arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹

مهم‌ترین عوامل خطر سلامت مردان ایرانی

به گقته رئیس پنجمین کنگره سلامت مردان ، ۹۷ درصد مردان ایرانی در شیوه زندگی خود حداقل یک عامل خطر اصلی را دارند، ۵۰ درصد از مردان مبتلا به چاقی بوده، ۸۹ درصد تغذیه مناسبی ندارند، ۳۱ درصد فعالیت بدنی ناکافی، ۲۰ درصد مصرف روزانه سیگار و ۱۸ درصد مردان فشار خون بالا دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گقته رئیس پنجمین کنگره سلامت مردان ، ۹۷ درصد مردان ایرانی در شیوه زندگی خود حداقل یک عامل خطر اصلی را دارند، ۵۰ درصد از مردان مبتلا به چاقی بوده، ۸۹ درصد تغذیه مناسبی ندارند، ۳۱ درصد فعالیت بدنی ناکافی، ۲۰ درصد مصرف روزانه سیگار و ۱۸ درصد مردان فشار خون بالا دارند.

دکتر جلیل حسینی  با بیان اینکه کنگره سلامت مردان از ۲۹ بهمن تا ۲ اسفند ماه مقارن با هفته سلامت مردان برگزار می‌شود، عنوان کرد: کنگره سلامت مردان با همکاری مسئولان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، اساتید، صاحب نظران دانشگاهی و سخنرانان برجسته و با توجه به شیوع کرونا برای اولین بار به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برگزاری کنگره به صورت مجازی فرصت حضور افراد بیشتری برای استفاده از مطالب علمی و تخصصی جشنواره را فراهم می‌کند، ضمن تاکید بر اهمیت توجه به مساله سلامت مردان، اظهار کرد: در اکثر بیماری‌ها، مردان عوارض و گرفتاری بیشتری را تجربه می‌کنند، به عنوان نمونه سومین علت مرگ و میر سرطان ها در مردان سرطان پروستات است که تنها مختص به آقایان بوده و از ۳۷ سرطان شایع دنیا، ۳۲ مورد آن بیشتر در آقایان شایع است.

وی در رابطه با آمار ابتلا، مرگ‌ومیر و عوامل خطر بیماری‌های مختلف در مردان ایرانی، عنوان کرد: میزان میرایی در پسران زیر پنج سال، کوتاه قدی و لاغری، میزان بروز عفونت HIV حتی در شاخص‌های اهداف توسعه پایدار گزارش ۲۰۱۹، بالاتر عنوان شده است؛ همچنین سل در آقایان ۱.۷ برابر، مرگ ناشی از خودکشی ۱.۷۵ و مرگ ناشی از تصادفات جاده‌ای ۲ برابر خانم‌هاست.

این فوق تخصص اورولوژی با اشاره به اهمیت سبک زندگی سالم در ارتقای سلامت افراد، گفت: ۹۷ درصد مردان ایرانی در شیوه زندگی خود حداقل یک عامل خطر اصلی را دارند، ۵۰ درصد از مردان مبتلا به چاقی بوده، ۸۹ درصد تغذیه مناسبی ندارند، ۳۱ درصد فعالیت بدنی ناکافی، ۲۰ درصد مصرف روزانه سیگارو ۱۸ درصد مردان فشار خون بالا دارند؛ همچنین مردان دو برابر بیشتر از زنان به علت حوادث فوت می‌کنند.

رییس بخش اورولوژی ترمیمی بیمارستان شهدای تجریش در ادامه ضمن تشریح بخش‌های مختلف پنجمین کنگره سلامت مردان، عنوان کرد: کنگره امسال در محورهای سلامت مردان، سالمندی، حوادث و بلایا، تروما و تصادفات در فضای کووید ۱۹ طراحی‌ شده و برگزاری آن از روز چهارشنبه ۲۹ بهمن با سخنرانی وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس کنگره آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در کنگره امسال مبحث سلامت جنسی در دوران کرونا با توجه به وضعیت جمعیت کشور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: اساتید این حوزه به طور مفصل سلامت جنسی در شرایط کرونا، کارکرد جنسی، روانشناختی سلامت جنسی، کیفیت روابط ، مشکلات و عدم رضایت را مطرح می‌کنند. همچنین به کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پروستات، اپیدمیولوژی آن در ایران و جهان، تأثیرگذاری سرطان پروستات بر اقتصاد سلامت کشور و پیشگیری از بروز این بیماری می‌پردازند.

حسینی در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت چندتخصصی بیماران کرونایی، گفت: در یک پنل جداگانه به بررسی نقش تخصص‌های مختلف مانند عفونی، ریه و سایر تخصص‌های مرتبط بر مدیریت کووید ۱۹ پرداخته می‌شود. همچنین اساتید صاحب سبک طب فیزیکی به عوارض طولانی مدت کرونا، تأثیرگذاری آن بر قلب و عروق، ریه و بازتوانی آن‌ها صحبت می‌کنند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه روز پنج شنبه ۳۰ بهمن پنل‌ها با محور سلامت روان و نیازهای روانی سالمندان آغاز می‌شود، گفت: در این پنل به اختلالات شناختی سالمندان در دوران کووید، افسردگی سالمندان، اختلال خواب، مشکلات جنسی و اضطراب پرداخته می‌شود؛ همچنین بیماری‌های شایع سالمندی شامل دمانس، پر فشاری فشار خون، یبوست و دیابت در یک پنل علمی مطرح می شود و در نهایت پنل وقوع حوادث برای سالمندان و پیشگیری از آن اجرا می‌شود.

‌وی، مرور حوادث و بلایای سال ۹۹ ، دلایل عدم مشارکت مردان در مدیریت خطر بلایا، نقش مردان در آمادگی و پاسخ به حوادث و آسیب پذیری مردان، نقش مردان در پیشگیری کاهش خطر و افق‌های پژوهش در حوادث را محور بعدی این همایش عنوان کرد.

حسینی در رابطه با پنل‌ها و محور مباحث در روز سوم کنگره، تصریح کرد: موضوع آندروپوز در آقایان که مشابه منوپوز در خانم‌هاست توسط همکاران ارولوژیست و آندرولوژیست بررسی می‌شود. همچنین سکته مغزی سالمندان در پاندمی کرونا، مدیریت چند تخصصی بیمار حادثه دیده تروما در هنگام رخداد حوادث ترافیکی، رفتارهای ضد اجتماعی و ایمنی راه، چشم انداز صفر و کاهش فوت به علت تصادفات در عابران پیاده و موتور سیکلت‌ها و نقش رسانه در فرهنگ سازی کاهش حوادث ترافیکی از دیگر پنل‌های تخصصی روز سوم کنگره سلامت مردان است.

مدیرمسئول و سردبیر مجله سلامت مردان با بیان اینکه در روز شنبه چندین سخنرانی در رابطه با چالش‌ها و راهکارهای مدیریت پاندمی در دوران کرونا و اپیدمیولوژی سالمندی برگزار می‌شود، گفت: پنل بسیار خوبی با محور تعالی جمعیت و خانواده با توجه به اهمیت نگاه به جمعیت کشور به عنوان موضوع طرح مجلس شورای اسلامی، برگزار می‌شود. سپس چندین سخنرانی در رابطه با سلامت مردان، جایگاه آن در ایران و دنیا و اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت مردان ارائه می‌شود و نهایتا دکتر ملک افضلی از اساتید پیشکسوت اپیدمیولوژی کشور تحلیل طرح« جمعیت و تعالی خانواده‌» مجلس را مطرح می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان همچنین با انتقاد از عدم نهادینه‌سازی نقش مردان در ناباروری زوجین، اظهار کرد: متاسفانه اینگونه جا افتاده که مقصر اصلی ناباروری زوجین خانم‌ها هستند، در حالیکه ۵۰ درصد این معضل به عهده آقایان است؛ در همین رابطه پانلی تخصصی در کنگره سلامت مردان برای بررسی این مساله پیش بینی شده و همچنین چندین پنل و کارگاه تخصصی در زمینه‌های پولیپ‌های روده و تومورهای کلیه برگزار می‌شود.

حسینی در پایان با تأکید اینکه همواره سعی شده کنگره با نظر خواهی از مسئولین کشور و متخصصان حوزه برگزار شود، اذعان داشت: کنگره سلامت مردان هر ساله با هدف ارایه آخرین یافته‌ها توسط محققان و اساتید دانشگاه و همچنین اطلاع از برنامه‌ریزی‌ مسئولین در وزارت بهداشت برگزار می‌شود. امسال نیز مشابه کنگره سال گذشته سعی شده مردم در برگزاری و اطلاع از آخرین یافته‌های علمی سهیم شوند. لذا در پنجمین کنگره سلامت مردان در سال ۱۳۹۹ ورود عموم برای حضور در پانل‌های کنگره از طریق لینک https://vc۱.vums.ac.ir/salamat فراهم شده است.

ایسنا

نظرات بینندگان