arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹

ربیعی : به جای پول پاشی از گروه‌های اجتماعی حمایت کردیم

سخنگوی دولت گفت: به جای پول پاشی از گروه‌های اجتماعی خاص حمایت اقتصادی کردیم. وی ادامه داد: ما در دولت بحث توسعه زیرساخت‌ها را دنبال کرده‌ایم؛ معمولا در بودجه‌های عمرانی این موضوع دیده می‌شود اما برای اشتغال‌های خرد و تامین معیشت برخی گروه‌های خاص کفاف نمی‌دهد. بنابر این سیاست، اشتغال حمایتی را آغاز کردیم تا هم به رشد ملی کمک کند و هم از هدر دادن پول و هم پول پاشی جلوگیری شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی دولت گفت: به جای پول پاشی از گروه‌های اجتماعی خاص حمایت اقتصادی کردیم.

علی ربیعی در حاشیه بازدید از برنامه «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» اظهار کرد: برنامه امروز ما معطوف به سیاستگذاری است که در رابطه با اشتغال حمایتی و حمایت از گروه‌های اجتماعی خاص که به چرخه اشتغال برگردند، دنبال کردیم.

وی ادامه داد: ما در دولت بحث توسعه زیرساخت‌ها را دنبال کرده‌ایم؛ معمولا در بودجه‌های عمرانی این موضوع دیده می‌شود اما برای اشتغال‌های خرد و تامین معیشت برخی گروه‌های خاص کفاف نمی‌دهد. بنابر این سیاست، اشتغال حمایتی را آغاز کردیم تا هم به رشد ملی کمک کند و هم از هدر دادن پول و هم پول پاشی جلوگیری شود.

ربیعی گفت: در رأس این سیاست‌ها،گروه‌های آسیب‌پذیر شناسایی شدند. یکی از کارهای ما تفکیک این گروه‌ها بود. برنامه‌ریزی آموزشی برای آن‌ها در نظر گرفته و اجرا شد. امسال ۳۷۰۰ میلیارد تومان پول قرض الحسنه برای گروه‌هایی که در قالب مددجو و یا در معرض آسیب هستند قرار دادیم.

وی افزود: همه این بودجه وام نیست و بخشی‌ از آن برای آموزش در هنگام کار در نظر گرفته شد. بنابراین سیاست، به جای اینکه پول ماهانه مستقیم داده شود در یک دوره زمانی این افراد هم صاحب شغل می‌شوند و هم از نظر منزلتی و اقتصادی خودشان و جامعه سود می‌برند.

وی ادامه داد: تا امروز ۱۵ هزار میلیارد تومان اشتغال در حوزه‌هایی مثل خدمات، ورزش و حمل و نقل به بانک معرفی شدند. تا کنون مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان دریافت کردند. ۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت هم باقی مانده هست.

سخنگوی دولت گفت: به جز این موضوعات در سیاست اشتغال حمایتی برای اینکه مهاجرت معکوس صورت بگیرد کاری کردیم و خوشحالم اعلام کنم سهم روستاییان از اشتغال از ۳ در صد به ۲۹ درصد و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان وام ارزان قیمت برای آنان در نظر گرفته ایم. گزارش‌هایی از مهاجرت معکوس هم امروز شاهدش هستیم. برگشت منابع ۲۲۰۰ میلیون تومان امسال است و این پول به چرخه اقتصاد روستاییان باز می‌گردد.

ربیعی همچنین گفت: یک دسته دیگر از کاری که دنبال کردیم؛ نوعی تمرکز بر اشتغال خانگی و اشتغال توانیاب‌ها بود. مجموعا یک برنامه اشتغال حمایتی را در این مدت دنبال کردیم و آثار خودش را داشته است. امسال ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای توسعه گیاهان دارویی در مناطق محروم صورت داده‌ایم. با گروه‌های هدف مختلفی این کار جلو رفته و در آینده نه چندان دور ما شاهد رشد اشتغال‌ها بر اساس کارآفرینی و توانمند کردن پیش برویم.

وی افزود: یکی از استراتژی‌های درست دولت، واگذاری کار به سازمان‌های مردم نهاد بود. امروز۹۰۰۰ سازمان مردم نهاد فقط در بهزیستی فعالست می‌کنند. این مجموعه ۹۰۰۰ تشکیلات اجتماعی مجوزهایشان تسهیل شد. بروکراسی مجوز پایین آمده است. سیاست تقویت سازمان‌های مردم نهاد باعث می‌شود که گروه‌های بیشتری تحت حمایت قرار بگیرند.

نظرات بینندگان