arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۹

یادداشت‌های ناصرالدین‌شاه، جمعه ۲۶ بهمن ۱۲۴۵؛ متولی‌باشی حضرت شب ۲۱ رمضان در مشهد فوت شده است

شب بعد از شام مردانه شد. عین‌الملک [و] افشاربیک از شهر آمده بودند. با حکیم «دُنکن» خواندم. چاپاری از خراسان آمده بود، نوشته بودند عضدالملک متولی‌باشی حضرت، شب ۲۱ رمضان در مشهد فوت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ ناهار را منزل خوردم. چاپار از خراسان رسیده بود، نوشته‌جات او را خواندم. صد نفر ترکمان مردی را در ده جَز اللهیارخان گرفته و کشته بودند.

پاهایم جوش دارد. دیشب کُرد کوچکه بله شده، صبح رفتم حمام. هندوانه خوردم. ۶ ساعت به غروب مانده رفتم شکار، به کافرهومند. میرشکار، موسی، رضاعلی و غیره [بودند].

یک دسته شکار بود در ماهورهای کوچک. بعد از معطلیِ زیاد میرشکار گریزاند. از دور گلوله انداختم نخورد. سه ساعت به غروب مانده آمدم منزل. هوا بسیار صاف و خوب بود.

«ولی» دیروز در سرخی‌های زرشکی یک میش زده بود، امروز صبح سیاچی آورد.

شب بعد از شام مردانه شد. عین‌الملک [و] افشاربیک از شهر آمده بودند. با حکیم «دُنکن» خواندم. چاپاری از خراسان آمده بود، نوشته بودند عضدالملک (۱) متولی‌باشی حضرت، شب ۲۱ رمضان در مشهد فوت شده است.

شب انیس‌الدوله قدری سرما خوردگی داشت، عایشه بله شد.

 

پی‌نوشت:

۱- عضدالملک، میرزا محمدحسین، فرزند میرزا فضل‌الله الحسینی. وی از سال ۱۲۶۷ ق به مدت سه سال وزیرمختار ایران در روسیه بود. در ۱۲۷۰ ق وزیر وظایف و اوقاف و نیز ملقب به عضدالملک شد. دو بار به سمت متولی‌باشی آستان قدس رضوی منصوب گردید. وی از رجال معتبر عصر ناصری و دارای منصب «صدر دیوانخانه» بود که این شغل در خانواده او موروثی گشت. (حقایق، صص ۱۰۰ و ۱۲۶ و شرح حال رجال ایران، ص ۶۱۱).

 

منبع: روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه، از ربیع‌الاول ۱۲۸۳ تا جمادی‌الثانی ۱۲۸۴ به انضمام سفرنامه اول خراسان، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، چاپ دوم، ۱۳۹۷، ص ۱۱۳.

نظرات بینندگان