان اینکه پلیس مجوز و ماموریتی برای توقیف خودروهای غیر بومی در حال تردد درمناطق ممنوعه تردد می‌کنند ندارد، می‌گوید: ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزی به پلیس برای تویف خودروها نداده است. اعمال جریمه تنها سازوکار پلیس برای برخورد با افراد خاطی است و از این رو، موضوع جریمه متخلفان در شهرهایی که تردد پلاک غیر بومی در آن تصویب شده است، با جدیت پیگیری می‌شود. او در پاسخ به این سؤال همشهری ه برخی افراد، در مبادی ورودی شهرهای تردد ممنوع خودروی خود را پارک کرده و با وسایل نقلیه عمومی وارد شهرها شده‌اند، تکلیف این دسته از خودروها چیست، می‌گوید: ملاک پلیس تردد خودرو پلاک غیر بومی در شهرهایی است که ممنوعیت تردد دارند. تا زمانیکه این خودروها در شهر تردد نداشته باشند، پلیس نیز جریمه‌ای برایان‌ها منظور نخواهد کرد.

آخرین آمار تردد به استان‌های گردشگرپذیر

سفرهایی که مردم به استان‌های هدف گردشگری انجام داده‌اند، تأثیر خود را در شیوع آرام خیز چهارم کرونا در این استان‌ها گذاشته است. آنطور که معاون مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به همشهری می‌گوید، مجموع ترددهای ثبت شده در استان‌های مختلف کشور در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ بهمن درست یک روز پیش از اجرای ممنوعیت تردد به برخی استان‌ها گردشگر پذیر روندی افزایشی داشته است. مهدی مخبر می‌گوید: در این بازه زمانی در استان گیلان در مجموع ۶۸۰ هزار و ۴۹۲۲ تردد ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل از آن ۱۶ درصد افزایش یافته است. او ادامه می‌دهد: در استان مازنداران نیز روند ترددها افزایشی بوده است به گونه‌ای که با ثبت ۷۰۴ هزار و ۸۵۰ تردد شاهد افزایش ۱۱ درصدی تردد خودروها به این استان بوده‌ایم. معاون مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از افزایش ۸ درصدی تردد در استان گلستان و ۱۱ درصدی به مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: ۳۳۴ هزار و ۴۷۹ تردد به استنان گلستان و ۳۴۸ هزار و ۱۱۲ تردد به شهر مشهد دراین بازه زمانی ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، به ترتیب ۲ و ۱ درصد افزایش یافته است. مخبر با بیان اینکه استان اصفهان نیز از افزایش ترددها در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ بهمن ماه بی نصیب نبوده است، می گوید: ثبت ۹۷۳ هزار و ۵۰۶ تردد در این استان نشان از افزایش ۷ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی این استان در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل از آن دارد.

تردد به قم و بندرعباس کاهشی شد

این مقام مسئول درسازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، ادامه می دهد: استان قم در این بازه زمانی بالاترین نرخ تردد در جاده های کشور را به خود اختصاص داد به گونه ای که در یک هفته بالغ بر یک میلیون و ۴۳۶ هزار و ۶۵۳ تردد در محورهای ارتباطی آن ثبت شد. با این وجود، روند تردد در جاده های منتهی به این استان، کاهشی ۶ درصدی در مقایسه با هفته قبل از آن داشته است. مخبر ادامه می دهد: تردد در محورهای ارتباطی منتهی به شهر بندرعباس و استان هرمزگان نیز ۷ درصد در مقایسه با هفته قبل از آن کاهش داشته است و به ۳۸۲ هزار و ۷۷۶ تردد رسیده است. معاون مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به وضعیت تردد در محورهای ارتباطی منتهی به بوشهر، شیراز و قشم اشاره می کند و با بیان اینکه تردد در این محورها غیر از قشم که تغییری نداشته است، افزایشی بوده است: با ثبت ۴۲۵ هزار و ۴۵۲ تردد در بوشهر و ۸۹۱ هزار و ۴۵۷ تردد در شیراز، محورهای مواصلاتی این شهرها به ترتیب شاهد رشد تردد ۷ و ۸ درصدی بوده اند.

ادامه ممنوعیت ها تا بعد از ۲۲ بهمن

درحال مسئولان ستاد ملی مقابله با کروتا تدابیر خود برای کاهش سفرها را با جدیبت پیگیری می کنند که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی این ستاد، محدودیت تردد به استان های گردشگر پذیر تا ۲۲ بهمن به قوت خود باقی است. علاوه بر این محدودست ها، ساعت منع تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد نیز ادامه خواهد داشت و افرادی که با خودروی شخصی خارج از این ساعت تردد کنند ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. رانندگانی که به شهرهایی که پلاک بومی ان را ندارند سفر کنند نیز ۵۰۰ هزارتومان جریمه خواهند شد.

نظرات بینندگان