arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

کاخ سفید: بایدن تعطیلی زندان گوانتانامو را بررسی می‌کند

یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا بررسی فعالیت زندان گوانتانامو را با هدف تعطیل کردن آن آغاز کرده است. وی افزود که شورای امنیت ملی در این راستا با وزارتخانه های دفاع، خارجه و دادگستری همکاری خواهد کرد و مشاوره های نزدیکی نیز با کنگره خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا بررسی فعالیت زندان گوانتانامو را با هدف تعطیل کردن آن آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا جمعه گفت: ما بررسی وضعیتی را که از دولت قبل به ارث برده ایم، آغاز کرده ایم و هدف ما تعطیل کردن گوانتانامو است.

وی افزود که شورای امنیت ملی در این راستا با وزارتخانه های دفاع، خارجه و دادگستری همکاری خواهد کرد و مشاوره های نزدیکی نیز با کنگره خواهد داشت.

پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو در کوبا ۶ هزار نفر سکنه دارد که شامل هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی است. ۴۱ نفر از ساکنان آن را زندانیان تشکیل می دهند.

زندان گوانتانامو پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی به شهرهای نیویورک و واشنگتن تاکنون میزبان صدها زندانی زمان جنگ بوده و قانونگذاران آمریکایی تلاش هایی را برای تعطیلی آن بکار بسته اند.

اداره این زندان هزینه بر است و به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار دارد.

جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که از تعطیلی این بازداشتگاه حمایت می کند اما از ارائه جدول زمانی و تعهدی در این زمینه خودداری کرد.

برخی از زندانیان سابق گوانتانامو در نامه ای به بایدن از او خواسته اند این زندان را تعطیل کند.

در این نامه آمده است: رئیس جمهوری بوش این زندان را باز کرد، رئیس جمهوری اوباما وعده تعطیلی آن را داد، اما به وعده خود عمل نکرد. رئیس جمهوری ترامپ وعده داد این زندان را همچنان باز نگه دارد. اکنون نوبت شما است میراثی را که در رابطه با گوانتانامو برجای می گذارید ، مشخص کنید.

نظرات بینندگان