arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۹

گوترش بار دیگر نامزد دبیرکلی سازمان ملل شد

نخست وزیر پرتغال رسما "آنتونیو گوترش"، را برای دور دوم به عنوان نامزد عهده داری دبیرکلی سازمان ملل معرفی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: دولت پرتغال رسما "آنتونی گوترش"، دبیر کل سازمان ملل متحد را مجددا برای دور دوم نامزد عهده داری این مسئولیت مهم بین‌المللی کرد.

"آنتونیا کاستا"، نخست وزیر پرتغال روز گذشته در پیامی توئیتری نوشت: گوترش وظیفه خود را با استقلال، صلاحیت و شایستگی برای گفتگو انجام داده است. وی نوشته‌ای را با مضمون اعلام نامزدی مجدد گوترش به روسای مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد هم بابت این حمایت از دولت پرتغال قدر دادنی کرده و اعلام کرد که گوترش همه تلاش خود را برای محقق کردن اعتماد انجام خواهد داد.

گوترش اوایل سال جاری میلادی هم خبر داده بود که تصمیم دارد برای دور بعد هم نامزد دبیر کلی سازمان ملل شود.

گوترش 71 ساله اوایل سال 2017 به عنوان دبیر کل سازمان ملل انتخاب شد و مسئولیت وی د ر این دوره در پایان سال جاری میلادی خاتمه می یابد.

تا به حال هیچ رقیب تایید شده‌ای برای گوترش معرفی نشده است. به طور سنتی 5 قدرت دارنده حق وتو یعنی ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه تاثیر تعیین کننده‌ای در انتصاب این سمت دارند. منتقدان این انتقاد را وارد می کنند که روند نامزدی برای این سمت مهم بین‌المللی به اندازه کافی شفاف نیست و خواهان روی کار آمدن یک زن برای اولین بار در این سمت هستند.

آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال در لیسبون با ارائه پیشنهاد نام نخست وزیر پیشین پرتغال برای دومین بار برای عهده داری دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: "طی پنج سال گذشته، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به صورت بی مثال به این سازمان، منشور و ارزش‌های آن خدمت کرده است. این مساله مطمئنا برای پرتغال افتخار آفرین بوده است، اما مهمتر از همه به ارزش‌های بنیادی از جمله انسان گرایی که منشور ملل متحد از آن الهام گرفته و باید از آن به درستی ترویج و دفاع شود، قدرت جدیدی بخشیده است."

وی همچنین تاکید کرد که پنج سال اخیر به ویژه دوران سختی بود چراکه در جهان بحث زیادی بین بازگشت به ملی گرایی، انزوا یا دفاع از چند جانبه‌گرایی وجود داشت.

وی همچنین به چالش‌های بزرگ دیگر امروز مانند بیماری همه گیر کووید-19، مبارزه با تغییرات آب و هوا، محافظت از اقیانوس‌ها و ارتقای صلح و حقوق بشر در مقیاس جهانی اشاره کرد.

سازمان ملل متحد روند رسمی انتخاب دبیرکل بعدی این سازمان را در ماه جاری میلادی آغاز کرده و از همه 193 کشور عضو خواست نام اسامی نامزدها را برای تصدی این پست ارسال کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که ریاست موقت بر شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد آنتونیو گوترش را برای دوره دوم تصویب کرده است. آلمان هم حمایت خود از دبیرکل فعلی سازمان ملل را علنی کرده است.

نظرات بینندگان