arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

درخواست ۱۰ سناتور از بایدن برای بازگشت به برجام / نام سندرز و وارن، رقبای دموکرات بایدن در میان امضاکنندگان نامه

«اد مارکی» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در پیامی در توییتر از نامه ۱۰ سناتور آمریکایی به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران خبر داد. ۹ سناتور دیگری که مارکی را همراهی کرده‌اند عبارتند از: الیزابت وارن، برنی سندرز، تامی داکورث، پاتریک لیهی؛ دیانا فینستین، کریس مورفی، تامی بالدوین، پتی مورای، کریس ون هولن و جف مارکلی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: ۱۰ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا از او خواستند تا در قبال ایران گام‌های دیپلماتیک را پیگیری کند.

«اد مارکی» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در پیامی در توییتر از نامه ۱۰ سناتور آمریکایی به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران خبر داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «من رهبری ۱۰ سناتور را درباره بازتعریف قانون دیپلماسی با ایران را بر عهده دارم که بر اساس آن از تلاش بایدن برای بازگشت به توافق با ایران حمایت میکند.»

مارکی اضافه کرد: «کار بایدن در پیگیری گام‌های دیپلماتیک که به کمک آن به صورت قابل اطمینانی در به روی سلاح هسته‌ای ایران بسته میشود، درست است.»

۹ سناتور دیگری که مارکی را همراهی کرده‌اند عبارتند از: الیزابت ورن، برنی سندرز، تامی داکورث، پاتریک لیهی؛ دیانا فینستین، کریس مورفی، تامی بالدوین، پتی مورای، کریس ون هولن و جف مارکلی.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد که دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد طبق مفاد مندرج در توافق هسته‌ای طی چند گام تعهداتش در توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

نظرات بینندگان