arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

وزیر اقتصاد: کسی که به بورس می‌آید، نوسان آن را پذیرفته است

دژپسند درباره مشکلات اخیر بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که بعد از تبلیغات انجام شده پیرامون صندوق های ETF وارد بازار شدند گفت: کسی که به بازار سرمایه می‌آید، نوسانی بودن بورس را می‌بیند و سهامداری به طور کلی دو مزیت دارد، یکی ناشی از ارزش سرمایه و دیگری سود سرمایه است و کسی نباید در بازار سهام نگاه کوتاه مدت داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 باشگاه خبرنگاران جوان: دژپسند گفت: کسی که به بازار سرمایه می‌آید، نوسانی بودن بورس را می‌بیند و ما گفته بودیم که افراد تمام دارایی‌هایشان را در یک سبد قرار ندهند.

 فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد با حضور در برنامه تیتر امشب ضمن مرور چالش‌های اقتصادی اوایل انقلاب و بیان این که شرایط اقتصادی ما در برخی از زیرساخت‌ها به ویژه بعد از جنگ، به صورت مستمر در حال بهبود بوده است، گفت: یکی از شاخص‌های مهم، شاخص ضریب جینی است که به ۰.۳۹ رسیده و سهام عدالت یکی از موارد مربوط به آن است.

او افزود: بر اساس آخرین جلسه کمیته راهبری برگزاری انتخابات مجامع استانی از ۱۳ تا ۲۷ رجب، انتخاب هیئت مدیره شرکت‌های مجامع استانی سهام عدالت انجام خواهد شد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: برای تعمیق بورس، باید پذیرش شرکت‌ها را برای ورود به بورس تسهیل کنیم. پذیرش با عرضه متفاوت است، کسی که مدارکش کامل باشد حداکثر ظرف دو ماه پذیرش انجام می‌شود، اما باید شرایط برای عرضه آن فراهم باشد. یکی از مجاری تامین مالی، افزایش سرمایه است.

او درباره مشکلات اخیر بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که بعد از تبلیغات انجام شده پیرامون صندوق های ETF وارد بازار شدند گفت: کسی که به بازار سرمایه می‌آید، نوسانی بودن بورس را می‌بیند و سهامداری به طور کلی دو مزیت دارد، یکی ناشی از ارزش سرمایه و دیگری سود سرمایه است و کسی نباید در بازار سهام نگاه کوتاه مدت داشته باشد.

دژپسند تاکید کرد: ما بارها در رادیو و تلویزیون به مردم گفته بودیم که تمام دارایی هایشان را در یک سبد قرار ندهند.

او در پاسخ به ادعا‌هایی مبنی بر دسترسی برخی به اطلاعات مالی افراد و دستکاری قیمت‌ها توضیح داد: برخی اطلاعات به ما گزارش رسیده که بررسی کردیم، اما واقع امر این است که برخی از تحولات و نوسانات غیر طبیعی و ناشی از فضای بیرون بود. ما سیاسیون گاهی با برخی موضع گیری‌ها سبب آسیب‌هایی می‌شویم، به خصوص که همگی از فرّار بودن سرمایه مطلع هستیم.

 

درآمد‌های مالیاتی بیش از میزان مصوب، محقق شد

وزیر اقتصاد گفت: مالیات بر عملکرد در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۹۸ به صورت عادی بود، اما با شیوع کرونا شرایط تغییر کرد. بخش کشاورزی، مناطق آزاد و شرکت‌های دانش بنیان که از بخش‌های پیشتاز رشد توسعه هستند، از مالیات معافند. در شرایطی که هزینه‌ها رشد زیادی داشته اند، ۲۵ درصد رشد مالیات نیز کافی نیست. دلیل افزایش هزینه‌ها نیز مسائلی مانند تعدیل حقوق هاست.

او ادامه داد: در سال گذشته، بیش از میزان مصوب مالیات محقق شد و امسال هم همینطور بوده است یعنی سازمان امور مالیاتی از تکلیف قانون گذار جلوتر است. دلیل آن هم در شرایط بحران اقتصادی کرونا این است که موفق شده اند، بسیاری از مجاری فرار مالیاتی را پیدا کنند.

 

دلیل اصلاح نشدن نظام بانکی، اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست

دژپسند در پایان درباره لایحه اصلاح نظام بانکی نیز اظهار کرد: بعید نیست که دو دستگاه دولتی با هم اختلاف داشته باشند، اما اصلاح نشدن لایحه نظام بانکی به دلیل اختلاف بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست.

نظرات بینندگان