arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹

یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا: رفع تحریم های ایران قطعا در راه است

هفته‌نامه ساندی تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد تا با کاهش تحریم‌ها، برجام را احیا و به مسیر اصلی برگرداند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا: رفع تحریم های ایران قطعا در راه است

به گزارش ایرنا از این هفته نامه انگلیسی، دولت جو بایدن پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای مبنی بر آمادگی واشنگتن برای حضور در مذاکرات غیر رسمی گروه ۱+۵ و ایران، اولین تیر برای بازگشت واشنگتن به برجام را شلیک کرد.

ساندی تایمز با اشاره به اینکه ایران خواستار رفع تحریم‌های دوره ترامپ است و می‌گوید که این سیاست بالغ بر ۱۵۰ میلیارد پوند به اقتصاد کشور خسارت زده است، افزود؛ هرچند دولت بایدن اصرار دارد که نخست نشست با حضور ایران باید برگزار شود اما نشانه‌هایی وجود دارد که رفع تحریم‌ها در راه است.

در این زمینه یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا می‌گوید: رفع تحریم ها قطعا در راه است. شاید امروز یا فردا این اتفاق رخ ندهد اما تحقق آن قطعی است. در این رابطه «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه در سخنانی احتمال رفع تحریم‌ها علیه ایران را رد نکرد اما گفت که آمریکا قصد ندارد تا پیش از مذاکره با تهران گام بیشتری را بردارد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم که مذاکره آمریکا و ایران و رفع تحریم‌ها علیه تهران یکی از گام‌های تعیین کننده در جدایی دولت بایدن از سیاست‌های دولت ترامپ است. این اقدام آمریکا را در مسیر سیاست‌های دوره باراک اوباما قرار می‌دهد که قصد داشت به رغم مخالفت‌ متحدان منطقه ای (اسرائیل و عربستان سعودی) از طریق مذاکره با ایران سیاست‌ خاورمیانه را شکل دهد.

ساندی تایمز با اشاره به اینکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و راب مالی فرستاده ویژه کاخ سفید در امور ایران شخصیت‌های کلیدی در مذاکرات اتمی بودند، افزود: آن‌ها اینک قصد دارند تا کارزار سیاست فشار حداکثری علیه ایران را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردند.

این نشریه ادامه می‌دهد؛ در همین حال برخی طرفداران برجام اینگونه استدلال می‌کنند که چون آمریکا از برجام خارج شد، باید از خود حسن نیت نشان دهد. مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران در این باره می‌گوید: آمریکا به عنوان طرفی که برجام را به وضعیت تاسف بار کنونی کشاند موظف است ، گام‌هایی را بردارد تا به ایران نشان دهد که یک شریک قابل اعتماد است. بعید است چیزی غیر از رفع تحریم‌ها بتواند نظر ایران را جلب کند.

ساندی تایمز در ادامه به برخی موانع سر راه بازگشت آمریکا به برجام اشاره کرده و نوشته است که بایدن هرگونه اقدامی را به اجرای کامل این توافق توسط ایران گره زده است. او همچنین مانند اوباما برای حل و فصل اختلافات با ایران، با موانع داخلی و خارجی روبروست، زیرا جمهوری خواهان و تندروهای دمکرات خواهان قرارداد قوی‌تری با ایران هستند.

این نشریه انگلیسی به نقل از ژنرال جک کین معاون سابق رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و مشاور پیشین ترامپ نوشت: بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ و عدم دستیابی به توافق جامع‌تر با ایران، یک اشتباه محض بشمار می‌رود. ایرانی‌ها گمان می‌کنند که بایدن ادامه دولت اوباماست که سیاست آن مماشات بود، نه تقابل.

این در حالیست که به نوشته ساندی تایمز، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نیز با بازگشت آمریکا به برجام مخالف هستند اما تاکنون نسبت به موضع‌گیری اخیر بایدن برای مذاکره با ایران سکوت کرده اند. «آن‌ها اخیرا یک محور آشکار ضد ایرانی تشکیل داده و عربستان از توافق‌های صلح اسرائیل با بحرین و امارات حمایت می‌کند»

علی الشهاب یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی و از نزدیکان دولت سعودی به ساندی تایمز گفته است: بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای ایران، بدون در نظر گرفتن معادلات جدید خاورمیانه دشوار خواهد بود. ایران ضعیف شده، برخلاف عربستان که اگر مورد مشورت قرار گیرد از سیاست‌های بایدن [علیه ایران] حمایت خواهد کرد.

با این حال ساندی تایمز می‌نویسد که تلاش برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران فرآیندی طولانی و طاقت فرسا خواهد بود. به نوشته این نشریه انگلیسی، انتخاب این مسیر به تمایل دولت بایدن برای درگیر شدن در یک مبارزه حقوقی طولانی بستگی دارد. این درحالی است که به گفته جاناثان شانزر معاون اندیشکده دفاع از دمکراسی، برای بایدن در قامت رئیس جمهوری که با شعار" اتحاد" سکان دولت را دست گرفت و با دو بحران اقتصاد و کرونا روبروست، «درگیر شدن در یک سیاست خارجی پر مخاطره و بحث برانگیز چندان گزینه مطلوبی نخواهد بود» .

نظرات بینندگان