arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

سازمان جهانی بهداشت: کرونای جهش یافته انگلیسی به ۱۰۱ کشور راه یافته

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سویه‌های جدید ویروس کرونا همچنان در حال شیوع در جهان است و نوع انگلیسی در هفته گذشته به هفت کشور دیگر راه یافت تا شمار کشور‌هایی که این گونه را شناسایی کرده اند به عدد ۱۰۱ برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد سویه‌های جدید ویروس کرونا هنچنان در حال شیوع در جهان است.

این سازمان افزود به طور مثال، سویه جدید که اولین بار در انگلیس شناسایی شد در هفته گذشته در هفت کشور دیگر گزارش شد تا شمار کشورهایی که گونه انگلیسی به آن‌ها راه یافته به عدد ۱۰۱ برسد.

به گزارش «تاس»، سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه از ژنو گزارش داد سویه آفریقای جنوبی به ۴۱ کشور و سویه‌ای که اولین بار در برزیل و ژاپن ثبت شد به ۲۹ کشور راه یافته است.

این سازمان گفت: تا ۲۳ فوریه (پنجم اسفند) مجموع ۱۰۱ کشور در همه شش منطقه WHO مواردی از نوع انگلیسی را گزارش کردند. ابتلا بر اثر این نوع از ژانویه به عنوان مثال در اروپا افزایش داشته است.

بنابر این گزارش، شواهد اولیه اخیر نشان می‌دهد جهش‌های موجود در سویه آفریقایی ممکن است به ویروس کمک کند که از واکنش سیستم ایمنی بدن که بر اثرعفونت‌های قبلی به کرونا یا دریافت واکسن ایجاد شده، فرار کند.

در ماه ژانویه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد انتظار ظهور گونه‌های جدید ویروس به دلیل تمایل آن برای تغییر مداوم وجود داشت.

وزیر بهداشت انگلیس نخستین بار ۲۴ آذرماه از شناسایی نوع جدید ویروس کرونا خبر داد که به دلیل خاستگاه آن به کرونای انگلیسی یا گونه «کنت» (منطقه‌ای در جنوب شرق انگلیس) معروف شد که نام علمی آن «B۱۱۷» است.

از ابتدا اعلام شد که این نوع احتمالاً قدرت شیوع بالاتری دارد و از دلایل افزایش موارد ابتلا و در پی آن مرگ‌و‌میر اخیر در انگلیس بوده است؛ به شکلی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ناچار شد چهارم ژانویه برای سومین بار قرنطینه ملی اعمال کند.

دولت انگلیس یافته‌های به روز شده را که نشان دهنده آمار تلفات بیشتر این گونه است، روز جمعه بر روی وبسایت خود قرار داد. این یافته‌ها از مرگبارتر بودن این گونه حکایت دارد که دلیل آن به طور کامل مشخص نیست اما بر اساس برخی شواهد افرادی که به این نوع مبتلا می‌شوند احتمالاً بار ویروسی بیشتری دارند، ویژگی‌ای که نه تنها انتقال ویروس را بیشتر می‌کند بلکه به طور بالقوه اثربخشی روش‌های درمانی را کاهش می‌دهد.

«نیل فرگوسن» متخصص اپیدمیولوژی و مشاور علمی دولت انگلیس اخیراً در مصاحبه‌ای گفت تصویر کلی، افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی خطر بستری و مرگ است.

اما با این حال، همچنان خطر بزرگترِ نوع جهش یافته، شیوع بالاتر آن است. کارشناسان گفته‌اند این گونه می‌تواند بین ۳۰ تا ۷۰ درصد مسری‌تر از سایر گونه‌ها باشد.

نظرات بینندگان