arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت طلا

هفته گذشته بازارهای جهانی شاهد نوسانات شدیدی بود، به‌گونه‌ای که سه شنبه گذشته به پايین‌ترین سطح طی دو ماه گذشته و اواخر هفته با رکورد 1314 دلار به پايین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هفته گذشته بازارهای جهانی شاهد نوسانات شدیدی بود، به‌گونه‌ای که سه شنبه گذشته به پايین‌ترین سطح طی دو ماه گذشته و اواخر هفته با رکورد 1314 دلار به پايین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت هر اونس طلا طی یک هفته گذشته 8/1 درصد کاهش داشت. اواخر هفته گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی با اثر پذیری از بازارهای جهانی با افزایش 300 تومانی تا 357 هزار تومان بالا رفت. بازار داخلی خیلی زود از روند افزایشی 14 دلاری موقتی در بازارهای جهانی تاثیر پذیرفت در حالی انتظار می‌رود که اثرات روند‌های نزولی را هم در بازارهای داخلی شاهد باشیم.

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نوسانات قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی در هفته گذشته به شرح زیر است:

با افزايش اعتماد سرمايه‌گذاران به بهبود اقتصادی و کاهش تقاضای طلا به عنوان ذخیره مطمئن‌تر برای حفظ ارزش در برابر نوسانات اقتصادی، ارزش طلا در سال ميلادي جدید نسبت به نرخ 1421 دلاری پایان سال 2010 کاهش 5/7 درصدی را تجربه کرده است. به دنبال بهبود شرایط اقتصادی منطقه یورو و کاهش تقاضای طلا در اروپا قیمت جهانی این فلز سه شنبه 10 دلار کاهش یافت و به کمترین رقم در 2 ماه گذشته رسید و پنج‌شنبه با 32 دلار افت به کمترین میزان طی چهار ماه گذشته رسید. ديگر فلزات گرانبهاي معامله شده در نيويورك نيز در هفته گذشته كاهش قيمت داشتند. نگراني از ادامه بحران اقتصاد جهانی و ناامیدی از اثرات سیاست‌های انبساطی، قيمت اين فلز را در ماه دسامبر به ركورد 1432 دلار و 50 سنت رسانده بود.

میزان تولیدات صنعتی اروپا طی ماه نوامبر افزایش داشته تا امیدواری‌ها در خصوص وضعیت اقتصادی اروپا در سال 2011 افزایش یابد. گمانه‌زنی سرمایه‌گذاران در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی اروپا نیز موجب شد تا ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر برسد. استعفای برایان کوان، نخست وزیر ایرلند و بهبود اوضاع اقتصادی آلمان از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازار اروپا بوده‌اند. استعفای نخست وزیر ایرلند بحران مالی این منطقه را تبدیل به بحران سیاسی کرده و ارزش یورو را متاثر کرده است و در حال حاضر اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول تمام توجه خود را معطوف این کشور کردند تا در مقابل گسترش این بحران و وسعت پیدا کردن به دیگر کشورها ایستادگی کنند.

البته رابطه معکوس تقاضا برای طلا و افزایش احتمالی نرخ تورم در چین و هند مانع از کاهش بیشتر قیمت طلا شد. این احتمال وجود دارد که قبل از شروع سال نو چین، این کشور اقدام به افزایش نرخ بهره بین بانکی کند که همین موضوع نیز از عوامل اثرگذار بر تورم و نوسانات نرخ طلا خواهد بود. به گفته مسوولان محلی چین خروجی طلا در سال‌جاری نسبت به هفت سال گذشته به شدت افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که نسبت به سال گذشته خروج منابع طلای کشور 15 درصد افزایش یافته است و مقدار ذخایر چین در سال جاری 48/207 تن برآورد شده است.

هفته گذشته معاملات طلا در هند تا حدودی ثابت بود. بهای طلا برای تحویل فوری در ماه فوریه در بازار هند با کاهش 19/0 درصد با نرخ 107/20 روپیه در هر 10 گرم معامله شد. از آنجايی که 20 درصد از تقاضای جهانی طلا مربوط به هند است و با نزدیک شدن به مراسم جشن عروسی در ماه فوریه، پیش‌بینی می‌شود در این کشور به زودی شاهد رشد معاملات و نرخ این فلز گرانبها باشیم. هند به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان، نرخ بهره بانکی را برای هفتمین بار در 10 ماه گذشته افزایش داد که منجر به سقوط معاملات کالاهای تجاری و طلا در سه هفته اخیر شده است.

روز دوشنبه طی معاملات بازارهای جهانی، با توجه به روند معکوس همیشگی، طلا با افزایش و نفت با اندکی کاهش قیمت روبه‌رو شد. جمع آوری ایران چک‌های 100 هزار تومانی از چرخه پولی کشور از دیگر رویدادهای بازار پولی کشور بود که می‌تواند اثراتی مشابه با سیاست انقباضی را بر بازار طلا در پی داشته باشد. سیاست‌های پولی، نرخ بهره و تغییرات حجم پول از اثر گذارترین عوامل بر بازار طلا هستند.

داده‌های اقتصادی در اقصی نقاط جهان، با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده؛ به‌گونه‌ای که اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا طی ماه ژانویه به بالاترین حد خود طی 8 ماه اخیر رسید تا دورنمای شرایط اقتصادی این کشور بهبود یابد و تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان محل امن سرمایه‌گذاری کاهش بیابد. هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا، نشست دو روزه ای را با هدف بررسی سیاست‌های جدید مالی بلند مدت برگزار کرد. روز چهارشنبه قیمت طلا در بازار معاملات نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با افزایشی 90 سنتی به 1333 دلار و 20 سنت در هر اونس رسید و قیمت طلا که روز قبل به پايین‌ترین حد خود طی سه ماه اخیر رسیده بود، روز چهارشنبه شاهد توقف روند نزولی بود؛ اما در اواخر هفته با کاهش شدیدتر مواجه شد.

روند قيمت جهاني طلا از آغاز سال جدید میلادی روندی خلاف سال گذشته را در پی گرفته و اين در حالي است؛ كه به‌رغم اين كاهش شديد در بازار جهاني، بازار داخلي طي همين مدت شاهد افزايش قيمت سكه بوده است. به گونه ای که كشتي‌آراي، رييس اتحاديه طلا و جواهر، قيمت طلا طي هفته گذشته را در بازار داخلي حبابي دانسته و افزايش عرضه طلا در بازارهاي جهاني و همچنين قيمت دلار در اين بازارها را مهم‌ترين دلايل كاهش ارزش طلا اعلام کرد. در حالي كه رييس‌كل بانك مركزي اعلام كرده بود كه تحولات بازار داخلي طلا تابع نوسانات بازار جهاني است و هيچ‌گونه حبابي در بازار سكه وجود ندارد.

با توجه به انتظارات سرمایه‌گذاران از وضعیت رو به بهبود اقتصاد جهانی و آمار مثبت منتشره نباید در کوتاه مدت روند صعودی با ثباتی را از بازارهای جهانی انتظار داشت.در بازار داخلی نیز کارشناسان پيش‌بيني می‌کنند که پس از گذشت ايام سوگواري شاهد افزایش حجم معاملات در بازار سکه و طلا باشیم؛ اما با توجه به نوسانات شدید بازارهای جهانی گمانه‌زنی‌ها در حبابی بودن بازارهای داخلی افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در کوتاه مدت شاهد روند کاهش در بازارهای داخلی باشیم.

برچسب ها: قیمت
نظرات بینندگان