arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

شكست دشمن در ایجاد شكاف دولت و ملت با اعمال تحریم های ظالمانه

در گذشته، وقتی نفت را تحریم می‌کردند، ما نفتمان را از مجاری دیگری صادر و منابع آن را صرف توسعه عمرانی و اداره کشور می‌کردیم اما وقتی که تحریم مالی صورت گرفت، هدف این بود که جریان انتقال وجوه مسدود شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: دشمن در ایجاد شکاف بین دولت و ملت با اعمال تحریم‌های ظالمانه شکست خورده است.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند که در مراسم‌ چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان سخنران ویژه شهر گرگان سخن می گفت، ضمن مرور دشمنی های مخالفان انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب و متعاقب آن شکل گیری جدی تحریم های اقتصادی از سال ۱۳۹۱ ، اظهار داشت: دشمن در مواجهه با اراده و عزم جدی مردم و مسئولان نظام از این سال وارد مرحله دیگری شد و تحریم‌های مالی، تحریم به معنای انقطاع نظام و اقتصاد از نقل‌وانتقال مالی ما و کشورهای دیگر را وضع کرد.

وی گفت: در گذشته، وقتی نفت را تحریم می‌کردند، ما نفتمان را از مجاری دیگری صادر و منابع آن را صرف توسعه عمرانی و اداره کشور می‌کردیم اما وقتی که تحریم مالی صورت گرفت، هدف این بود که جریان انتقال وجوه مسدود شود.

دژپسند تصریح کرد: آنها به خوبی دریافته بودند که قدرت دور زدن تحریم ها با تکیه بر هوش ایرانی ها، آن‌قدر زیاد است که تمام سیستم های آن‌ها را مختل می‌کند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه این تجربه‌ای بود که آن را در جنگ تحمیلی به دست آورده بودیم، افزود: ما یادمان است که جنگ را چطور اداره کردیم با کمترین منابع و تجهیزات و چه پیروزی‌هایی به دست آوردیم.

وی گفت: آنها با اعمال تحریم‌های مالی، به خیال واهی خود قصد به زانو در آوردن ما را داشتند و شما می دانید، سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ از این ناحیه چه فشار زیادی به ایران وارد شد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: این فشار به گونه‌ای شد که متغیرهای کلان اقتصادی بشدت آسیب دید و دچار روند منفی شد.

دژپسند با طرح این سوال که آیا "استراتژی دشمن فقط انقطاع جریان وجوه بود؟" پاسخ این سوال را منفی ارزیابی کرد و گفت: دشمن می‌دانست منشاء مقاومت و منشأ پیروزی‌ ما، همین است و می‌خواست مردم را نسبت به نظام بدبین و فاصله ایجاد کند و شکاف دولت و ملت را آن‌گونه عمیق کند که قابل پر کردن نباشد.

وی یادآور شد: خوشبختانه این‌بار هم دشمن نتوانست موفق به اجرای برنامه و تحقق اهدافش شود و این روند و پس از مذاکراتی که راجع به مباحث هسته‌ای شکل گرفت و پس از برجام، دچار تعویق شد اما آن هم طولانی نبود.

وزیر اقتصاد گفت: سال ۱۳۹۷ با تغییر رییس جمهور آمریکا، تحریم ها متأسفانه با شدت و حدت بیشتری برگشت و دوباره یک سلسله توطئه‌های دیگر علیه ایران طراحی شد.

وی یادآور شد: در طول ۴۲ سال بعد از انقلاب، هیچ‌گاه آسوده از توطئه‌ها و برنامه‌های شیطانی دشمن نبوده ایم و خدا رو شکر هیچ‌گاه از این برنامه‌ها به اهدافشان نرسیده اند.

دژپسند تاکید کرد: البته متأسفانه فشار زیادی به مردم وارد شده ولی آن‌ها قدرت شناخت مردم ما را نداشته اند.

وزیر اقتصاد گفت: این مردم که نظام را یاری کرده‌اند، شهدای زیادی داده‌اند، جانبازانی دارند که هنوز که هنوز است پس از سال‌ها نتوانسته اند به زندگی عادی خودشان برگردند؛ بنابراین چنین مردمی، هرگز به این سهولت دست از حمایت از این نظام برنمی‌دارند.

وی تصریح کرد: بنابراین این‌بار تحریم، ابعاد بیشتر و پیچیدگی‌های بیشتری پیدا کرد، چنان‌که رئیس جمهور ناکام آمریکا که خوشبختانه بخشی از انتقام برای ایشان تحقق پیدا کرد و ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد، در سال ۱۳۹۷ با تمام وقاحت به روسای برخی از کشورها گفته بود، شما فقط ۳ ماه به ما وقت دهید، ما با برنامه‌هایی که داریم نظام ایران را سرنگون خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد افزود: اما همه این توطئه ها، باز هم به لطف الهی و به همت مردم عزیز با وحدت و تدبیر مقام معظم رهبری به شکست انجامید.

وی افزود: اما چرا ما می‌گوییم به شکست انجامید؟ آیا من به‌ عنوان وزیر اقتصاد نمی‌دانم که مردم در چه شرایطی از نظر اقتصادی قرار دارند؟ آیا مشقات و سختی‌ها را نمی‌فهمم؟

دژپسند تصریح کرد: آنچه که بنده عرض می‌کنم این است که، به رغم تمام مسائل و همه مشکلات، درست عکس این اتفاق افتاد و آنچه که دشمن می‌خواست، یعنی اجماع علیه ایران، رخ نداد و اتفاقاً اجماع علیه خود آمریکا درست شد.

وزیر اقتصاد افزود: خودتان شاهد بودید، چندین پرونده ای که آمریکا شاکی آن بود در مراجع حقوقی و شورای امنیت، بارها و بارها در انزوای کامل آمریکا، بنفع ایران رای صادر شد.

وی گفت: به رغم تصور رییس جمهور پیشین آمریکا، خوشبختانه این سومین سال است که جشن پیروزی انقلاب با درخشش برگزار می شود.

وی افزود: او می‌گفت، اقتصاد ایران از هم می‌پاشد اما باید بداند که در شرایطی که هم تحریم ظالمانه و هم شرایط کرونا وجود داشت، رشد اقتصادی ایران، خوشبختانه در ۹ ماهه امسال مثبت بوده است و این در حالی است که درآمد نفتی ما به کمترین مقدارش رسیده است و هیچ اختلالی هم در اجرای طرح‌های عمرانی و اداره نظام و حکومت رخ نداده است.

دژپسند تصریح کرد: اتفاقاً امسال نسبت به سال گذشته در پرداخت‌های عمرانی، اعتبارات بیشتری تخصیص یافته و در ۱۰ ماهه اول ۶۱ هزار میلیارد تومان پرداخت طرح‌های عمرانی را داشته‌ایم.

وی افزود: امسال هم در ماه‌های اول پیش‌بینی کرده بودند که دولت حداقل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض خواهد کرد در حالی که امروز به‌ عنوان وزیر اقتصاد عرض می‌کنم بجز تنخواهی که براساس قانون گرفته می‌شود، حتی یک ریال استقراض صورت نگرفته‌ است.

وی با اشاره به شکست دشمن در تمامی نقشه های خود برای نظام، دلیل این امر را حضور مردم در تمام عرصه ها خواند و گفت: امسال ما برای تامین مالی دولت، اوراق را به گونه‌ای منتشر کردیم که نیاز نداشته باشیم به سیستم بانکی و انتشار پول پرقدرت متصل باشیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: شما نگاه کنید، شرکت‌های دانش بنیان مان چه معجزه‌ای کرده‌اند؛ به پشتوانه همین شرکت ها و اراده مردم، ما که در اسفندماه پارسال و فروردین ماه همین امسال، به زحمت ماسک و دستگاه های کنترل و تشخیص بیماری کرونا را وارد کشور می‌کردیم، امروز در مقام صادرکننده قرار گرفته ایم.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تعداد شرکت‌های دانش بنیان به پنج هزار واحد رسیده است؛ گفت: دلیل این امر آن است که ما توانسته‌ایم آموزش عالی را به‌ جایی برسانیم که از نظر تعداد دانشگاه‌ها در بین کشورهای منطقه رتبه برتر را داشته باشیم و از نظر تعداد دانشجویی به یک روایت رتبه دوم و از یک روایت رتبه پنجم را بدست آوریم.

وزیر اقتصاد گفت: شما نگاه کنید پیشرفتی که در صنایع فضایی داشته‌ایم چقدر عظیم، نو، چشمگیر و خیره‌کننده است؟ چرا دشمن امروز چپ و راست، به بهانه‌های مختلف به توان موشکی ما می پردازد؟


دژپسند گفت: برای این‌که دشمن می‌داند ما خوشبختانه به مرتبه‌ای از توان اجرایی و ساخت و پرتاب رسیده‌ایم که برنامه‌های آنها را کاملاً عقیم خواهد گذارد.

وی ادامه داد: اینکه صادرات غیر نفتی ما در ۱۰‌ ماهه نخست امسال بالغ بر ۲۸ میارد دلار بوده است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما در بحث کشاورزی، یک روزی داشتیم برای تامین محصولات اولیه و اساسی مشکل داشتیم، اما امروز با اقتدار می‌گوییم، در استراتژیک‌ترین محصول مانند گندم نیز نیاز به واردات نداریم و اگر واردات انجام می‌دهیم برای کیفی‌سازی و نه بخاطر نیاز است.

وی گفت: ما امروز همچنین توانسته ایم در بخش صنایع نو و فناوری‌های نو، مرتبه‌ای داشته باشیم که صادرکننده باشیم.

دژپسند با تاکید بر اینکه این نظام بیمه شده است، تصریح کرد: باید بدانید روند تعالی و رشد این نظام با برنامه‌های مذبوحانه دشمن، هیچ موقع دچار آسیب نمی‌شود و حضور مردم، حضور دانشمندان ما و حضور علاقمندان به تداوم تعالی این نظام با رهبری‌های مدبرانه مقام معظم رهبری به حرکت خودش ادامه می دهد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: دشمنان از آنچه که از سال‌ها قبل، از ۱۳۰۴، از ۱۳۲۰ و از ۱۳۴۲ به طور مستمر در مقام غارت منابع ایران عزیز بودند، نمی‌توانستند دل برکنند.

وی افزود: آن‌ها به خیال خام خویش فکر میکردند، آنچه در مرداد سال ۳۲ بر سر ایران عزیز آورده بودند، دوباره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز می توانند انجام دهند اما این خیال باطلی بیش نبود زیرا این‌بار، رهبری انقلاب و نظام به عهده کسی بود که هم تاریخ ، هم فقه ، هم دیانت و هم سیاست را کاملاً مسلط بود و در غرب‌شناسی ید طولایی داشت.

وی افزود: رهبری‌ها و درایت‌های امام عزیز مانع از آن شد که کوچک‌ترین صدمه‌ای به نظام و انقلاب وارد شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: امام که سال‌های سال نظام مطلوب جمهوری اسلامی را طراحی کرده بود ، دقیقاً می‌دانست که در چه شرایطی این امر بزرگ را عهده‌دار است. بنابراین با فرمان تشکیل بسیج مستضعفین، تمام آحاد جامعه را پشت نظام سازمان داد.

وی گفت: امام می‌دانست حرکت دشمن فقط حرکات مذبوحانه داخلی نیست. چنان‌که دیری نگذشت که جنگ بر کشور عزیز ما تحمیل شد. چون دشمن به یقین رسیده بود که با حرکات داخلی هرگز توان آسیب رساندن به نظام را ندارد.

دژپسند گفت: اگر دقت داشته باشیم، دشمن در بین همسایگان ما شرور ترین و البته مسلح ترین و طماع ترین آنها را برای تحمیل جنگ به ما انتخاب کرد.

وی افزود: صدام به طمع منطقه ای مملو از ذخایر زمینی و زیرزمینی و یکی از بهترین نقاط جغرافیای ایران در ارتباطات آبی و خاکی و بین‌المللی با کشور عزیزمان وارد جنگ شد.

دژپسند گفت: دشمنان دقیقاً در اولین اشاره‌هایشان، در اتاق فرماندهی، نقشه‌های مخازن نفتی را بررسی می‌کردند چون می‌خواستند شاهرگ اقتصاد را قطع نمایند تا نظام را دچار مشکل کنند. اما بازهم به اهداف خود نرسیدند،چرا؟ چون این‌بار نظامی متفاوت روی کار بود.

وی افزود: نظام ما، نظامی با پشتوانه گسترده و وسیع مردم و نظامی با حمایت نیروهای مسلح منبعث از مردم بود و نظامی که در آن یک بسیجی که وارد جبهه می‌شد به‌ عنوان یک مأموریت مقدس به آن نگاه می‌کرد نه به عنوان یک وظیفه و ماموریت؛ نظامی که اگر در جبهه پر بود از نیروهای داوطلب، در پشت جبهه اش پر بود از داوطلبانی که با تمام وجود پشتیبانی می‌کردند.

وزیر اقتصاد گفت: این نظام توسط خداوند باری‌تعالی و خون شهدا بیمه شده بود، شهدایی که از سال ۱۳۴۲ این نهال را با خون پاکشان‌ آبیاری کرده بودند؛ شهدایی که تا به امروز در عرصه‌های مختلف ادای وظیفه کرده اند و برای استمرار این نظام برخاسته از انقلاب، در جبهه‌ها جنگیدند و مانع از آن شدند که تا در اولین جنگ طی ۴۰۰ سال اخیر حتی یک وجب از خاک ما به دشمن داده شود.

دژپسند با بیان اینکه خوشبختانه همدلی، وحدت، پشتکار و تابعیت مطلق از رهبری، مانع از کوچک‌ترین صدمه به ایران شد، گفت: این روند حتی پس از جنگ نیز خاتمه نیافت و بعد از این‌ که امام خمینی به ظاهر از میان ما رفت، توطئه‌های دشمنان‌ باز پشت سر هم طراحی شد اما همچنان نظام تاکنون در بهترین شرایط قرار دارد. چرا؟ به خاطر این‌که خوشبختانه رهبری نظام را بعد از امام، کسی عهده‌دار شد که خود از روزهای اول شکل‌گیری انقلاب در زمره رهبران این نظام بود و کسی که در مکتب امام خوب پرورش یافته بود؛ کسی که خود قائل بود همواره حضور مردم مانع از کوچک‌ترین آسیب به نظام خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: نگاه کنید توالی تفکر عمیق نسبت به مردم را، امام می‌فرماید: رای مردم میزان است و جانشین خلف او می‌فرماید، رأی مردم حق‌الناس است.

وی افزود: امام می‌فرمود این نظام با پشتوانه مردم شکل گرفته است، مقام معظم رهبری هم بارها و بارها به این نکته تکیه کرده‌اند که اگر خواهان استمرار تعالی و رشد و بالندگی نظام‌ هستیم، باید مردم محوریت داشته باشند.

نظرات بینندگان