arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

نشانه‌های مشکل کبد را جدی بگیرید

کبد در قسمت بالای راست شکم واقع شده و یکی از اندام‌های حیاتی بدن است که خون را فیلتر می‌کند، ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی را ذخیره می‌کند و صفرا تولید می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کبد در قسمت بالای راست شکم واقع شده و یکی از اندام‌های حیاتی بدن است که خون را فیلتر می‌کند، ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی را ذخیره می‌کند و صفرا تولید می‌کند.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، هنگامی که کبد شما از کار بیفتد، کل بدن شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، بنابراین توجه به علائم اولیه مشکل کبدی بسیار مهم است، اگرچه نمی‌توان با یک یا دو علامت حدس زد دچار مشکل کبدی شده ایم، اما لازم است که نشانه‌های خطرناک را شناسایی کنیم:

گوارش
مشکلات گوارشی

در بسیاری از موارد مشکلات کبدی، می‌توانند مشکلات گوارشی ایجاد کنند. البته شاید مشکل گوارشی شما به این علت باشد که بیش از حد چربی یا شکر می‌خورید، یا بیش از حد نوشابه و قهوه مصرف کنید. اما مشکلات گوارشی مکرر می‌تواند نشانه یک مشکل جدی در کبد شما باشد.

خستگی
خستگی مفرط

خستگی لزوماً با مشکلات کبدی ارتباط ندارد. یک ویروس ساده می‌تواند شما را برای چند روز از بازی نشاط و سرزندگی خارج کند. اما اگر چندین روز احساس خستگی شدید می‌کنید و قادر به انجام فعالیت‌های روزمره نیستید، به مطب دکتر مراجعه کنید. یک کبد بیمار (مثلاً کبد چرب یا کبد مبتلا به سرطان کبد یا سیروز) در ذخیره ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان برای عملکرد صحیح مشکل دارد و این باعث می‌شود احساس کسالت داشته باشید.

زردی
زردی

زردی به راحتی قابل تشخیص است. بیماران مبتلا به این بیماری پوست و غشای مخاطی زرد دارند که نشانگر تجمع بیش از حد رنگدانه‌های صفراوی در خون و بافت‌ها است. این علائم اغلب نشان دهنده عملکرد نادرست کبد است که شاید به دلیل هپاتیت، آسیب کبدی، سرطان کبد یا سندرم گیلبرت باشد.

خارش
خارش پوست

خارش معمولاً به دلیل یک مشکل پوستی ایجاد می‌شود و در بیشتر موارد استفاده از کرم تجویز شده توسط متخصص پوست موجب تسکین می‌شود. با این حال، گاهی اوقات مشکل کبدی ریشه این مشکل است. در واقع، افزایش بیلی روبین (رنگدانه مسئول رنگ زرد صفرا)، ناشی از کلانژیت صفراوی اولیه یا بیماری کبدی دیگر، اغلب باعث خارش می‌شود.

لکه
لکه‌های قرمز روی پوست

ضربه‌ها، نیش‌ها و حتی ساییدگی پوست، معمولاً وجود لکه‌های قرمز روی پوست را توضیح می‌دهند. از طرف دیگر، لکه‌های قرمز که ناگهان ظاهر می‌شوند، ممکن است موارد جدی تری را نشان دهند، مانند مشکل در کبد ناشی از هپاتیت.

نظرات بینندگان