arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۹

اگر ایران عضو تمام عیار و رسمی اوراسیا شود...

«استانیسلاو تاراسوف» مفسر اقتصادی و فعال رسانه ای روس معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با به دست آوردن جایگاه تمام عیار در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان عضو رسمی، نه تنها وضعیت اقتصادی سیاسی را در آسیای مرکزی و قفقاز، بلکه در کل خاورمیانه نیز تغییر می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: «استانیسلاو تاراسوف» مفسر اقتصادی و فعال رسانه ای روس معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با به دست آوردن جایگاه تمام عیار در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان عضو رسمی، نه تنها وضعیت اقتصادی سیاسی را در آسیای مرکزی و قفقاز، بلکه در کل خاورمیانه نیز تغییر می دهد.

استانیسلاو تاراسوف در مقاله ای باعنوان ایران عضو رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا می شود، نوشت: این رویداد بزرگترین رویداد سیاسی و اقتصادی فراتر منطقه ای است.

وی در این مقاله که در سایت(regnum.ru) منتشر شده است، تصریح کرد: اگر قبلاً به اتحادیه اقتصادی اوراسیا به عنوان پروژه ادغام کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق نگاه می شد، اکنون با مشارکت تهران، این اتحاد از مرزهای پس از شوروی فراتر می رود.

کارشناس و فعال رسانه ای روس خاطر نشان کرد: محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، در پی سفر اخیر خود به مسکو گفت که تهران بزودی مقدمات پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) را به عنوان عضوی دائمی آغاز می کند. به گفته وی، "ایران مذاکرات برای دستیابی به عضویت دائمی در اتحادیه را آغاز کرده است و کارهای مقدماتی برای دستیابی ایران به عضویت دائمی این انحادیه طی دو هفته انجام می شود. "

تاراسوف گفت: از نظر عینی، ایران هم اکنون به عنوان عضوی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا نه تنها مشارکت را به سطح یک متحد راهبردی می رساند بلکه مرزهای این اتحادیه را از همان ابتدا از خلیج فارس عبور می دهد به طوری که وضعیت کل خاورمیانه به طور جدی تغییر می کند.

وی که مفسر رسانه های روسیه و کارشناس مسایل آسیای مرکزی و قفقاز است، افزود: به طور خاص تر، با شناسایی وظایف فوری که می توان نسبتاً سریع آنها را حل کرد، می توانیم در مورد مشارکت ایران در رفع انسداد راهروهای ارتباطی در منطقه ماورای قفقاز صحبت کنیم، امری که پس از پایان جنگ قره باغ امکان پذیر شد و ایران می تواند به طور کامل رفع انسداد شود، مشارکت های جدیدی را با کشورهای قفقاز که یکی از آنها ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، برقرار کند. ضمناً، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان گفت که "یک ارتباط راه آهن بین روسیه و ایران از طریق نخجوان و همچنین یک ارتباط راه آهن بین ایران و ارمنستان و بین ترکیه و روسیه برقرار خواهد شد.»

به گفته علی اف، "پروژه های حمل و نقل در منطقه باید نقش ویژه ای در توسعه طولانی مدت منطقه ما داشته باشند، ثبات را تضمین کنند و خطر یک جنگ جدید را خنثی کنند" و "همه کشورهای شرکت کننده فقط از این امر بهره‌مند می شوند. ایران پیش از این خود را به عنوان یک سرمایه گذار قابل اعتماد در تاجیکستان نشان داده بود، جایی که چندین پروژه بزرگ را اجرا کرده است - ساخت نیروگاه آبی سنگتودا -۲ و همچنین تونل انزاب که دوشنبه را به شهر خجند متصل می کند. و در جمهوری آذربایجان، ایرانیان در ساخت و بهره برداری از نیروگاه های آبی اردوباد و مارازاد در مرز رودخانه آراز، از شاخه های کورا همکاری می کنند.

بعلاوه، بعد از جنگ قره باغ، به طور کلی هیچ مانعی برای عضویت جمهوری آذربایجان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

این کارشناس و مفسر مسایل قفقاز نتیجه گیری کرد که کسب مقام یک عضو تمام عیار اتحادیه اوراسیا توسط ایران وضعیت را نه تنها در قفقاز، بلکه به طور کلی در خاورمیانه تغییر می دهد.

وی گفت: اقتصاد ایران از نظر تولید ملی پانزدهم جهان و بزرگترین در میان کشورهای آسیای غربی و اوپک است. این کشور پس از عربستان سعودی (۱۸ میلیارد تن) دومین ذخایر بزرگ نفت را دارد و ۵.۵ درصد از بازار تجارت جهانی محصولات نفتی را به خود اختصاص داده است که اینها خیلی چیزها را می گوید.

تاراسوف افزود: ایران دیگر تنها یک شریک استراتژیک نیست، بلکه با مشارکت با روسیه و شرکایش در اتحادیه اقتصادی اوراسیا توازن جدید قوا در منطقه را به نفع این کشور و کل اتحادیه رقم خواهد زد.

تاریخچه همکاری ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا

اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز به کار کرده است و کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس اعضای ان را تشکیل می دهند و ایران و مولداوی نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارند.

ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا در اردیبهشت ۱۳۹۷ پس از دو سال مذاکره، موافقت نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد امضا کردند که پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد. قرار است این موافقت نامه پس از سه سال و با انجام مذاکرات مربوط بین طرفین، به موافقت نامه تجارت آزاد تبدیل شود.

در تیرماه گذشته در نشست ویدئوکنفرانس مشترک ایران با پنج کشور اتحادیه اورآسیا ، خاطرنشان شد که آمار تجارت ایران و کشورهای عضو از ابتدای اجرای موافقت نامه تا انتهای خرداد ماه با رشد ۱۴ درصدی مواجه شده است.

ایران هم اکنون عضو ناظر این اتحادیه است و قرار است بزودی برای دانمی شدن عضویت ایران در این اتحادیه تصمیم گیری شود.

نظرات بینندگان