arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
الخلیج آنلاین:

جانشین سلطان قابوس می تواند توافقی بین ایران و آمریکا جوش دهد؟

همزمان با اعلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عزم جدی اش برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران، اقداماتی در صحنه بین المللی و منطقه ای برای نزدیک کردن تهران و واشنگتن به یکدیگر شکل گرفته تا بحرانی که با خروج ترامپ از برجام ایجاد شده، به پایان برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد أبو رزقدر الخلیج آنلاین نوشت: همزمان با اعلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عزم جدی اش برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران، اقداماتی در صحنه بین المللی و منطقه ای برای نزدیک کردن تهران و واشنگتن به یکدیگر شکل گرفته تا بحرانی که با خروج ترامپ از برجام ایجاد شده، به پایان برسد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در همین راستا، وزیر خارجه عمان، بدر البوسعیدی گفته است که کشورش آماده نجات برجام استت.

در دسامبر 2020 مسقط و واشنگتن مذاکراتی را برگزار کردند که هدف از آن ادامه هماهنگی امنیتی برای تحکیم استقرار و امنیت منطقه ای و مستحکم نمودن روابط استراتژیک بین دو کشور دوست بود.

مذاکرات در آن زمان در سایه افزایش تنش های منطقه ای و حضور نظامی آمریکا صورت گرفت، که آخرین آنها استقرار جنگنده های آمریکا در پایگاههای خاورمیانه و همچنین اظهارات مسئولان در وزارت دفاع آمریکا در مورد رزمایش نیروهای آمریکایی در خلیج فارس است.

در حالی که ایران و ایالات متحده هر یک در انتظار اتخاذ گام اول برای بازگشت به توافق هسته ای، از سوی طرف مقابل هستند، مسقط می تواند نقش نزدیک کننده بین تهران و واشنگتن را داشته باشد، بویژه آنکه ایالات متحده پادشاهی عمان را یک شریک منطقه ای و بین المللی دائم و مهم برای خود می داند و همین امر، قدرت دخالت و آرام کردن تنش موجود در منطقه را به عمان می دهد.

قدرت نرم

احمد الشیزاوی، تحلیلگر سیاسی عمانی معتقد است که بررسی عملکرد مسقط در دهه های گذشته نشان می دهد در صورتی که از پادشاهی عمان درخواست شود، وساطت و میانجی گری برای نزدیک کردن طرفهای درگیری را بر عهده می گیرد.

به گفته الشیزاوی، سیاست عمان در دوره سلطان هیثم بن طارق و وزیر خارجه جدید این کشور همان سیاست پیشین این پادشاهی است.

 الشیزاوی در خصوص احتمال موفقیت عمان در آرام کردن اوضاع منطقه، تصریح کرد که این مساله به طرفین ایرانی و آمریکایی بر می گردد که آیا به دنبال راه حل و آتش بس هستند یا خیر.

این تحلیلگر تاکید می کند در صورتی که دو طرف حسن نیت داشته باشند، واسطه ها و ابزار زیادی وجود دارد برای حل مناقشه وجود دارد. عمان و هر دولت دیگری می تواند از ابزارهایی برای آرام کردن منطقه بهره بگیرد، بویژه آنکه مسقط رابطه خوب و متوزانی با دو طرف ایران و آمریکا دارد و از درگیری های تهران و دول عرب خلیج فارس به دور است، از این رو می تواند با سیاستهای خود توازن لازم را ایجاد کند.

الشیزاوی معتقد است که عمان از یک قدرت نرم برخوردار است که بر پیشینه تاریخی، فرهنگی و سیاسی عمیق خود استوار است و می تواند عامل برقراری صلح باشد و باعث استقرار و آرامش در داخل و خارج شود.

الشیزاوی در خصوص امکان شعله ور شدن جنگ بین ایران و ایالات متحده، معتقد است که سیاست آمریکا در طی دهه های گذشته نشان می دهد که به دنبال جنگ با ایران نیست، چرا که اوضاع فعلی دستاوردهای بیشتری برای آمریکایی ها دارد . او بر این باور است که امریکایی ها توانسته اند از ایران بعنوان ابزاری برای فشار بر دولتهای عرب خلیج فارس استفاده کنند تا خلیج فارس به محلی برای فروش سلاح های آمریکایی تبدیل شود.

الشیزاوی پیش بینی می کند که سناریوی محتمل، ورود آمریکا و ایران به مذاکرات و لغو برخی تحریمهاست. اما در صورتی که آمریکا وارد جنگ با ایران شده و خلیج فارس به مرحله هرج و مرج و نا امنی برسد، این منطقه، بزرگترین جایزه آمریکا به ایران است.

در کنار آمریکا، یک نگرانی جدید هم برای ایران در منطقه خلیج فارس بوجود آمده که آن رژیم اسرائیل است. دلیل این نگرانی، ناتوانی ایران در بنا نهادن روابط نزدیک با همسایگان عرب خود طی دهه های گذشته است. به عقیده الشیزاوی، ایران نتوانست دوست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و شریک اقتصادی و امنیتی آنها باشد، تا حداقل این کشورها به سمت برقراری روابط نزدیک با اسرائیل حرکت نکنند.

نظرات بینندگان