arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

معافیت مالیاتی برای حقوق بگیران تا سقف ۵ میلیون تومان

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر کسر مالیات از کارمندان و کارگران آن هم در این شرایط اقتصادی عنوان کرد: آن چیزی که در قانون دولت نهایی می‌شود افرادی که دریافتی حقوق آن‌ها کمتر از پنج میلیون تومان است از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد و کسانی که بیش از این مبلغ حقوق دریافت می‌کند کسر مالیاتی به صورت پلکانی انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: افرادی که دریافت حقوق آن‌ها کمتر از پنج ملیون تومان است از معافیت مالیات برخوردار خواهند شد.

امیدعلی پارسا اظهار کرد: نظام مالیاتی کشور در این سال توانسته است در واقع درآمد مالیاتی کشور را به شایستگی از همه وصول کند.

وی ادامه داد: اما مهم این است که این درآمد مالیاتی با یک وصولی صورت بگیرد که تمرکز بر واحد‌های بزرگ و حداقل فشار بر اصناف و طبقات بازار و حداکثری بخشودگی، مقابله با فرار مالیاتی و ایجاد انگیزه برای مودیان در پرداخت مالیات آن‌ها است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: لذا در این سالی که کشور تحت فشار شدیدترین تحریم‌ها ظالمانه بود نظام مالیاتی کشور این توفیق را داشته در سرجمع همه درآمد مالیاتی کشور را وصول کند.

پارسا در پاسخ به اینکه چند درصد از مالیات براساس عدالت به تبع استان‌ها وصول می‌شود، گفت: وصول مالیات بر طبق قانون است و طبق قانون و متناسب با درآمد‌ها این قانون رعایت شده و هر استان متناسب با طبقه بندی انجام گرفته مالیات وصول و جمع آوری می‌شود.

وی ابراز کرد: سرجمع سه دهم درصد یعنی کمتر از نیم درصد از درآمد مالیات کشور از آن وصول می‌شود در حالی که چیزی ۲ و نیم درصد کل بودجه‌های استانی کشور در اختیار این استان قرار می‌گیرد، اما آیا این درصد متناسب با نیاز‌های استان است و استان را ظرف مدت پنج سال به جایگاه مطلوب می‌رساند یا که خیر.

این مسوول ادامه داد: بنابراین لازم است که از یک طرف متناسب با ظرفیت‌ها درآمد بیشتری از کل استان‌های کشور وصول شود و هم از طرف دیگر با تغییر در برخی قوانین خصوصا قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم استان‌های کم برخوردار را بیشتر کنیم.

پارسا گفت: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مودیان زیرساخت‌هایی هم اکنون در حال فراهم شدن است که در آینده تمامی معاملات کشور و تمام فروشگاه‌های کشور به سامانه سازمان امور مالیاتی وصل خواهند شد.

رئیس کل امور مالیاتی کشور ادامه داد: ۵۰ حرفه که قریب بر ۱۵ رسته شغلی می‌شود در فاز اول به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور متصل خواهند شد.

وی در ادامه به مالیات خانه‌های خالی اشاره کرد و افزود: مالیات خانه‌های خالی در واقعیت جریمه خالی گذاشتن خانه‌ها است و در مجلس بیان کردند چه جریمه سنگینی تعیین کنیم که هیچ شخصی خانه خالی از سکنه نگذارد.

پارسار خاطرنشان کرد: جریمه سنگینی برای افرادی که خانه‌های خود را خالی از سکنه می‌گذارد تعیین شده است به گونه‌ای که اگر شخصی اجاره منزل او پنج میلیون تومان باشد حدودا این جریمه ۲ میلیون و۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی ابراز کرد: مجلس به دنبال وصول مالیات نبوده بلکه به دنبال ایجاد انگیزه برای اشخاصی بود که خانه‌های خود را خالی از سکنه نگذارند و آن ملک را اجاره دهند و بازار مسکن متعادل شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: مالیات برخانه‌های مسکونی هدف درآمدی چندانی نداشت و در اصل تنظیم بازار مسکن و عرضه همه واحد‌ها بود.

پارسا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر کسر مالیات از کارمندان و کارگران آن هم در این شرایط اقتصادی عنوان کرد: آن چیزی که در قانون دولت نهایی می‌شود افرادی که دریافتی حقوق آن‌ها کمتر از پنج میلیون تومان است از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد و کسانی که بیش از این مبلغ حقوق دریافت می‌کند کسر مالیاتی به صورت پلکانی انجام می‌شود.

نظرات بینندگان