arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش:

سال ۹۷ که جنگنده کوثر را رونمایی کردیم، همه می‌گفتند اف -۵ را رنگ کرده‌اید اما سیستم اویونیک این هواپیما بومی‌سازی و موتور آن در داخل تولید شده بود / در آینده موشک‌های هدایت شونده روی آن نصب می‌شود

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در توضیح ساخت هواپیمای کاملا ایرانی صاعقه و جت آموزشی یاسین، گفت: جنگنده کوثر با رادار و سیستم اویونیک به روز شده و در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته است و به دنبال رادارگریز شدن انواع هواپیماها هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در توضیح ساخت هواپیمای کاملا ایرانی صاعقه و جت آموزشی یاسین، گفت: جنگنده کوثر با رادار و سیستم اویونیک به روز شده و در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته است و به دنبال رادارگریز شدن انواع هواپیماها هستیم.

به گزارش «انتخاب»، سرتیپ خلبان حمید واحدی ضمن تبریک دهه مبارک فجر به دستاوردهای ۴۲ ساله انقلاب در حوزه دفاعی و نظامی پرداخت و اظهار کرد: زمان جنگ ایران با عراق، یکی از فرماندهان به دیدار امام (ره) رفته و به ایشان اعلام می‌کند که چند روز بیشتر توان پرواز نداریم اما ایشان در جواب فرمودند بروید و کار خودتان را انجام دهید.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه نیروی هوایی در دفاع مقدس پشتیبانی از نیروها و بمباران‌ها را بر عهده داشت، افزود: غرش جنگنده‌ها به رزمندگان جبهه روحیه می‌داد، آن زمان با سختی‌های زیادی گذشت و نیروی هوایی سربلند بیرون آمد اما این پایان کار نبود.

واحدی به تشکیل جهاد خودکفایی به دستور رهبر معظم انقلاب در زمان جنگ اشاره کرد و اظهار داشت: شهید ستاری متجمع اوج را برای بازسازی هواپیماها ایجاد کرد این در حالی بود که متاسفانه قبل از انقلاب با وجود اینکه نیروی هوایی تجهیز محور بود کارکنان فنی ما اجازه نزدیک شدن به هواپیماها را نداشتند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کار هوایپماها دست مستشاران آمریکایی بود و ایرانی‌ها صرفا نیروی آنها بودند، تصریح کرد: بعد از انقلاب نیروی هوایی با همراهی وزارت دفاع، صنعت داخلی و استفاده از ظرفیت نخبگان اهداف خود را پیش برد و جوانان دانش خود را در اختیار این مجموعه قرار دادند.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به تامین قطعات حساس توسط صنعت اشاره کرد و با تاکید بر اینکه گلوگاه‌ها و موانع نیروی هوایی با این رویه برداشته شد، گفت: در گذشته اورهال هواپیماها را مستشاران خارجی انجام می‌دادند اما امروز اورهال هواپیماهای ترابری و شکاری با کمک وزارت دفاع و متخصصان ایرانی در داخل کشور انجام می‌شود.

واحدی با اشاره به اینکه وزارت دفاع در قالب پروژه شهید ستاری امکانات هواپیمای سی ۱۳۰ را به روز کرده است، افزود: توانایی جوانان ایرانی به اندازه‌ای است که از دو اورهال ۱۲۰۰ ساعته و ۱۶۰۰ ساعته میگ-۲۹ اورهال ۱۶۰۰ ساعته را انجام دادند.

وی به نصب تجهیزات اعم از دوربین‌های جدید روی آر. اف. ۴ برای افزایش ۱۰ برابری توان آن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این اقدام در طراحی عملیات‌ها موثر خواهد بود، اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه ارتقای هواپیماهای نیروی هوایی ارتش به ویژه در زمینه راداری پیشرفت‌های خیلی خوبی را به دست آورده‌ایم.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به ساخت هواپیمای صاعقه و جت آموزشی یاسین که کاملا ایرانی است، تصریح کرد: جنگنده کوثر با رادار و سیستم اویونیک به روز شده و در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته و به دنبال رادارگریز شدن انواع هواپیماها هستیم.

واحدی به نصب تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیک روی هواپیماها به عنوان یک دستاورد اشاره کرد و گفت: سال ۹۷ که جنگنده کوثر را رونمایی کردیم همه می‌گفتند که اف -۵ را رنگ کرده‌اید اما با مشاهده آن نظرشان عوض شد چرا که سیستم اویونیک این هواپیما بومی‌سازی و موتور آن در داخل تولید شده بود.

جنگنده کوثر رادار بسیار پیشرفته‌ای دارد

جلالی با اشاره به اینکه جنگنده کوثر رادار بسیار پیشرفته‌ای دارد و در آینده موشک‌های هدایت شونده روی آن نصب می‌شود، افزود: خوشبختانه دانشکده پهپادی هم تاسیس شده و نیروی هوایی آموزش‌های آن را انجام می‌دهد.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: ما توانسته‌ایم پهپاد ابابیل ۳ را به راکت مجهز کنیم یا با پهپاد کرار بمب ۵۰۰ پوندی شلیک کنیم و در تلاش هستیم تا این بمب را نقطه زن کنیم، این اقدامات تنها بخشی از دستاوردهای ماست و برخی از اقدامات هم بعد از نهایی شدن رسانه‌ای خواهد شد.

نظرات بینندگان