arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

رئیس قوه قضائیه: کشورهای عربی پاسخ دهند که چرا در مقابل تجاوز‌های صدام سکوت کردند

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند چگونه برخی از آنها که خود مورد تجاوز صدام بودند به وظیفه خود در آن زمان عمل نکردند و از تجاوز ممانعت نکردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: رئیس قوه قضائیه با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند چگونه برخی از آنها که خود مورد تجاوز صدام بودند به وظیفه خود در آن زمان عمل نکردند و از تجاوز ممانعت نکردند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در همایش بین المللی مطالبات حقوقی بین المللی دفاع مقدس با تبریک ولادت حضرت علی (ع) گفت: از ستاد مشترک نیروی‌های مسلح و پژوهش گاه علوم و فنون دفاع مقدس تشکر می کنم در ضرورت این اقدام چراکه کار پژوهش نسبت به دفاع مقدس یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: قرائت‌هایی که ممکن است نسبت به دفاع مقدس صورت بگیرد ایجاب می کند کسانی که حق دارند و قرائت درست از دفاع مقدس دارند باید این حادثه عظیم را روایت کنند روایت ها ممکن است توسط راویان مختلفی صورت گیرد و این روایت‌ها مسیر مهم دفاع مقدس را یک مسیر متفاوت جلوه دهد.

رئیس قوه قضاییه گفت: در کار مقتدرانه سپاه در ماجرای عین السد دیدیم که چه روایت‌هایی شد یک روایت دشمن داشت و یک روایت نیروهای مسلح داشتند. در طول تاریخ روایت‌های مختلفی از حوادث می‌شود و گاهی در روایت ها تاریخ منحرف شده است.

وی با اشاره به واقعه عاشورا گفت: از واقعه عاشورا روایت‌های مختلفی وجود دارد یک روایت روایت حکومت یزید است که می گوید عده ای خارجی آمده اند و بر علیه حکومت خروج کرده‌اند. اما روایت حضرت زینب به عنوان پیام آور عاشورا دارد دقیق است و تمام جزییات توسط امام باقر بیان شده است.

وی ادامه داد: روایت از یک حادثه بسیار مهم است این مرکز پژوهشی و تحقیقی ستاد نیروی مسلح وظیفه مهمی دارد تا روایت دقیقی برای عصرها و نسل‌ها داشته باشد جریان رسانه ای دشمن به نحوی است که امروز برای گسترش جهل و عدم تعقل و تحلیل از افراد جامعه به دنبال آن است که تحلیلی مخدوش از وقایع ارائه دهد. این تحلیلی مخدوش ذهن را متوجه حقایق نمی کند.

وی با اشاره به وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گفت: در سی و یک شهرویر ۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد ۳۰ هزار کیلومتر از سرزمین ما به اندازه کشورهای ارمنستان یا بلژیک مورد اشغال قرار گرفت. حق دفاع فردی و اجتماعی از ناموس و ارزش‌های خود حقی است که در منشور ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

رییسی تصریح کرد: جریان دفاع از سرزمین در مقابل دشمن از جای جای ایران آغاز شد و باید معلوم شود که صدام در این جریان یک عامل است اما کشورهای مختلفی از نظر اطلاعاتی سیاسی اقتصادی تسحیلاتی و رسانه ای به صدام کمک کردند در مقابل جریان مومنانه ایران اسلامی همه‌کفار و معاندان جمهوری اسلامی در مقابل نیروهای رزمنده ما ایستاده بودند.

وی با اشاره به نقش سازمان ملل در دفاع از حقوق کشورها گفت: سازمان ملل بنابر بر منشور ملل متحد وظیفه مهمی بر عهده داشت و این سوال مطرح می‌شود که چرا سازمان ملل در آن زمان نسبت به اعلام متجاوز اقدام نکرد و این سوالی است که باید از شورای امنیت سازمان ملل پرسید که چرا به موجب وظایف مصرح خود در زمان خود ممانعت نکرد از تجاوز به ایران اسلامی، چرا قدرتهای سلطه گر و آمریکا و قدرت های غربی اجازه ندادند نه قطعنامه و بلکه بیانیه در زمان خود برای ممانعت متجاوز به ایران تصویب نشود. چرا آنانی که باید پیگیری می‌کردند خود به متجاوز کمک کردند و او را در تجاوز تشویق کردند .

رئیسی بیان کرد: کشورهای عربی باید پاسخگو باشند چگونه برخی از آنها که خود مورد تجاوز صدام بودند به وظیفه خود در آن زمان عمل نکردند و از تجاوز ممانعت نکردند. جامعه حقوقی باید حق گرا و حق خواه و عدالت گرا باشد و نه فقط حقوق خوان باشد بلکه باید حقوق خواه باشد.

وی ادامه داد: جامعه بین المللی باید امروز مطالبه کند چرا که مطالبه گری نسبت به حقوق ایران یک امر عقلانی، شرعی و قانونی است.

نظرات بینندگان