arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۹

خاویر سولانا: ايران و آمريكا همزمان به برجام بازگردند

«خاویر سولانا» که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ سکان سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا را بر عهده داشت و در اولین مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی ایفای نقش می‌کرد، روز یکشنبه در توئیتی نوشت: ایران و آمریکا درحالی نمی‌خواهند نخستین گام را در برجام بردارند که دو طرف مایلند برجام از سرگرفته شود. وی با بیان اینکه آمریکا با اعمال تحریم از برجام خارج شده و ایران هم با تدابیر جبرانی از اجرای این توافق فاصله گرفته پیشنهاد کرد که دو طرف به صورت هم زمان به اجرای کامل برجام بازگردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا:  مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا با افزایش تحرکات برجامی در روزهای اخیر بیان داشت که اگر اراده از سوی تمام طرف‌ها وجود داشته باشد، بازگشت این توافق به مسیر قبل دشوار نیست.

«خاویر سولانا» که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ سکان سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا را بر عهده داشت و در اولین مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی ایفای نقش می‌کرد، روز یکشنبه در توئیتی نوشت: ایران و آمریکا درحالی نمی‌خواهند نخستین گام را در برجام بردارند که دو طرف مایلند برجام از سرگرفته شود.

وی با بیان اینکه آمریکا با اعمال تحریم از برجام خارج شده و ایران هم با تدابیر جبرانی از اجرای این توافق فاصله گرفته پیشنهاد کرد که دو طرف به صورت هم زمان به اجرای کامل برجام بازگردند. به گفته مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این رویکرد چندان دشوار نیست.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

دولت جدید آمریکا پیشنهاد کرده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش، به این توافق بازمی‌گردد. این درحالیست که آمریکا با خروج از برجام ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شناخته می‌شود. جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که در صورت بازگشت امریکا و کشورهای عضو به انجام تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها، به تعهداتش در برجام بازخواهد گشت. ایران تاکید دارد که هر اقدام را با اقدام متقابل پاسخ می‌دهد و وعده‌ها در مسیر تدابیر جبرانی برجام اثری ندارند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز در گفت‌وگویی پیرامون این مساله تصریح کرد: زمانی که همه امضا کنندگان برجام به تعهداتشان عمل کنند، ایران هم به مذاکره برای از سرگیری برجام باز میگردد.

وی آمریکا را کشوری « معتاد به تحریم، اعمال فشار و قلدری » خواند و گفت: این سیاست ها در کشوری با هزاران سال تاریخ موثر واقع نخواهد شد. آنها بپذیرند که در برابر ایران، سیاست قلدری، فشار، فشارحداکثری کارساز نیست.

آمریکا به تازگی برای مذاکره درباره توافق هسته‌ای در چارچوب گروه ۱ + ۵ و ایران اعلام آمادگی کرده و گفته که دعوت برای شرکت در این جلسه را رد نخواهد کرد. در همین حال «ریچارد میلز» سرپرست نمایندگی آمریکا به شورای امنیت اطلاع داده، کاخ‌سفید از اقدام دولت پیشین آمریکا برای بازگرداندن تحریم‎‎‎‎‌های سازمان ملل علیه ایران، و ادعای به کارگیری مکانیسم ماشه، صرف نظر کرده است. «ریچارد میلز» سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت گفته از نظر آمریکا تحریم‌های سازمان ملل که شش سال پیش برداشته شدند، فسخ شده باقی می ‌مانند. همچنین دولت آمریکا محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل در نیویورک را کاهش داده است.

نظرات بینندگان