arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

ژاک شیراک به چه کسی رای داد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : شیراک، رئیس جمهور سابق فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور قرار بود به فرانسوا اولاند رای بدهد.

به گزارش انتخاب به نقل از جهان، براساس گزارشی که پایگاه بی بی سی انگلیسی و برخی دیگر از رسانه های انگلیسی از جمله دیلی تلگراف منتشر کردند این سیاستمدار کهنه کار فرانسوی که به اردوگاه راست میانه تعلق دارد، با انتقاد شدید از عملکرد هم حزبی خود نیکلای سارکوزی از طرفداران خود خواسته بود که به او اقتدا کرده و به اولاند رای بدهند.

بی کفایتی سارکوزی در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک در سال ۲۰۰۵ که پست وزرات کشور را برعهده داشت منجر به شورش بزرگی در جنوب پاریس شد که در حدود سه ماه پایتخت را بهم ریخت. این موضوع سبب شد تا از همان زمان آتش اختلاف میان رئیس جمهور و وزیر کشورش که متهم به داشتن گرایش های نژادپرستانه و مهاجر ستیزی است شعله ور شود.

ماجرای شورش پاریس در اکتبر سال ۲۰۰۵ بدین قرار بود که :

روز چهارشنبه ٢٦ اکتبر ٢٠٠۵، نیکولا سارکوزی وزیر کشور فرانسه ضمن بازدید از یک شهرک واقع در شهر آرژانتوی (حومه شمال غربی پاریس) در پاسخ به زنی که از پنجره ساختمان خود وزیر را در مورد امنیت محله مورد پرسش قرار داده بود، گفت « ما شما را از دست این اراذل و اوباش خلاص خواهیم کرد» ، و « شهرک ها را با دستگاه کارشر (فشار قوی آب) پاک خواهیم کرد». وزیر کشور ادامه داد که « فرانسه را از دست اوباش خلاص خواهیم کرد.»

هنوز مرکب این گفتار تحریک آمیز خشک نشده بود که فردای آن روز، حوالی ساعت شش بعدازظهر، سه نو جوان از اهالی شهر کلیشی سو بوآ ( حومه شمال غربی پاریس) از ترس کنترل یک گشتی پلیس ، سراسیمه به محوطه یک ترانسفورماتور برق «پناه» می برند، دو نفر از آنان بنام زیاد و بونا در اثر برق گرفتگی جان خود را ازدست میدهند و نوجوان سومی که شدیدا سوخته بود به بیمارستان منتقل می شود.

شب همان روز، ٢٧ اکتبر ٢٠٠۵، برخی محلات مردمی حومه شرقی و شمالی پاریس را خشونت فرا میگیرد. خشمی که در کلیشی شعله ور شد سریعا به مناطق دیگر سرایت و به مدت بیست روز حومه شهرهای فرانسه را شعله ور کرد. اصابت گلوله گاز اشک آور به مسجد بلال در کلیشی خشم جوانان را تیز تر کرد.

جوانان و نوجوانان شهرک هائی که از وضعیت فلاکت بار و تحقیر آمیز زندگی خود و خانواده شان به ستوه آمده بودند، به موسسات عمومی نظیر مدرسه، مهدکودک، سالن ورزشی یورش برده و به آنها آسیب وارد آوردند، هزاران اتومبیل را به آتش کشیدند.

سرکوب پلیسی ادامه یافت، نزدیک به ٢٨٠٠ نفر دستگپیر و ٤٠٠ نفر به زندان محکوم شدند. در ادامه شورش ها، دولت وضعیت اضطراری اعلام کرد و مجلس شورای ملی فرانسه آنرا به مدت سه ماه تمدید کرد.
نظرات بینندگان