arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

آلمان: طی سه ماه آینده درباره چگونگی بازگشت آمریکا به برجام رایزنی می‌کنیم

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان روز چهار‌شنبه در اظهاراتی از جمهوری اسلامی ایران خواست پیشنهاد برقراری دیپلماسی از سوی غرب از جمله آمریکا را به منظور احیای برجام بپذیرد. وی با اشاره به توافق سه ماهه بین ایران و آژانس، گفت: «ما به همراه دیگر شرکا در توافق هسته‌ای (برجام) همچنان می‌خواهیم از این سه ماه به منظور بحث گام به گام در خصوص چگونگی بازگشت آمریکا به این توافق بهره ببریم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان روز چهار‌شنبه در اظهاراتی از جمهوری اسلامی ایران خواست پیشنهاد برقراری دیپلماسی از سوی غرب از جمله آمریکا را به منظور احیای برجام بپذیرد.

روزنامه «ایندیپندنت» به نقل از خبر‌گزاری آسوشیتد‌پرس نوشت، وزیر امور خارجه آلمان در این خصوص گفت: «در نهایت، ایران باید درک کند که مسئله مهم کاهش تنش و پذیرش پیشنهاد دیپلماسی روی میز، از جمله از سوی آمریکاست.»

هایکو ماس با اشاره به توافق سه ماهه بین ایران و آژانس، جمهوری اسلامی را به عدم شفافیت متهم کرد و گفت: «اما ما به همراه دیگر شرکا در توافق هسته‌ای (برجام) همچنان می‌خواهیم از این سه ماه به منظور بحث گام به گام در خصوص چگونگی بازگشت آمریکا به این توافق بهره ببریم.»

وی افزود: «(این بحث‌ها) به طور ویژه درباره ترتیب اقدامات خواهد بود؛ یعنی چه کسی باید کدام گام را بردارد تا به یک توافق کلی برسیم که در پایان آمریکا بار دیگر عضو این توافق شود.»

در توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده چنانچه تحریم‌ها تا سه ماه دیگر لغو نشوند همه تصاویر ضبط‌شده از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای همیشه پاک خواهند شد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند اما در عمل هیچ گامی در این راستا برنداشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

نظرات بینندگان