arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

مخالفت جمهوری‌خواهان با مقام پیشنهادی پنتاگون به دلیل نقش او در برجام

برخی مقام‌های ارشد جمهوری‌خواه در کمیته امور نیروهای مسلح سنا در خصوص گزینه پیشنهادی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای امور سیاسی پنتاگون ابراز «نگرانی جدی» کرده‌اند. پنج مقام آگاه هم به نشریه پولتیکو گفته‌اند که دلیل مخالفت این مقام‌های جمهوری‌خواه با کولین کال نقش وی در مهیا ساختن توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: برخی مقام‌های ارشد جمهوری‌خواه در کمیته امور نیروهای مسلح سنا در خصوص گزینه پیشنهادی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای امور سیاسی پنتاگون ابراز «نگرانی جدی» کرده‌اند.

نشریه «پالتیکو» به نقل از سه منبع آگاه در کنگره نوشته که این مقام‌های جمهوری‌خواه در حالی با «کولین کال» گزینه پیشنهادی برای معاونت وزارت دفاع آمریکا در امور سیاسی مخالفت کرده‌اند که وی قرار است در تاریخ چهارم مارس (۱۴ اسفند) در جریان یک جلسه استماع تأیید صلاحیت شود.

پنج مقام آگاه هم به نشریه پالتیکو گفته‌اند که دلیل مخالفت این مقام‌های جمهوری‌خواه با کولین کال نقش وی در مهیا ساختن توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ بوده است.

همچنین یک منبع آگاه دیگر نیز گفته که مخالفت جمهوری‌خواهان با کال به دلیل مسائل سیاسی است. وی گفته که جمهوری‌خواهان به برخی دلایل نمی‌خواهند کولین کال در این سمت حضور داشته باشد.

این در حالی است که کال در این خصوص اظهار‌نظری نکرده است و «جان کربی» سخنگوی پنتاگون گفته که اگر وی تأیید صلاحیت شود، به دلیل سوابقی که دارد، در سمت معاونت وزارت دفاع در امور سیاسی استثنایی خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که تا چه اندازه جمهوری‌خواهان در کمیته امور نیروهای مسلح و در مجلس سنا با کال مخالفت خواهند کرد.

پالتیکو نوشته در زمان حضور کولین کال در کاخ سفید، وی یک مهره کلیدی در شکل‌گیری کمپین ضد داعش بود و از توافق هسته‌ای برجام به شدت حمایت می‌کرد.

این نشریه آمریکایی همچنین مدعی شده که کال به‌عنوان رئیس سیاست پنتاگون در خاورمیانه از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بر استقرار نظامیان آمریکایی در حاشیه خلیج فارس با هدف آنچه مقابله با ایران خوانده شده، نظارت داشته است.

کولین کال همچنین تلاش کرده که روابط نظامی آمریکا با رژیم صهیونیستی تقویت شود. وی در تابستان سال ۲۰۰۹ تلاش کرد که حمایت آمریکا برای سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی را به تأیید برساند.

جلسه تأیید صلاحیت کولین کال، سومین جلسه برای تأیید گزینه‌های پیشنهادی بایدن برای پنتاگون خواهد بود. پیش از «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا و «کاتلین هیکس» معاون وی در سنا تأیید صلاحیت شده بودند.

کال از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ مشاور امنیت ملی جو بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود.

«لوید آستین» اوایل بهمن ماه توانست رای اکثریت مجلس سنای این کشور برای تصدی پست ریاست‌ پنتاگون را بدست بیاورد.

آستین نخستین آمریکایی آفریقایی‌تبار است که به عنوان وزیر دفاع آمریکا دست پیدا می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۲۶ رأی موافق و ۷۸ رأی مخالف به رفع منع قانونی ریاست لوید آستین بر پنتاگون رأی داد.

آستین آوریل سال ۲۰۱۶ از ارتش آمریکا بازنشسته شد و با توجه به اینکه کمتر از ۷ سال از زمان حضورش در ارتش می‌گذرد، بایستی ابتدا هر دو مجلس کنگره با رأی‌گیری منع قانونی ریاست او بر پنتاگون را رفع کنند.

طبق قوانین آمریکا ژنرال‌های بازنشسته ارتش برای اینکه بتوانند ریاست پنتاگون را بر عهده بگیرند باید دست‌کم ۷ سال از تاریخ خدمتشان در ارتش گذشته باشد.

دوران حضور آستین در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ظهور داعش در سوریه و عراق مصادف شد.

او سال ۲۰۱۵ در یک جلسه استماع در کنگره اعتراف کرد که آمریکا در قالب برنامه ادعایی‌اش برای تربیت و تجهیز گروهی جهت مبارزه با داعش، ظرف ۵ ماه تنها ۵ نیرو را برای این مأموریت تربیت کرده بود.

نظرات بینندگان