arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

قالیباف: نمایندگان ۴ هزار پیشنهاد داشته اند / با این روند، لایحه بودجه تا ۲ ماه دیگر هم تمام نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ۴ هزار پیشنهاد بودجه‌ای از سوی نمایندگان مجلس، توضیحاتی درخصوص نحوه رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان درخصوص بودجه ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ۴ هزار پیشنهاد بودجه‌ای از سوی نمایندگان مجلس، توضیحاتی درخصوص نحوه رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان درخصوص بودجه ارائه کرد.

محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۶ اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: نمایندگان پیشنهادات خود درباره لایحه بودجه را در موعد مقرر ارائه می‌کنند، هر چند ما ملزم نبودیم، اما به روشی که هیئت رئیسه پیشنهاد داد، عمل کرده و علاوه بر اینکه پیشنهاد در سیستم و مانیتور ثبت شد، در یادداشتی نیز درج شده و به هیات رئیسه دادیم که این موضوع خلاف آیین نامه است.

جدیدترین خبر‌ها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبر‌ها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با بیان اینکه من پیشنهادی در بند الحاقی ۳ تبصره ۸ داشتم که این پیشنهاد چاپ شده بود و یادداشت نیز ارائه شده بود، افزود: در زمان رأی گیری آقای امیرآبادی مطرح کردند که اصل تبصره رأی گیری می‌شود، در حالی که اصل و بند‌های الحاقی رأی گیری شد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه از صبح از صحن علنی مجلس خارج نشده و براساس آیین نامه در موعد مقرر پیشنهاد خود را مطرح کردم، اضافه کرد: آقایان در روز روشن و در برابر ۲۷۰ نماینده خلاف آیین نامه عمل می‌کنند که پذیرفتنی نیست. باید در اجرای آیین نامه دقت کنید تا حق وکلای مردم تضعیف نشود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ما می‌خواهیم برای کل کشور نظر دهیم، تصریح کرد: فکر نکنم دبیران هیات رئیسه بتوانند از پیشنهادات نمایندگان جلوگیری کنند. از آنجایی که طبق روال عمل کردم، انتظار دارم فرصتی برای طرح پیشنهادم فراهم شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: پیشنهاداتی مانند بازگشت به لایحه، اصلاح کل، اصلاح جزء، الحاق کل، الحاق پیوست و... مطرح شده است، در واقع حدود ۴ هزار پیشنهاد درباره لایحه طرح شده که اگر بخواهیم به همه آن‌ها رسیدگی کنیم، زمان بسیار زیادی باید صرف شود.

وی افزود: در حال حاضر در تبصره ۸ بخش درآمدی بودجه هستیم و مسلماً زمان زیادی باید صرف رسیدگی به تبصره‌های باقمانده در بخش دآمدی شود. از سوی دیگر بررسی بخش هزینه‌ای بودجه از درآمدی آن زمانبرتر است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به زمانی که صرف بررسی مصوبات مجلس درباره بودجه سال آینده در شورای نگهبان می‌شود و اصلاح ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، ادامه داد: با روند کنونی نمی‌توانیم لایحه بودجه را در ۲ ماه نیز جمع بندی کنیم.

قالیباف با بیان اینکه پیشنهادات مطرح شده برخی نمایندگان ۳۰ یا ۴۰ رأی می‌آورد، گفت: من برای عبور از پیشنهادات نمایندگان اجازه گرفتم. اگر بخواهیم آیین نامه را رعایت کنیم، بررسی و تصویب تبصره ۸ تا روز یکشنبه ادامه داشت که این امر امکانپذیر نیست.

نظرات بینندگان