arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

رسانه انگلیسی: دولت بایدن شاید ولیعهد سابق عربستان را آزاد کند

رسانه‌ای انگلیسی با اشاره به اظهارات اخیر یکی از مقامات کاخ سفید آمریکا درباره ولی‌عهد عربستان سعودی نوشت که دولت بایدن احتمالا برای آزادی شاهزاده محمد بن نایف، ولی‌عهد برکنار شده اقداماتی را اتخاذ کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رسانه‌ای انگلیسی با اشاره به اظهارات اخیر یکی از مقامات کاخ سفید آمریکا درباره ولی‌عهد عربستان سعودی نوشت که دولت بایدن احتمالا برای آزادی شاهزاده محمد بن نایف، ولی‌عهد برکنار شده اقداماتی را اتخاذ کند.

روزنامه «فایننشال تایمز» روز چهارشنبه نوشت که دولت جو بایدن هفته گذشته «بی‌اعتنایی» حساب شده‌ای به رهبری واقعی عربستان سعودی که محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی است، داشته است.

کاخ سفید اخیراً در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره عدم تماس تلفنی بایدن با بن سلمان گفته بود که ولی‌عهد سعودی هم‌تراز او نیست و اگر هم تماسی برقرار شود، با شاه سعودی خواهد بود.

این روزنامه نوشت که دیگر دوران تماس‌های تجاری و سری بین جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان که از طریق برنامه واتساپ صورت می‌گرفت، به سر آمده است و دولت بایدن هم در کارزار تبلیغاتی خود بارها گفته بود که با عربستان سعودی بر اساس اینکه به دلیل نقض‌های مکرر حقوق بشر کشوری «منزوی» است، تعامل خواهد داشت و قصد دارد روابط ۷۵ ساله ایالات متحده آمریکا با عربستان سعودی را مجددا بررسی کند.

فایننشال تایمز نوشت که آمریکا در آستانه رفع محرمانگی اطلاعاتی است که به موجب آن، ولی‌عهد سعودی در سال ۲۰۱۸ دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار مقتول سعودی در کنسولگری ریاض را صادر کرده بود.

این روزنامه به گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره این قتل اشاره می‌کند که به رغم ادعای سعودی‌ها مبنی بر «خودسرانه بودن» اقدام قتل خاشقچی، این گزارش تأیید می‌کند که بن سلمان دستور قتل را صادر کرده است. در آن مقطع ترامپ گفته بود «شاید او این دستور را صادر کرده و یا شاید هم این کار را نکرده است».

بر اساس این گزارش، ترور خاشقچی در استانبول از زمان حملات به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در یازده سپتامبر ۲۰۰۱، بدترین بحران دیپماتیک با عربستان سعودی بود. در آن حملات از ۱۹ فرد عامل در این اقدام تروریستی ۱۵ تن از اتباع عربستان بودند.

فایننشال تایمز نوشت که اگرچه بعید است که آمریکا به دنبال برکناری محمد بن سلمان، فرزند مورد علاقه پادشاه سعودی از قدرت باشد ولی احتمالا دولت بایدن تمایل دارد محمد بن نایف، پسرعموی بن‌سلمان و وزیرکشور سابق را که در سال ۲۰۱۷ از ولایت‌عهدی برکنار شد و در بازداشت خانگی به سر می‌برد، آزاد کند.

بر اساس این گزارش، شاید آمریکا تلاش‌هایی برای کمک به «سعد الجابری»، افسر اطلاعاتی که متحد آمریکاست و رئیس مرکز مقابله با تروریسم عربستان سعودی بود که هم‌اکنون در کانادا به سرمی‌برد، داشته باشد. چرا که به گفته خانواده این افسر اطلاعاتی، ریاض تلاش کرده در مقابل آزاد کردن دو تن از فرزندانش، او را به عربستان بکشاند.

فایننشال تایمز با ذکر این مطالب می‌نویسد: «این مساله سؤال حساسی را درباره آنچه که برای حمایت از شاهزاده احمد (برادر پادشاه سعودی) انجام شود، مطرح می‌کند که گفته می‌شود برخی از شاهزاده‌های مطرح و شناخته‌شده او را برای خلافت سلمان بن عبدالعزیز ترجیح می‌دهند».

در این گزارش آمده است که بعید به نظر می‌رسد که تیم بایدن به رغم انزجاری که از ولی‌عهد سعودی دارد، به سمت تغییر در قدرت در عربستان سعودی حرکت کند ولی محمد بن سلمان با حمایت‌های پدرش راه را برای رسیدن به قدرت و پادشاهی هموار کرده است.

نظرات بینندگان