arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

کنترل وضعیت سلامتی با برچسب جدید پوستی

محققان یک برچسب جدید پوستی ابداع کرده‌اند که قابلیت کنترل وضعیت سلامتی بدن را دارد و می تواند ضربان قلب، فشار خون و سطح قند خون فرد را اندازه گیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان یک برچسب جدید پوستی ابداع کرده‌اند که قابلیت کنترل وضعیت سلامتی بدن را دارد و می تواند ضربان قلب، فشار خون و سطح قند خون فرد را اندازه گیری کند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این برچسب نازک و قابل انعطاف که بر روی گردن قرار می گیرد که توسط محققان دانشگاه «کالیفرنیا» ابداع شده است، حتی می تواند میزان لاکتات، الکل یا کافئین خون کاربر را اندازه گیری کند.

«لو یین» نویسنده اول این مطالعه در یک خبرنامه نوشت: این نوع ابزار پوشیدنی برای کنترل منظم وضعیت سلامتی افرادی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند، بسیار مفید خواهد بود.

یین که دانشجوی دکترای مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا، است، گفت: این ابزار با به حداقل رساندن مراجعه حضوری بیماران به درمانگاه ها، همچنین می تواند برای کنترل از راه دور وضعیت سلامتی بیمار به ویژه در شرایط شیوع کووید-۱۹ مفید باشد.

این برچسب پوستی علاوه بر نظارت بر وضعیت های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا و همچنین تعیین دقیق سپسیس (عفونت خون)، می تواند به پیش بینی افراد در معرض خطر ابتلا به وضعیت شدید بیماری کووید-۱۹ کمک کند.

دستگاه های پوشیدنی اغلب برای نظارت بر وضعیت سلامتی بیمار در خارج از مراکز درمانی طراحی شده اند، اما از این فناوری جدید می توان در مراکز پزشکی نیز استفاده کرد.

 

محققان برای ساخت دستگاه پوشیدنی خود، چند حسگر مختلف کوچک را در یک ورق نازک از پلیمرهای کششی جاسازی کردند. در مرکز این برچسب، حسگر فشار خون قرار دارد که دارای یک جفت مبدل کوچک سونوگرافی است. این دو مبدل امواج اولتراسوند را از یک رگ به عقب برگردانده و امواج برگشتی را برای محاسبه فشار خون اندازه گیری می کنند.

یک جفت الکترود چاپ شده روی صفحه به عنوان حسگرهای شیمیایی کار می کنند. یکی از این حسگرها از دارویی به نام پیلوکارپین برای ایجاد تعریق استفاده می کند که به حسگر اجازه می دهد سطح لاکتات، کافئین و الکل را در عرق پوست زیر این برچسب اندازه گیری کند.

حسگر الکترود دیگر از یک شوک الکتریکی کوچک برای القای انتشار مایع میان بافتی استفاده می کند که برای اندازه گیری گلوکز استفاده می شود. «جولیانه سمپیوناتو» که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، گفت: پارامترهایی را انتخاب کردیم که اندازه گیری دقیق تر و قابل اطمینان تری را از فشار خون در اختیار ما قرار دهند.

محققان همچنین برای جلوگیری از ایجاد تداخل در سیگنال حسگرهای مختلف، از موانع ژل جامد استفاده کردند. محققان اکنون سرگرم کار بر روی نسخه جدیدی از این برچسب پوستی

هستند که حسگرهای بیشتری داشته باشد.

ایرنا

نظرات بینندگان